Gå til innhold

Fikse eller kjøpe ny bil?

Ranger emnet

Frustrert

Anbefalte innlegg

Hei og H!

Har en Mazda 626 -98 model (kjørt 150 000).

Den bruker MASSE olje (ca 1 liter på 35 mil...)

Forstår det slik at det er ventilene som må fikses,

og prislappen på det er ca 20 000,-

Slik jeg ser det har jeg 3 alternativ:

1. Fiske bilen

2. Kjøpe billig olje (f eks Biltema) å fylle ca en liter i uka (det vil komme på ca 2500,- i året)

3. Prøve å selge bilen (får vel fint lite for den) og kjøpe en ny

- - -

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får du for den på FINN.no - OM DU FIKSER VENTILENE - ?

Hvis det ligger vesentlig høyere (minst 70%) over det det koster å fikse feilen, burde det jo ihvertfall være rom for å vurdere det.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og H!

Har en Mazda 626 -98 model (kjørt 150 000).

Den bruker MASSE olje (ca 1 liter på 35 mil...)

Forstår det slik at det er ventilene som må fikses,

og prislappen på det er ca 20 000,-

Slik jeg ser det har jeg 3 alternativ:

1. Fiske bilen

2. Kjøpe billig olje (f eks Biltema) å fylle ca en liter i uka (det vil komme på ca 2500,- i året)

3. Prøve å selge bilen (får vel fint lite for den) og kjøpe en ny

- - -

Noen råd?

20 000,- for toppoverhaling??

Du er gal. Du får jo ferdigmontert overhalt motor til den prisen.

Det kan kun være merkeforhandler som kommer med slike galskap priser.

En på jobben hadde en slik overhaling på sin Nissan 2.0 96mod han ga 9 000,- inklusive sliping av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å fikse toppen. Det koster jo noe for deler, arbeid og eventuell plansliping. Kjøp av en brukt motor som ikke har gått stein langt kan godt lønne seg i stedet, evt toppen om du finner en dele-motor. Du kan jo også ta av toppen fra en motor. Det vil bli bittegrann mer arbeid, men det lar seg fint gjøre å bytte motor i stedet. Ettersom ventiltetninger ikke holder skal du ikke se bort ifra at ikke bare tetningene er slitne.

Du kan jo kjøpe motor/dele-motor enten privat eller hos en opphugger. Det billigste blir å kjøpe privat.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene???

Høres nå heller ut som det er slitte stempelringer ettersom den drikker så mye olje som nevnt...

Kommer det blårøyk av og til? Går den dårlig? Høyt trykk i veivhuset?

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Om du har fått pris på 20 000,- for overhaling av toppen ville jeg sett på huggern etter en identisk motor og bare byttet...

Prisen du fikk var i hvert fall høy nok... Til sammenlikning fikk jeg en pris på +/- 12 000,- av Lancia/Fiat TwinCam-guruen Guy Croft på overhaling, planing og porting av toppen på Puntoen, inkludert nye seter, styringer, ventiler og flowpapirer før og etter, og forbehold om at utgangspunktet var både slitt og skittent. Altså en absolutt makspris, og han presiserte selv at 12 000,- var DYRT, men at han kan sine ting....

EDIT: det kan riktignok hende at verkstedet du hørte med bare ikke ville ha jobben, og priset seg ut for å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kan skifte stempelringen selv, så koster det ca like mye som å kjøpe en ny mazda av samme slag. Desverre. Som sagt, må ut med alle stemplene og bytte ringer. Er litt kontete å komme til på nyere biler...

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler på at det er stempelringene. mazda hadde noe problemer med dette på bl.a MA-maskinen frem til tidlig på 80 tallet. i 84 så tok FE-maskinen over og siden har det vært særdeles lite problemer med dette. så jeg tror det er ventiltetningene. koster run 1500 originalt og er byttet i løpet av en liten lørdag. trykkluft i sylinderen og du kan bytte ventilene uten å ta av toppen.

forøvrig så er mazda det merke jeg har vært mest fornøyd med. har hatt bmw, vw bl.a og disse har jeg hatt ganske mye problemer med. med japanske biler har jeg aldri hatt noen store problemer, de ruster mer, men de er tekninsk MYE bedre laget for å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider