Gå til innhold

merkes forbedring fra 8 til 4 gauge?

Ranger emnet


mjepson

Anbefalte innlegg

Har fått meg Rockford Fosgate 551x 4 kanals forsterker på 70 W RMS. Har kun 8 gauge strømledning lagt opp, men spørsmålet mitt er hvor mye forskjell dvs. merkbar forskjell er det på å bytte strømkabel?

 

Det er jo litt arbeid å gjøre det så vil gjerne forsikre meg først om det er merkbart forskjell på kvalitet/styrke...

 

Hvor stor forskjell vil så en 1 farad kondensator gjøre oppå toppen av dette?

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok fort oppleve at du vil få mindre spenningstap ved høyere belastning... 4x70W RMS er jo litt..

Har selv en 4x100W (kanskje noe rundt 4x60-70W RMS reellt ;) ) med 8 gauge / 16mm2 kabel, og vurderer å gå opp til 20/25mm2 kabel selv (4 gauge ).

 

Er også en fordel å bruke mm2-benevninger på kabeltykkelse... vi er ikke i USA :D

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere ledning gir mindre motstand. Mindre motstand gir mindre spenningsfall over ledningen. Mindre spenningsfall over ledningen gir mere spenning til forsterkeren.

Dette blir først viktig når forsterkeren(e) trekker mye strøm. For når de gjør det, er inngangsmotstanden liten. Jo mindre den er, jo mer deler forsterkeren og ledningen på den tilførte spenningen.

 

Motstand i ledninger er avhengig av kvadrat lengde og temperatur.

 

R= k(l/a)

 

k= konstanten for materialet ledningen er laget av. For kobber er denne 0,0172

l= Lengde i meter

a= Arealet til ledningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

R= k(l/a)

 

k= konstanten for materialet ledningen er laget av. For kobber er denne 0,0172

l= Lengde i meter

a= Arealet til ledningen

 

Sleng på benevningene for konstanten og den en skal bruke for ledningen, så blir det enklere for folk å regne ut resultatet.

 

Blir stygge tall hvis en blander inn m2 istedenfor mm2, hehe.

 

Antar at k= Ohm/mm og a=mm2 (?) :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

 

Sleng på benevningene for konstanten og den en skal bruke for ledningen, så blir det enklere for folk å regne ut resultatet.

 

Blir stygge tall hvis en blander inn m2 istedenfor mm2, hehe.

 

Antar at k= Ohm/mm og a=mm2 (?) :)

 

Konstanten er konstant... Derav navnet. Og for kobber er konstanten 0,0172, uansett.

Arealet skal være i mm2

 

Eks. 5meter 1,5mm2 kobber høytalerkabel.

 

R=k(l/a)

R=0,0172(10/1,5) 10m fordi det er to ledninger 5+5

R=0,114666ohm

 

Eks: 6meter strømledning til forsterker. 25mm2 kobber

 

R=0,172(6/25)

R=0,004128ohm

 

Høres veldig lite ut... Javel.

Men hva er inngangsmotstanden til en forsterker på f.eks 2000w?

 

R=(U*U)/P

R=(14,4*14,4)/2000

R=0,10368ohm

 

Av dette kan du se at 10m 1,5mm2 ledning ville hatt mer motstand enn forsterkeren... Dette ville gjort at de hadde delt spenningen likt mellom seg. Ledningen ville utviklet så mye varme at den hadde smeltet. Forsterkeren ville ikke kunne fungert.

Vel... den hadde fungert når du ikke hadde hatt volumet på. For da er inngangsmotstanden nesten uendelig, og all spenning hadde da ligget over forsterkeren. Men jo mer du skrur på volumet, jo mindre ville motstanden i forsterkeren blitt. Etterhvert ville du fått så liten spenning over forsterkeren, at den kutter.

 

Og selv om man har ledning, tykk nok til at forsterkeren fungerer, er det fortsatt lurt i å overdrive... For ved å ha ledning som er "for liten" vil jo inngangsmotstanden på alle basslag være så liten at spenningen synker underveis i slaget. Det igjen fører til en forvrenging av utgangssignalet.

Ergo...Målet er 0ohm i lederen. Det er umulig, men vi gjør så godt vi kan. Kjøp så tykk ledning som det er plass til i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

Hvor stor forskjell vil så en 1 farad kondensator gjøre oppå toppen av dette?

 

Vanskelig å si helt nøyaktig... Resultatet vil nok variere fra bil til bil.

Men om du kobler den så nærme forsterkeren som mulig, vil den ha endel å si. Den vil holde spenningen konstant, selv om dynamo ikke orker mer. Eller det begynner å bli for høyt spenningsfall over ledningene.

Sevfølgelig begrenset hvor lenge den klarer det. Den blir jo tom den også, om ikke de andre komponentene er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår