Gå til innhold

Ventiltikking første minuttet etter start.

Ranger emnet


Rabagast1

Anbefalte innlegg

Har en 94 10v med følgende symptomer.

Noen som vet hva det kan komme av? Er ny olje på bilen, og ser ikke ut til at den lekker olje heller, men den bruker mye. Når den har vært skrudd av, og jeg starter den, tikker det ganske mye det første minuttet eller så, før tikkingen blir borte. Det ryker også noe hinsides i løpet av denne perioden.

 

 

Manifoilen på bilen har også blitt bytta til en turbo-manifoil, og dette gjør at det kommer ut mer avgass enn lamdaen er programmert for, noe som igjen gjør at den lyser. Er dette mulig å gjøre noe med?

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 94 10v med følgende symptomer.

Noen som vet hva det kan komme av? Er ny olje på bilen, og ser ikke ut til at den lekker olje heller, men den bruker mye. Når den har vært skrudd av, og jeg starter den, tikker det ganske mye det første minuttet eller så, før tikkingen blir borte. Det ryker også noe hinsides i løpet av denne perioden.

 

 

Manifoilen på bilen har også blitt bytta til en turbo-manifoil, og dette gjør at det kommer ut mer avgass enn lamdaen er programmert for, noe som igjen gjør at den lyser. Er dette mulig å gjøre noe med?

 

Dette med ventilklikking er normalt på disse motorene,jeg har selv en gle 93 mod, og etter ca 1-2 min er det borte.Men at det ryker noe så hinsides skjønner jeg ikke no a.Dette gjør ikke bilen min. DETTE GJELDER KUN MOTORER MED HYDRAULISKE VENTILLØFTERE

:worshipnissan

http://www.qmi.no/TekniskManual.PDF

 

http://www.southsidecruisers.com/Ventiljustering.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto på når jeg kjøpte bilen. Turbouttaket er sveist igjen.

Eneste forskjell er at det kommer med eksos ut..

 

Vel, den bruker i mine øyne mye olje også, uten at det lekker.

Har hydrauliske løftere ja.

 

 

Er det ikke hydrauliske på 96 mod. 10v? For jeg hadde aldri dette problemet på den.

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det uorginalt oljefilter på den bilen din, må passe på at man har oljefilter med enveisventil så ikke all olja renner tilbake og man må fylle opp igjen ved start.

 

Du får jo ikke mer eksos/avgass med annen manifold

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større manifoil gjør jo at det kommer mer eksos ned til der lambdaen sitter.. :s

 

Jeg tror ikke du har turbomanifold på motoren din.

 

Hva ventiltikking angår kan dette selvsagt komme av at løfterne i motoren din er slitte og bør byttes. Vet ikke hvordan det er på Volvo-motoren, men på Audi-motoren min sitter det en ventil i blokka som hindrer at toppens oljekanaler renner tom for olje.

 

Videre tror jeg at ventiltettingene og muligens også stempelringene dine er slitne, derav røyken. Min hoffmekaniker har nettopp byttet ringer på sin 95-modell 850, så dette kan skje viser det seg... Men det er jo litt pussig at det forsvinner etterhvert.

 

Noe sier meg at vedlikehold og oljeskift ikke har stått øverst på lista til bilens tidligere eiere.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår