Gå til innhold

var å bremsa "pendlermotorn" idag

Ranger emnet


rogern

Anbefalte innlegg

da var vi hjemme igjen fra bremsing. gikk ikke helt smertefritt idag.

typisk at det skal oppstå problemer når man skal gjøre noe sånt.

hadde gjort klart det meste på motor og fylte den med vann.

da begynte det pluselig og piple ut vann fra toppakningen fra syl 3 til 4.

først trudde vi det kunne være boltene som hadde gått i bunn slik at de ikke klemte nok på toppen, men det var det ikke.

 

løfta av toppen og sjekka over at alt var som det skulle. så jo bra ut.

titta litt nærmere på toppakningen. den så ikke ut til og ha blitt klemt nesten i det heletatt.

så vi smekka på en annen pakning av samme type(brukt pakning) spraya den med litt lim.

da ble det tett. ser ut til at det var feil fra fabrikk. rett og slett for hard pakning.

 

tida går fort når sånt skjer + litt småpusling med noe sync greier. så tida strakk ikke til for og bli ferdige idag.

 

ser ut til at det blir tur oppover igjen på mandag.

 

men etter at vi fikk på pakning osv så fikk vi starta motorn og testa litt. prøvde ett par "forsiktige" pull.

det var med orginale dyser+ ujustert kam og "grov" mapping.

 

fikk 279hk på ca5500omdr. ca 0,9 bar ladetrykk. fikk ikke med meg hvor mange nm da det bare var en liten test så loggen ble ikke lagra.

dysene var da rimelig tomme så hvis jeg skulle kjørt med de etter veien så måtte jeg nok "gått ned" på ca 260hk. hadde ikke trudde de skulle holde såpass.

er fornøyd med effekten da selve motor er helt orginal foruten turbo og kam.

 

så til mandagen (mest sansynelig) så blir det og mappe ferdig. bytte litt dyser og teste litt med ladetrykk og e85.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var bremsinga ferdig.

bremsa 250,7hk og 407nm på 98 blyfri og 294hk og 452nm på e85

 

på e85 er det 300nm på 2900omdr og 207hk på 3300omdr.

på blyfri er det 296nm på 2900omdr og 190hk på 3300omdr.

 

E85

omdr nm hk

2000 226 64

3000 322 136

3500 442 217

4000 448 252

4500 434 274

5000 409 287

5500 377 291

6000 350 270

 

blyfri

 

2000 216 61

3000 317 134

3500 406 200

4000 395 222

4500 379 240

5000 351 247

5500 313 242

6000 280 236

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeir trudde nok det var toppen som stoppa for mer effekt. enig i det, "må" nesten være den. resten av oppsettet takler mer enn 250hk(blyfri)

 

er jo en helt orginal 530. baktrykket tok oss igjen etterhvert.

liten porting og kanskje litt større eksosventiler hadde nok hjulpet.

turbones kart makser på 330hk ca.

 

gadd ikke å prøve å lade noe mer enn 1.2 bar. tenke litt på innmaten og. mer ladetrykk ble mer baktrykk.

 

hadde vært morro og komme forbi 300hk men var ganske nære.

er fornøyd jeg, med de små modifikasjonene som er gjort så.

300hk(294) og 450nm overasker nok noen "chiptrimmere" hehe

 

justerte endel på kamdrevet men husker ikke hvor mye. først justerte vi drevet så kammen "la på" litt før. da hjalp det endel, justerte litt til. da gikk effekten bittelitt ned men fikk igjen mye på mellomregisteret så lot den være der.

 

ang åpning så vet jeg ikke desverre.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke eksos huset litt i største laget? ar63(550hk) Ville jo blitt mye kjappere og vesentlig bedre spoolup med ar48, mister litt roppeffekt, men er jo fortsatt god for 340 til 350hk. Var bare et tips eg fikk da eg holder på å kjøpe ny turbo. Med ar63 klarer turboen 370 til 380, og med en flowpreppet ar48 vil du klare det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes den spola igang rimelig fort jeg men. hvis det hadde blitt vesentlig bedre spool up så hadde jeg hatt 1.2 bar på 2500omdr da eller?

vet ikke hvordan det hadde blitt med baktrykk med ar48.

det var høyt nok med ar63`n. men det kan vel ha vært andre ting som gjorde.

det var jo en steg 1 bare så var ganske liten proppel.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår