Mirus Skrevet August 13, 2002 Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Jeg har planer for å bytte ut det orginale luft-filteret i Hyundai`en min med ett med fetere lyd! ...og det er vel alt jeg vet om luftfiltere også, at de gir fetere lyd. Trenger hjelp da. Hva burde jeg velge? Leste den testen her for ikke så lenge siden hvor Apexi vant med K&N på andre plass. OK, Apexi er altså bra. Men... Hva mener dere? Og hvor kan jeg få bestilt ett filter til bilen min, og hva er prisen på slikt? Hva får jeg med? Kun filter og en slags overgang? Hva burde jeg tenke på når jeg bytter det? Er det bare å sette det der den gamle boksen satt, eller burde jeg bygge den inn i ett slags "hus" eller lignende? For de som ikke gadd å lese alt kan jeg vel konkludere med at jeg egentlig er helt grønn på alt rundt luftfiltere. Bare fortell meg alt jeg trenger å vite! :D Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet August 13, 2002 Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Blitz gir desidert fetest lyd, men filtrerer svinedårlig ser det ut til.. Apexi er og på begge deler, men er "i en prisklasse for seg selv" akkurat som blitz. K&N filtrerer greit, og gir greit med lyd og greit med effekt.. pris ca 1300,- Min mening er at kjøper du noe dyrere enn K&N så er det show-faktor du betaler for. Åssen det er på coupe vet jeg ikke, men normalt er det å rive ut luftfilterboksen og ressonsansboksen og sette k&n filteret rett på slangen der boksen en gang var. Om du klarer å bygge en skjerm i aluminium som beskytter filteret mot strålevarme fra motoren er dette også en fordel. Det kan også være lurt å prøve å legge den medfølgende slangen (K&N) på en slik måte at den frakter kald luft fra grillen og rett bort på filteret. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet August 13, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Takker for svar! :) Men. Hva er ressonsansboksen? Hehe, det følger vel med bruksanvisning med i pakken. Skal vel klare å montere det smertefritt da! :) Men hva inneholder pakken med K&N filteret egentlig? Selve filteret, den slangen du pratet på fikk jeg med meg. Hva med monteringsfestingsduppeditter? :) Er det noe som er spesielt på hver enkelt bil/merke eller holder det bare med en slangeklemme e.l. på orginalslangen? Eller er kanskje alle K&N filtrene universale? Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tahustvedt Skrevet August 13, 2002 Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Det varierer. Det finnes spesielle kit til de fleste biler, sikkert til din Coupe også. Jeg bestillte et APEXi universal konfilter i går hos http://www.import-tuning.no De forhandler APEXi-kit. Tor Arne Siter Min 3S-GE. SUGEMOTOR! Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet August 13, 2002 Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 ressonansboksen er en liten rundt plast "blære" eller klump som man vanligvis finner festet på siden av luftfilterboksen. Akkurat som et ekstra kammer på luftfilteret. Hensikten med denne er å dempe lyd. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tahustvedt Skrevet August 13, 2002 Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Her er det originale luftinntaket fra min bil. De to boksene i de røde firkantene er resonansbokser. De er bare koblet til åpninger i veggen på røret som går fra filterboksen og ut til høyre. Min bil hadde også en diger boks før filteret som ikke syns her. Den store åpningen som ligger mot gulvet er der originalfilteret satt. Røret som går til høyre var koblet til innsuget på motoren. Et filterkit består vanligvis av fester, rør, koblinger og filter som erstatter hele det originale luftinntaket og kobles rett på innsuget på motoren. Noen filter må byttes eller vaskes og oljes regelmessig, men Blitz- og APEXi-filterene er "vedlikeholdsfrie". De rengjøres enkelt ved å blåse luft inn halsen (ved behov) og varer ekstremt lenge. Tor Arne Siter Min 3S-GE. SUGEMOTOR! Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet August 13, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Takker ekstremt mye for svar henningl og tahustvedt! :) Nå fikk jeg lært masse i dag også. Da er det bare å vente på neste lønning... :) Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espentan Skrevet August 13, 2002 Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Vær oppmerksom på at en filter løsning som plasserer filteret i motorrommet, uten å sitte i den orginale luftfilter-boksen eller en ny skjermet løsning som trekker kaldluft utenfra, er det bare lyden det blir mer av. Nesten alle ettermarkedsløsninger gir mindre effekt på mellomregistereret, og kanskje bittelitt mer (hvis det er en kaldluft-løsning) på topp. Tro det eller ei, men bilfabrikantene slenger ikke bare sammen noe når de lager en luftfilter boks. De står på ganske hardt for å lage noe som gir en jevn luftstrøm til motoren samtidig som det ikke skal bråke... :) Ah, nå leste jeg nettopp at du er jo fullstendig klar over at filtere bare gir mer lyd - så da er det bare å se bort fra alt sladderet mitt :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling Skrevet August 13, 2002 Rapporter Share Skrevet August 13, 2002 Bare ikke spa ut luftmengde/massemåler som evt. måtte sitte i samme boks. Ikke det at eg vet hvor den sitter hen på Hyundaien, men mange har de i nærleiken av filteret.. Siter MR2'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg