Gå til innhold

Da ble det omsider Amazon på meg også ;)

Ranger emnet


Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

Prata med Biltilsynet på Stjørdal igjen pr tlf nå nettopp. Og de

godkjenner IKKE NOEN bakaksel med skivebremser bak på Amazon..

hehe :shake

Snakk om regelryttere. Fordi boka deres sier at Amazon aldri ble

levert med skiver bak. :bok: Så at jeg ønsker å ha en sikrere bil kunne

ikke de hjelpe meg med når boka sier noe annet.. Jeg vet iallfall

at dette var SISTE gangen jeg satte mine bein eller biler på BT

Stjørdal!!

Jeg kommer ikke til å gi meg, jeg skal ha bilen godkjent og jeg

skal definitivt ha skivebremser!! :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Stig! kampen mot (eller helst med) BT skal vi nok vinne. Fornuften tilsier at dette skal være mulig!

Det må vel også være lov å ettermontere setebelter i en bil som er orginal uten...? Bare for sammenligningens skyld..

 

 

..... Men har ikke satt noe bestemt mål der enda.. Ser at

ca 180-200hk på motoren er kanskje et realistisk mål på en B20.

Har sett 750hk på en B20 også, sikkert j....g artig, men ikke

helt hva jeg vil kalle et realistisk mål pr i dag ;) Dessuten vil

jeg ha en bil jeg kan bruke hele året, og en motor som holder!

Faktisk er jeg mer opptatt av utveksling, kjørekomfort, støynivå

og bremser/kjøreegenskaper.. Vil ha en Amazon som ligger som

en nybil på veien, og har en utveksling som gjør den til en

behagelig bil å kjøre på langtur. Langbeint i gira og kompakt

på veien, og en motor som er både økonomisk og som drar akkurat

passe på de høyeste gira. ...

 

Hvis du vil ha en B20 som skal gå økonomisk, så må du nok redusere effektuttaket noe... Alt over 150hk betyr stooore forgassere, noe som tilsier en tøøørst B20

Min B20B med overdrive har fin utveksling for kjøring i 90-100km/h synes jeg. Bilen er såpass lett, så selv 100hk er nok for å kjøre forbi. Men jeg ønsker vel mere jeg også!!

Kjøreegenskapene på Amazonen er et kapittel for seg...

den er nok dessverre bygd mest for å gå rett frem :-(

Snekke, steinalderforstilling og stiv bakaksel med begrenset sideføring kan ikke konkurrere med dagens elektronisk styrte servoer, doble bærebruer og multilinker, MEN med nye foringer og fornuftige støtdempere så får du en OK blanding av sportslighet og komfort!

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig! kampen mot (eller helst med) BT skal vi nok vinne. Fornuften tilsier at dette skal være mulig!

Det må vel også være lov å ettermontere setebelter i en bil som er orginal uten...? Bare for sammenligningens skyld..

 

 

 

 

Hvis du vil ha en B20 som skal gå økonomisk, så må du nok redusere effektuttaket noe... Alt over 150hk betyr stooore forgassere, noe som tilsier en tøøørst B20

Min B20B med overdrive har fin utveksling for kjøring i 90-100km/h synes jeg. Bilen er såpass lett, så selv 100hk er nok for å kjøre forbi. Men jeg ønsker vel mere jeg også!!

Kjøreegenskapene på Amazonen er et kapittel for seg...

den er nok dessverre bygd mest for å gå rett frem :-(

Snekke, steinalderforstilling og stiv bakaksel med begrenset sideføring kan ikke konkurrere med dagens elektronisk styrte servoer, doble bærebruer og multilinker, MEN med nye foringer og fornuftige støtdempere så får du en OK blanding av sportslighet og komfort!

 

Ja, man skulle tro at sikkerheten burde kommet først. Er nesten

så jeg tror trynefaktor spiller en stor rolle på Stjørdal også.

Og at han rett og slett hadde bestemt seg før bilen rullet inn

i hallen at denne bilen skulle han finne feil på!

Hadde mangel på reflektorer og lysjustering. Dette ble ikke sett

på i det hele tatt!!?

Men derimot tok han bilder av bakaksel og de helrøde baklysa..

Og han skulle til å ta meg for å ha senkesett også. Bilen er

allerede forhåndsgodkjent som den står av BT på Namsos. Kun med

mangel på dårlige reflektorer, lysjustering, og på shelby felgene

som er bare 14".. Hadde stålfelger på Stjørdal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang motor så er faktisk 100hk ikke så lite. Jeg syns også min er

passe sprek, men jeg mangler overdriven. Så det blir litt slitsomt

å ligge på 90-100 sånn over tid. Fordelen er at man slipper å gire ned for å kjøre forbi, og det går ganske kjapt opp til 100-120. Men da er det også bortimot stopp.. Kjøre egenskapene er

faktisk ikke så ille, ble litt dårligere med stålfelgene. Men likevel..

Når jeg omsider får skilter så blir det nye hjul og senking som

blir neste skritt tror jeg. Og foringer og div stag.

Men første skritt blir å få sporvidden innenfor det lovlige, og

ta ny etterkontroll på reflektorene et annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så greier ikke jeg heller å finne de lyktene via nettet..

Prøvde akkurat nå for å kanskje få fram en direkte link, men det

gikk ikke..

Jeg gikk bare inn på Mekonomen og spurte om de hadde, og da hadde

de 2 lykter igjen som jeg kjøpte..

Men jeg fikk med meg at disse lyktene ikke bare passer til Amazon,

men til en god del forskjellige biler. Så de er ganske vanlig hyllevare.

Bør iallfall være det.

Vet ikke om det artikkel nr er landsdekkende, eller om det er

klistret på esken av den butikken jeg handlet fra. Men det er uansett

bare å ta en tlf til nærmeste Mekonomen og spørre på standard

Bosch H4 innsatslykter i 7" størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med tøff Amazon! Virker som et veldig godt kjøp:)

 

Takker, ja tror jeg fikk mye bil for pengene. Men det ble litt

mer jobb med å få skiltene på den enn først antatt. Men ikke værre

enn at det bør la seg fikse rimelig greit. Har ikke helt gitt meg

ang den bakakselen riktig enda.. Får se hva som skjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Har du vært i kontakt med Volvo Norge??

 

Det er jo flere biler her i norge som triller rundt med 140 og 240 bakaksel, så det burde jo være mulig å få godkjent dette.

 

Får godkjent bakaksel fra P1800E/1800ES på Az og den har skivebrems.

 

Az121...

 

Ja, hadde jeg bare tatt meg tid til å vente til et annet biltilsyn

hadde hatt ledig så ville nok allt gått mye greiere..

For jeg hadde jo tross alt en mangel lapp som skulle gåes gjennom, og

der sto ikke bakakselen oppført.

Mens det som derimot STO oppført ble aldri sett på engang..

Merkelig?!

 

Men jeg har fortsatt mangellappen, så jeg kan vel sikkert bare

ta en sjangs på et annet sted. Vet ikke hvor lang tid jeg har på

meg for å få tatt etterkontrollen?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har skilter på bilen, så er vel fristen for etterkontroll skrevet på mangellappen. Som regel 3 uker tror jeg.

Om bilen ikke er reg, så må den vel forevises før registrering...

 

Akkurat, da har jeg sikkert litt tid på meg da. Siden jeg ikke får skiltene før bilen er 100% original..

 

Men akkurat det skjer ikke med det første, aller først skal jeg prøve meg på et annet biltilsyn. Men hadde planer om å bytte til en aksel med smalere sporvidde først. Så det ikke er så tydelig stor forskjell fram og bak. Så da spørs det om det må bli 240 aksel da, ser for meg at det blir mye mindre jobb enn å bygge om til amazon bakaksel igjen. For da må jeg jo gjøre om håndbrekk system og allt igjen.. Bare for å bygge om til skiver igjen etterpå.. Nei, det blir ikke aktuellt! Ikke i det hele tatt..

 

De får bare godta skivene bak, eller så får jeg gå utenom veteran reglene og godkjenne bilen som ombygd. Men da blir vel alle avgiftene mye høyere sikkert?! Eller kanskje ikke mer enn at det er verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke visste jeg at bilen må være orginal for at den skal kunne taes inn med veteranbilavgift. Jeg trodde alle biler over 30år kan taes inn med veteranbilavgift. Dette kan man vel lese seg frem til på tollvesenets sider, som du sikkert har gjort...?

 

En annen ting er veteranforsikring. Der krever f.eks. Gjensidige at bilen skal være 100% orginal. Selv andre felger er grunn nok til at bilen ikke får veteranforsikring med kasko.

 

Hvilken boltsirkel har du foran? Org. Amazon eller 140/240 boltsirkel. Og vet du ev hvordan det ble bygd om til den nyere boltsirkelen?

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår