Gå til innhold

Startproblemer, mangel på bensintilfilørsel. Hvor er kam- og veiv- føleren plassert?

Ranger emnet


Warhead

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Vectra A 95 mod med 2,0 16V motor. (X20XEV) Den har nå vært tungstartet en lang periode, har måttet "kjinne" med nøkkelen mange ganger oftest i noen minutter før den har startet. Har vært litt redd for at startmotoren skulle brenne seg, men den har da startet til slutt.

 

Sist uke ville den plutselig ikke starte i det hele tatt, så jeg tenkte at det måtte være pluggene eller ledningene som gjorde at den var tungstartet. Byttet de(var GM plugger, så regner med det var org pluggene som stod i:P) med nye NGK bkr5ek. Den ene pluggen gikk til helvete, men fikk byttet 3 av de, og da startet den kjapt. Men så snart jeg hadde fått på alt og tatt ned panseret ville den ikke starte igjen. Åpnet og fiklet litt med tennpluggledningene, så startet den igjen. Gjorde i bunn og grunn ikke annet enn å ta av og på tennplugghettene. :P

 

Så har den igjen blitt dårlig dagen etter, har prøvd å bytte med 3 nye tennpluggledninger fra biltema som jeg har til 8V vectra motoren, og noen andre ledninger jeg har fra delebilen osv, men nå vil den ikke starte i det hele tatt uansett hva jeg bytter og gjør. Den vil som regel ikke starte når jeg har fått på plass alt, og tatt ned panseret igjen. :P

 

Har for øvrig sett at org pluggene så fine ut, med "kastanjebrunfarge" som plugger skal ha, men etter det lille de nye pluggene har "fungert" har de blitt kullsvarte.

 

Jeg har bortimot null idé om hva som er galt, så trenger tips! Kjenner forresten litt bensinlukt når man "kjinner" en stund, så vil tro bensintilførsel er i orden. :/

 

Er fortsatt ny på bil, så hvis det er noe som er uklart, så spør gjerne. Bilen er ikke i daglig bruk, blir kun brukt av og til når jeg er ute og øvelseskjører, så har ikke fokusert så mye over at den er tungstartet før nå i det siste.

 

Kan legge til at første gangen den ikke ville starte i det hele tatt var etter regnvær, og mener på det har skjedd noen ganger etter regnvær. Det kan være tilfeldig, men det kan ha noe med årsaken til dette. :/

 

Håper noen kan hjelpe meg her

Mvh Warhead

 

:hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den fjusket fælt de siste gangene jeg fikk start på den, kom en del røyk fra eksos med en gang den startet også. Men nå får jeg ikke start på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan hjelpe meg i det hele tatt?

 

Holdt på litt nå nettopp, og da vil den på en måte starte, men dauer straks. Kommer opp til 1000-1500 omdr før den dauer igjen. Dette skjer bare når den står litt mellom hver gang jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeleren kan være full av vann kanskje? Siden du nevnte regnvær. Tror dette kan være en årsak.

 

Den ledningen er nok garantert ikke problemet, har 4-5-6 like sånne løse ledninger i mitt motorom også. Min er ikke samme motor som din, men er nok ikke den ledningen.

 

Olje nivået ditt burde du sjekke etter hvert forresten, siden du snakket om masse eksos. Da kan olje nivået ditt begynne å synke litt:)

 

Husk å ha i 4 plugger, ikke start bilen med 3:) Hjelper å ha 4 plugger. :thumb

 

Kjøp nye pluggledninger som er til din bil, eller sett på de gamle igjen, de gamle funker sikkert fint:)

 

Ha kondensfjerner i bensinen. Etter som det kanskje har samlet seg vann/fuktighet i bensinen. Siden du snakket om regnvær. Tror dette kan være en årsak. Kondensfjerner får du kjøpt på en vanelig bensinstasjon som regel:)

 

Prøv noe av dette, er ikke så ekstremt bil kyndig sjøl, men tror det kan være noe i det eg har skrevet:) lykke til, og fortell kordan det går, og viss bilen fortsatt ikke oppfører seg, så fortell nøyaktig hva som feiler den. :thumb

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er kam føleren eller veiv føleren din jeg da.

Standard feil på x20xev..

Prøv å les av feil koder på den.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeleren kan være full av vann kanskje? Siden du nevnte regnvær. Tror dette kan være en årsak.

 

Den ledningen er nok garantert ikke problemet, har 4-5-6 like sånne løse ledninger i mitt motorom også. Min er ikke samme motor som din, men er nok ikke den ledningen.

 

Olje nivået ditt burde du sjekke etter hvert forresten, siden du snakket om masse eksos. Da kan olje nivået ditt begynne å synke litt:)

 

Husk å ha i 4 plugger, ikke start bilen med 3:) Hjelper å ha 4 plugger. :thumb

 

Kjøp nye pluggledninger som er til din bil, eller sett på de gamle igjen, de gamle funker sikkert fint:)

 

Ha kondensfjerner i bensinen. Etter som det kanskje har samlet seg vann/fuktighet i bensinen. Siden du snakket om regnvær. Tror dette kan være en årsak. Kondensfjerner får du kjøpt på en vanelig bensinstasjon som regel:)

 

Prøv noe av dette, er ikke så ekstremt bil kyndig sjøl, men tror det kan være noe i det eg har skrevet:) lykke til, og fortell kordan det går, og viss bilen fortsatt ikke oppfører seg, så fortell nøyaktig hva som feiler den. :thumb

Skal sjekke dette. Ja, har 4 plugger i, bare den fjerde er en av de gamle pluggene. Tok i kondensfjerner tidligere i dag, og skal se hvordan det går, har samtidig bestilt en ny plugg, så alle er nye. :P Takker for mange gode tips, hjelper på dette =)

 

Bambo: Hvor skal den plugges inn da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt i kondensfjerner og byttet bensinpumpe. Hadde mistanke om at den var gåen. Virker som om ikke bensinen rekker fram, den starter såvidt 2-3 sek, og så dauer den igjen. Muligens prøve å bytte releet til bensinpumpa for å se hvordan det går? Hvilket rele i "sikringsboksen" er til bensinfilteret? Greide ikke å finne ut av det :P

 

Ser ikke ut som at det er fordeler som på 2.0 8v, her var den elektronisk så det ut til, så lite sannsynlig at det er vann i den, så tett som den er ;)

 

Andre tips? Må nesten være noe problemer med bensintilførselen, men er usikker. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fordeler løs tenning på xev ja.

Ikke den kontakta di jeg snakker om..

MEn feilen på motoren din er att enten veiv føler eller kam føler er dårlig å gir feil signaler..

Er de mest vanlige feila på motor typa du har.

Bensin pumpe relle sitter i motor rommet ditt.

Svart boks ved v innerskjerm.

 

vectra2000009.jpg

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest litt rundt, og tror det kan være en mulighet. Men kan du vise på et bilde, eller forklare hvor den kontakten er hen?

Det hadde vært til stor hjelp

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute litt nettopp. Skrudde av bensinslangen, for å se om det kom bensin hele tiden. Det kom kun bensin når tenningen ble vridd om, altså når bensinpumpa pumper, og etter det kom det ingenting. Enten man bare kjinnet, eller kjinnet samtidig som man gav gass.

 

Altså vil den ikke starte på grunn av at den ikke får bensin. Er det føleren til veiv og kamakslingene som gjør dette, eller er det releer, sikringer eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår