Gå til innhold

Portet/lukket kasse til SW 300 12"

Ranger emnet

brostuen

Anbefalte innlegg

Jeg har et par sw300 12" som jeg nå har i en lukket kasse. Jeg lyst til å lage meg en portet kasse for å sjekke om det blir mer trøkk da! Har en MD 180C, så det er veeldig lydtett mellom kabin og baggaserom. Derfor tenkte jeg kanskje at portet kasse hadde hvert tingen. Noen som veit hvor mange liter jeg burde ha? og hvordan jeg skal lage den?

Mvh LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du litt info: http://www.mamut.net/dynabel/subdet268.htm

Men det må vel gå an å få trøkket inn i kupéen? Ta vekk bakhøgtalerene eller lage hull i hattehylla? (det siste er vel egentlig ikkje å anbefalle viss du må fjerne metall)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burde du laget en båndpasskasse til elementene, og latt bassrefleksrørene munne ut i hattehylla. Løse porter i hattehylla vil fungere som, nettopp; bassrefleksporter, og endre tuningen. Noen mener sikkert det kan funke, men om det funker bra, tenk da hvor bra det kunne ha vært med båndpasskasse? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse porter i hattehylla der du kapper av den delen som er i bagasjerommet vil vel fungere for å få litt meir trykk inni kupéen. (ser litt finare ut enn å ha hull i hattehylla) Båndpasskasse vil nok væra best, men da må det bygges ny kasse.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir merkbart med et par grove bassrefleksporter tredd nedi hattehylla i hvert fall!
Som ePiFaNt og Todleif har vært inne på, ta heller vekk alt av porter fra hattehylla og fest et par løse griller over hullene isteden, for syns skyld altså. Så blir det ihvertfall så stor luftfart som praktisk mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndbredden kommer helt an på avstemmingen, dessuten dekker en subwoofer begrensede frekvenser uansett ;)

EDIT: tenk på det som en bit hyssing. Strekker du den helt ut er den flat (stor båndbredde, flatt nivå over hele båndbredden), men dytter du endene mot hverandre vil den bule (mindre båndbredde, men mer nivå ved enkelte frekvenser) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider