Gå til innhold

Fjerne demper

Ranger emnet


lroedal

Anbefalte innlegg

Prøver å få løs demperen, da jeg skal bytte fjørbeinslageret på den ene siden. Men hvordan skal jeg få den løs? Prøver å løsne bolten i motorrommet, men det virker som om den bare snurrer rundt, og lager spenn i fjøra? Setter pris på hjelp da bilen står på bukker, og helst skulle vært ferdig med alt jeg skal gjøre i løpet av denne uken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min måtte jeg låne noe verktøy for å holde "senteret" fast mens man skrudde "sulamitten" rundt. Var en umbriaco sak i midten som måtte stikkes gjennom og holdes fast mens en pipe rundt bolten ble skrudd rundt (eller omvendt).. hm.. ja, noe i den dur. Fyr på med CRC i god tid i forveien dersom den er treg.

 

Ingen god forklaring, men husker det var noe krøll å få dette løst. Husk fjerklemmer ja (behøvde dette kun fremme på min).

'01 VW Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om var vel dette kun for å skille fjær og demper _etter_ at beinet var tatt ut.

 

Men! På undersiden av boltene (øverst i hjulbuen - på undersiden) ligger det en mutter! Denne må holdes fast mens boltene skrus ut og er et !¤#€@{ å få tak på oppi der.

 

En av disse var så umulig at den til slutt måtte bores vekk..

'01 VW Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru løs de to boltene i bunn på demperen, og de tre på toppen rundt senteret :) Da tar du demperen lett ut.. Skal du ha løs toppen bruker du bare muttertrekker og skrur løs den topp mutteren lett uten noe spesial verktøy. MEN BRUK fjerklemmer før du løsner denne! Det skyter vilt rundt i rommet uten, og kan skade deg og andre i rommet!

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min muttertrekker hadde førtidspensjonert seg da jeg skulle skru løs demperne fremme, så jeg lagde meg et spesialverktøy. Tok en 7mm umbraco-hylse på skrallen og tok en annen 22mm hylse som jeg skar firkantet i toppen med vinkelsliper - så brukte jeg en skiftenøkkel til å skru med. :)

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår