Gå til innhold

Spm ang hjulvinkler..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Halloen.. Har studert en RCN-bil (242) her om dagen, å der sa eieren at bærebrua foran er forlenga med 2cm. Altså slik at hjulet kommer lengre ut nede. Han har også sveisa om innfestningen til fjærbeinslagret osv oppi der. Flytta hele greia 1,3cm inn mot motorrommet og 4cm bakover.

Hvilke egenskaper gir dette, og er det noe å satse på til gatebruk? Tenker da kun på modifikasjon av bærebrua. Sliter jo såklart mye mer dekk, men sånn kjøre-egenskapsmessig, er dette å anbefale..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på at han gjør så han får mer negativ camber?

Sånn at dekka blir ståanes mer sånn: / \

Hvis du justerer det sånn så får du mye bedre selvoppretting av hjula, kjører med så mye negativ camber som er mulig i bilcross, og når jeg slepper rattet så retter det seg fort opp.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjula hans står sånn ja.. Å så har han jo den vinkelen som jeg ikke husker hva het, men den som man får dersom man flytter innfestningen øverst til fjærbeinet bakover. Hva er det godt for i RCN?

hvordan er såpass med negativ camber å kjøre med etter vei?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte bakover gir mer caster, bedre selvoppretting, stabilere bil og tyngre styring

Flytte innover gir mer negativ camber som først og fremst gir bedre grep ved hurtig svingkjøring.

Det må da bli bedre selvoppretting med mer negativ camber, på 240 orginalt så kan ikke caster justeres.

Og på bilcrossbilen så er det maks negativ camber og den retter seg opp helt jævelig kjapt. Har aldri kjørt bil som retter seg opp så fort som den.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du kjører orginalt understell ellers...? Er det ikke jævli å kjøre med i svinger der man svinger mye? Tenker da på at hjulene vil rette seg opp igjen hele tiden..

Var r-sport dempere foran på den tror jeg, også er den kun senka bak, var også lagd sånne 4linkskasser bak på den.

Den var faktisk jævelig godt å kjøre med i svinger, var litt uvant i begynnelsen men når jeg blei vant til det så var det konge.

Dem retta seg opp mye fortere enn hva du har sjangs til å ratte på en vanlig bil.

Det ser også ganske tøft ut når hjula står i den vinkelen.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte nesten -1 grad på hjulene framme bare ved å justere originalt oppe i motorrommet. Camber gir ikke selvoppretting, i hvert fall i svæææært liten grad. Det er det caster, hellingen bakover på fjærbeinet som gir. Blir ganske stor forskjell fra original 240 camber (som er waaay positiv) til de 50 minuttene-1 grad negativ du klarer å justere. Har gjort det på min, er kjempefornøyd. Hadde ikke giddet å gjøre det om jeg kjørte til og fra butikken i vanlig stil hele tiden. Dekkslitasjen vet jeg ikke om helt enda... Skal se etter sesongen da dekkene var helt nye.

Jeg hadde ikke giddet å forlenge og sveise og herje på en bil man bruker til gate. Det er verken lovlig eller lurt IMO! :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min bil som er senket "litt" så kappet jeg fjærene, også justerte jeg ikke cambern etterpå, dermed har jeg 1.30 negativ camber foran nå, ser at hjulene heller bra mye nå, og da står de justerings jævlarna ca. midt på, så har enda mye å gå på.

dekkslitasjen øker en god del ja, har kjørt ca. 10000 km på 18" nå og innerkanten er bra slitt, men hvis man kjører 240 og fordekkene er mer slitt en bakdekkene, er man en kjærring:)

93 Volvo 245 Turbo

86 Volvo 240

98 Kawasaki ZX6-R

09 Polaris Assault RMK 800

87 Suzuki lt250r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ Camber gir sidestabilitet og bra grep i svinger, Positiv caster gir selvopprettning.

Camber har ingenting med selvoppretninga å gjøre, men du vil nok påvirke den litt ved senking og ved camberjustering på en toførr, men det er ikke mye ved camberjusteringa.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Så på min bil som har orginale lesjøfors, om jeg kapper dem litt og løsner de 3 skruene øverst på fjærbeinet for så å flytte fjærbeinet inn mot motorrommet, vil jeg få bra med negativ camber?

Går det forresten an å få negativ camber på bakhjulene? Slik som f.eks bmw e30 har om man senker dem endel..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha det bak da? det er jo maksimalt upraktisk, dårlig veigrep og så sliter du 2-3 cm med dekk når du piruetterer:p

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider