Gå til innhold

Hjelp!!! Hva er gale med subbene mine???

Ranger emnet

Tomas.

Anbefalte innlegg

Kort sagt:

2x pioneer sub

1x pioneer 1200w monoforsterker

seriekoblet subbene som er på 4 ohm hver, og dobbeltspole.

men når jeg nå har koble alt av anlegg og skal prøve det så funker ikke subbene som di skal høytalerene funker akoratt som di skal, men subbene dunket minimaalt, hører det ikke, men når eg legger hånden på så kjenner du at det spiller litt.

Hovedenhet er:http://www.sonicelectronix.com/item_11974_JVC+KD-AVX44.html

der jeg først kjørte phonokabelen bak til monoforsterker på 2nd line out. men da spilte ikke subbene i det hele tatt. (den utgangen det står subwoofer på har kun en phonokontakt, ikke 2 (!)

nå kjører jeg phonokabel fra 4-kanals forsterkeren til monoforsterkeren.

skjønner ikke hva som er gale..

håper noen kan hjelpe, suger max når en nettop har rigget opp anlegget.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt:

seriekoblet subbene som er på 4 ohm hver, og dobbeltspole.

4+4=8, altså, seriekobler du 2stk 4ohms subber får du 8ohm. Parallell koble dem, da får du 2ohm tilsammen, dette kan være lite, så pass på at du ikkje gir på formasse, kan kanskje være lurt å sette in en 2ohm motstand i kretsen. Dette er kanskje problemet ditt, at du har for stor motstand. Prøv å parallell koble subbene:) Fortell om det virker:)

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje problemet ditt, at du har for stor motstand. Prøv å parallell koble subbene:) Fortell om det virker:)

8 ohm vs 4 ohm utgjør ikke mer enn en 3 dB forskjell, så at det skal være for stor motstand bør absolutt ikke være problemet. Og om elementene er 4 ohm dobbelspole kan man koble dem som 1, 2, 4, 8 eller 16 ohm avhengig av hvordan man kobler og hvor mange spoler man benytter seg av :) Tror mer på feilkobling, mangel på aktivert sub-out, gainjustering eller liknende.

Prøv eliminasjonsmetoden: bytt ut ett og ett ledd med en erstatning du VET virker og se om du får lyd.

- om du kobler signalkabelen som går til 4-kanalsforsterkeren på spillerens sub out, får du da lyd? Om du får det er spilleren friskmeldt. Hvis ikke:

- koble signalkabelen du bruker til subforsterkeren for å koble spilleren til 4-kanalsforsterkeren. Om du får lyd er signalkabelen friskmeldt. Osv, du skjønner tegninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde nå å koble phonoene fra spiller som står i 4 kanals forsterkeren på mono forsterkeren, og da spilte subbene sånn som di gjør ellers.

legg merke til dette er første gang jeg bygger anlegg.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde nå å koble phonoene fra spiller som står i 4 kanals forsterkeren på mono forsterkeren, og da spilte subbene sånn som di gjør ellers.

legg merke til dette er første gang jeg bygger anlegg.

Med "sånn som de gjør ellers" mente du at de spiller altfor lavt, eller at de spiller normalt?

Dersom du mente at de spiller for lavt:

- sjekk at filteret på subforsterkeren står som LPF/LOWPASS.

- sett delefrekvens til ca 100 hz.

- Justér gainhjulet til 0 (vri mot klokka)

- sett på en sang og juster volumet på spilleren til normalt lyttevolum

- deretter vrir du gainhjulet sakte oppover og ser om det blir liv i subbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg sitter med en følelse av at du har koblet feil som nevnt litt lengre opp.....

Ta et 9 volt batteri å sjekk fasen på en og en woofer du...

slår ikke wooferen(e) i det hele tatt da også, har du koblet feil på wooferen(e)...

:)

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du seriekoblet spolene og parallellkoblet aubbene? Kanskje du har parallellkoblet subbene feil, slik at eine subben slår innover mens den andre slår utover. (fasefeil på eine subben) Da vil det bli ganske lite bass! Du får sjekke koblingene dine nøye

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg skrudd ut subbene, hehe:P og til min forbauselse har jeg klart å koble om pluss og minus på den ene subben. men da jeg kobler tilbake dette til sånn som det skal være så spiller subbene ennda like lavt?? wtf??

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider