Gå til innhold

Et lite rusthull i kanalen, tips?

Ranger emnet

vincent_vega

Anbefalte innlegg

Det heter "aksialbørst for vinkelsliper" og fåes på biltema for en billig penge.

En rask, midlertidig fiks for å forhindre mer fukt fra å komme inn i kanalen er å først tørke bilen skikkelig, så pusser du vekk den verste rusten og smører godt inn med tectyl blandet med sagkjedeolje (e.l). Så pop-nagler du en liten metallbit innsmurt med tectyl over hullet.

Takk for tipset! :D

Men jeg trodde dette var en "negerkuse":

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-333_l.jpg

Den heter "grovrengjører" og fås kjøpt overalt, var bare ute etter hva jeg skulle spørre etter men jeg fant den etter mye leting.

typen til søstra mi brukte en slik da han fjernet rust på sin bil, og han mente at jeg aldri i livet måtte bruke vanlige børster med ståltråd for da ville jeg bare ripe opp metallet og rusten ville spre seg i ripene for man kommer ikke til der med pussepapir...

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg ikke noe på. Har alltid brukt vinkelsliper med stålkost for å fjerne rust. Det riper litt opp ja, men rusten forsvinner - bare mer effektivt enn med negerkuse etter min mening.

Det finns 1000 eksempler på hvor jeg kan tenke meg at negerkusen eller grovrengjøreren som du kaller det :) ikke kommer til og får fjerna rustet, men som stålbørste tar alt med glans.

Erfaringen min tilsier (og den er lang) at stålbørste er noe av det beste og mest effektive å fjerne rust med av alle roterende verktøy - spesielt fordi turtallet er så mye større på vinkelsliperen enn på drillen.

En kammerat sa at du fikk negerkuse til vinkelsliper også, men denne fant vi aldri igjen i butikken, og jeg har aldri sett det, og tviler på at en slik normal negerkuse hadde tålt det høye turtallet.

Så bruk stålbørste, og sandblås om nødvendig. Tror hovedgrunnen til at rust kommer igjen er at behandlinga etterpå ikke blir gjordt slik den skal. F.eks grunne, lakke og evt. klarlakke etterpå. Mange dropper kanskje grunning, og da er det gjordt, rustet kommer igjen. Kanskje kommer rustet fra innsiden også.

whatever... Men at stålbørsten ikke fjerner rust, men faktisk sprer det til ikke tilgjengelige plasser vil jeg påstå er uvitenhet satt i ut i livet!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, da skal jeg prøve begge deler når jeg skal fjerne noe overflaterust på prosjektbilen :D

Men jeg kommer sannsynligvis til og bruke en boremaskin siden jeg ikke har vinkelsliper. Men det ville bare gått fortere med vinkelsliper eller?

Men det er sant at han har fjernet rust på sin bil med negerkusa og ikke stålbørst.

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider