Gå til innhold

Salg av bruktbil og selgers ansvar!

Ranger emnet

vestland

Anbefalte innlegg

Har en sønn som skal selge bilen sin og har en kjøper som ønsker å se og kanskje kjøpe den på søndag!?

Litt i tvil om der er noen fallgruver eller annet ”juridisk” som han som selger må huske på, hvis kjøper ønsker å ta den med hjem på søndagen?

Vet at selger har ansvar for salgsmelding (eierskifte) til Statens vegvesen. Videre at salgskontrakt også blir fylt ut og underskrevet og betaling bekreftet, er i begge parters interesse.

Men da gjenstår den litt kinkige situasjonen, som at kjøper tar med seg bilen hjem (til en annen by) på søndagen. Noe som betyr at bilen fremdeles kjører med min sønns forsikring.

Nå vil kanskje det i 99% av tilfellene gå bra, men hvis ulykken eller noe skulle skje mellom søndagen og til eierskiftemelding er levert biltilsynet og omregistrering gjennomført. Så vil bilen fremdeles kjøre rundt med min sønns forsikring.

Er det noen som har noen gode råd her? Er det vanlig prosedyre å gjøre slik i overgangen mellom ny eier, eller er der noen forhåndsregler han som selger bør ta?

Mvh.

Per H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn som skal selge bilen sin og har en kjøper som ønsker å se og kanskje kjøpe den på søndag!?

Litt i tvil om der er noen fallgruver eller annet ”juridisk” som han som selger må huske på, hvis kjøper ønsker å ta den med hjem på søndagen?

Vet at selger har ansvar for salgsmelding (eierskifte) til Statens vegvesen. Videre at salgskontrakt også blir fylt ut og underskrevet og betaling bekreftet, er i begge parters interesse.

Men da gjenstår den litt kinkige situasjonen, som at kjøper tar med seg bilen hjem (til en annen by) på søndagen. Noe som betyr at bilen fremdeles kjører med min sønns forsikring.

Nå vil kanskje det i 99% av tilfellene gå bra, men hvis ulykken eller noe skulle skje mellom søndagen og til eierskiftemelding er levert biltilsynet og omregistrering gjennomført. Så vil bilen fremdeles kjøre rundt med min sønns forsikring.

Er det noen som har noen gode råd her? Er det vanlig prosedyre å gjøre slik i overgangen mellom ny eier, eller er der noen forhåndsregler han som selger bør ta?

Mvh.

Per H

Kontrakt:

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=288&trg=Contents_4883&Content_4799=4883:0:&Contents_4883=4943:257289::0:4894:5:::0:0

Tips & triks ved salg:

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=288&trg=Contents_4883&Content_4799=4883:0:&Contents_4883=4943:257287::0:4881:2:::0:0

Det er nok ganske vanlig at man kjører med forrige eiers forsikring et par dager, men det er jo ikke verre enn at ny eier kjøper forsikring fra og med den dagen han overtar bilen. Det er ikke noe problem for ham å forsikre bilen selv om han ikke står som eier.

EDIT: Legger til litt om selgers ansvar, som du jo spør om... Det er viktig at selger er ærlig om bilens stand og eventuelle mangler, for å ha sitt på det rene ved problemer som måtte oppstå i etterkant. Dersom han har vært ærlig om det han vet om bilen, og ikke har holdt noe tilbake, har han gjort sin plikt.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider