Gå til innhold

Feilsøking tenning b230k

Ranger emnet


Skruen

Anbefalte innlegg

Forsøker å hjelpe en kar som har en 240/88 med b230k motor. Gnisten fra coilen er helt fraværend. Har snakket med Volvo og fått litt tips om at svinghjulssensoren skal ha en motstand på ca 180 ohm og at den skal gi en indusert spenning på minst 500 mV målt som vekselspenning med et multimeter. Vi måler ca 240 ohm og omtrent 300 mV. Vet ikke om denne spenningen er tilstrekkelig for å trigge styreenheten på coilen.

Lurer på om noen av dere med mer fartstid innen Volvo kan sitte på opplysninger om hvor man måler primær- og sekundærviklingen på denne sære "firkantcoilen" samt hvor stor motstand disse skal ha. All info rundt styresignaler til coilen er også av interesse.

 

PS: Har flere Haynes-bøker tilgjengelig men disse viser bare nesten det vi er ute etter i dette tilfellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lyst på "ny" svinghjulssensor og coil? hvor på møre bor du?

 

edit: kan måle motstanden i min etterpå så ser vi om det blir samme resultat

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være at nye deler er løsningen. Bor på Hareid. flott om du kan måle motstanden i sensoren så har vi i alle fall en pekepinn på om dette er omtrent slik det skal være. Han på Volvo sa at spenningen fra svinghjulssensoren burde være minst 500 mV så det kan være at de 300 mV vi måler rett og slett er for lite. Antar at det ikke er mulig å justere klaringen på sensoren heller.

 

Skal du forresten ha mye for coil og svinghjulssensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endelig en Volvo servicemanual på nettet. Iflg. denne skal svinghjulsgiveren ha en motstand på 240 ohm ± 25 så motstanden er nok OK. Men enig i at indusert spenning kan være for lav, så jeg skal forsøke å få lånt en annen sensor for å prøve.

Holder forøvrig på å lese om hvordan man sjekker coilen; så langt har jeg funnet ut at den må deles fra kontrollenheten for å komme til terminalene for primær og sekundærviklingene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. verkstedsformannen på Volvo så skulle motstanden være ca 180 ohm så sensoren din er sikkert helt OK. Mulig det kan være to ulike utgaver? Har lest at det finnes en med to ledere mens bilen som jeg holder på med har tre ledere (den tredje er skjerm). Har målt coilen i dag og den ser grei ut. Leter fortsatt etter en giver i nærheten som vi kan teste med. Kommer tilbake til deg volvo-142 dersom det blir aktuelt å kjøpe coil/giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår