Gå til innhold

Sprukken pakning på drivakselen???? hjelp

Ranger emnet


Glenni23

Anbefalte innlegg

en pakning ved hjulet som er koblet til drivakselen er sprukket. det kom masse sort klissent guffe ut.

 

Er det noen som vet åssen man får bytta den? må jeg ta av drivakselen? eller hjulet?

 

Det er en Opel Kadett E 1990 model.

 

Takk for svar, må få fikset det fort. Jeg er helt blank på området.

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mansjetten du sikter til. Er litt "trekkspillaktig" formet..? Tenker på de bølgene du nevnte..

Uansett.. Er ikke noe som er gjort på 5 min. Må først løsne den store mutteren i midten på bremseskiva, så opp i lufta med bilen, av med hjulet og skru mutteren i midten helt av, løsne fjærbeinet. Dytte akslingen ut fra fjærbeinet/bremseskiva, dele/ta av drivknuten, dra av mansjetten og sette på ny.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt en drittjobb.. Gjorde det på en kompis sin kadett GSI engang.. Brukte vel rundt 1 1/2 time på å få av alt.. Hadde sikkert gått mye fortere dersom jeg ikke hadde trenkt å borre ut så å si alle skruene da dem var rusta helt fast..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enkelt å skifte mansjett, er bare litt arbeid med det, burde ha med deg en som har gjort det før. Viss du river for hardt i selve akslingen når du skal ha av/dele drivknuten så kan nålene i nålelageret i andre enden av akslingen dette ned i gir kassa:S Skjedde med en kompis av meg:S fæla greier:S så vær forsiktig at du ikke drar så hardt i selve akslingen når du skal ha knuten av eller dele den , trur du må ha den av, eg må i alle fall det, og eg og har opel:) kjøp et mansjett sett og få med deg en som har gjort det før:) går sikkert fint:) skifta på min Opel vectra A på 40-50 min:) og d var inkludert stress med å få av drivknuten:P og et lite tips, når du deler/tar av driv knuten, så gjør den rein, vask den godt med disel, veldig godt. og ha en veldig veldig god slump med grease nedi etterpå:)

 

Konklusjonen er; Forsovidt enkel jobb, men tar tid og kan være frustrerende. noen ganger går det enkelt og andre ganger ikke:S

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ikkje farlig direkte, men kan føre til at driv knuten blir full av sant, støv og grus, og da blir den ødelagt, og når drivknuten blir ødelagt så kan drivakselen knekke blant annet, og bilen går ikkje på fram:S

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår