Gå til innhold

Startproblemer audi 100, 2,3e 1991

Ranger emnet


Fre4k3n

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp blitt den stolte eier av en audi 100 fra 1991. Bilen har gått 350 tusen, men har byttet motor. Den nye motoren har gått cirka 160 tusen. Problemet oppstår når man prøver å starte den. Bilen starter etter 2-5 minutter med filing.

 

Når bilen starter går den meget lavt på turtall, 250 o/min. Dersom du trør på gassen bare litt så kveles motoren. Dette fortsetter til bilen er varm.

 

Jeg har byttet bensinpumpe, byttet mellom to innsprøytninger, kaldstartventil, temperaturfølere over og under kjølevannet. Dessuten har jeg byttet plugger og pluggledninger.

 

Når bilen er varm går den greit, men den drar ikke slik jeg forventer en 2,3 liter skal. Den sliter med å bygge turtall under motstand.

 

Jeg har hørt teorier om fordeler og tenningsmodul. Fordeleren har litt slakk, både sidelengs og opp/ned. Jeg har snakket med en mekaniker som mener det er normalt, grunnet tannhjulsoverføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige motoren skjærte seg. Mangel på olje tror jeg. Ikke jeg som byttet motor. Det er nettopp byttet registerreim på bilen.

 

Jeg fikk justert tenninga på bilen igår å bilen starter lettere og går bedre, men det virker som om noe er galt med blandingsforholdet luft/bensin. Jeg har desverre liten teknisk innsikt, selv om jeg ser for meg at det er et lite teit problem som kan fikses med en skrue eller en ledning. Den går nemlig meget fint når den er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenninga ble stilt på 15 grader fortenning. Noen har snakket om en bankesensor som burde nullstilles mens man justerer, dette har jeg ikke utstyr til så det ble ikke gjort. Men etter det så har motoren tilnærmet forventet kraft, og går også på kald motor. Men motoren går bedre på varm enn på kald motor, noe jeg mener tyder på et luft/bensin forhold som ikke stemmer. Noen har nevnt en kaldstartfjær som ligger inne i den mekaniske innsprøytinga, uten at jeg har funnet denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har nevnt en kaldstartfjær som ligger inne i den mekaniske innsprøytinga, uten at jeg har funnet denne.

 

Innsprutet er forsåvidt mekanisk, men kaldstarten er elektronisk på denne, har elektrisk dyse styrt av motorstyringen. Om du bruker 98 oktan kan du hamer enn 15 graders fortenning.

 

Det hersker mye uenighet om motorstyringen skal være deaktivert eller ikke under tenningsjustering på AAR. NG-motoren har samme motorstyring (KE3-Jetronic) og her skal motorstyringen deaktiveres ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen =) Jeg har nå funnet falskluft i innsuget. En pakning som skal skiftes. Men er dette nok til at bilen er tungstartet? og eventuellt ikke gå helt som den skal. Eller burde jeg fortsette å feilsøke?

 

Må jeg til verksted for å deaktivere motorstyringen? Eller er det mulig å bare fjærne en sikring eller noe?

 

Tusen takk for all hjelp^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet falskluft i innsuget. En pakning som skal skiftes. Men er dette nok til at bilen er tungstartet? og eventuellt ikke gå helt som den skal.

 

Dette kan utmerket godt være årsaken til at motoren er tungstartet, spesielt når kald, samt ujevn gange.

 

Må jeg til verksted for å deaktivere motorstyringen? Eller er det mulig å bare fjærne en sikring eller noe?

 

La tenningen være som den er nå, det fungerer bra med 15 graders fortenning uten motorstyring deaktivert. Har det samme selv.

BTW. Motorstyringen kan deaktiveres ved å kople sammen noen ledninger i diagnosekontaktene (blir deaktivert ved felkodeavlesing). Går ut i fra at det er AAR-motor du har og ikke NG?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aar-motor ja. Bilen er delvis friskmeldt nå. Den går veldig fint, men er fortsatt litt tungstartet, ikke mye. Dessuten går den relativt høyt på tomgang, type 1200 r/min. Så bruker den mye bensin, men det regner jeg med har mere med at det er en 5 sylindermotor enn at det er noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår