Gå til innhold

Volvos girkasser

Ranger emnet


Rmodalen

Anbefalte innlegg

Kommer ann på hva slags motor du har det.

Har du standard motor så bruk ei 5 trins kasse.

I min forrige 240 så satt det 5 trins, mange som sier dem ikke tåler noe som helst, men på standard motor så tåler de en masse missbruk.

Min hadde gått 280 tusen når jeg fikk den, og kjørte 70 tusen med misbruk etter det, gira stort sett uten kløtsj, bare banka den i gir vær eneste gang jeg var ute og sladda, og gjorde stort sett ikke annet med den bilen.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier litt om hva slags motor du har så er det sikkert lettere og svare på hva slags kasse du bør gå for.

 

Har du en lettere trimma suge motor så ere bare og bruke ei standard kasse, skal du ha turbo motor med litt effekt så burdte du bytte til m90, getrag, tremec, sellholm.

 

Detta kommer helt ann på effekt og kjørestil.

 

Kommer du med litt mer utfyllende info så er det mye lettere og svare.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså med litt oppjustert ladetrykk og bensin så snakker vi om rundt 200hk da, tja, er no usikker på åssen moment det er i dissa, men vil nok kunne knekke no original kasser med no misbruk da, men ved normal kjøring og litt herjing så skal det ikke værra no kjempe problem trur jeg, bare og prøve det, enten så knekker du kassa eller så holder den.

 

Hvis du skal bytte kasse så ere bare og bestemme seg hvor mye penger man skal bruke på det.

 

m90 og getrag 5-10 tusen.

Sellholm dogbox 15-27 tusen, kommer ann på om man kjøper brukt el ny.

Tremec 20-25 tusen.

Sellholm mpg 90 tusen.

 

Stor variasjon i prisene, kommer ann på hvor du handler, brukt el nytt og hvor mye du klarer og laga sjøl med tanke på spakstell, kløtshus og mellomaksel.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur ikke det er effekten som raser de fleste kassene. når det gjelder 200hk området. det er vel oftest hyppig bruk av clutchen som tar knekken på kassa. og ekstra ille er det med en hissigere clutch som ikke gir etter.

skulle nesten tru volvo lagde clutchen så den ga seg før kassene.

man har jo ikke noe mer effekt i en turbomotor enn i en 230f akkurat i det man dropper clutchen. men hvis man har en hissigere clutch og svinghjulet på en 230 motor som veier 13kg(?)

clutchen høgger på med ett 13kg svinghjul i 4000-5000omdr. da er det ikke alltid kassa holder.

 

fant fort ut at det var dumt og clutche ut.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt enig i detta her. har ikke bremsa motoren min men i teori'n så har jeg rett over 200hk et sted. jeg har aldri "clutch'a ut" med volvon min, bare pådrag og jeg har ryki min 3. m46 nå siden februar. har også orginal turbo clutch

 

jeg rasa aldri noe kasse ved pådrag. trudde det skulle litt mer enn 200hk til for det. jeg hadde vel for lite effekt hehe

brukte kun m45 kasser men de tåler vel ikke no spess mer enn m46.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår