brumlebil Skrevet August 16, 2008 Rapporter Share Skrevet August 16, 2008 halloisen. Astra G bertone 2001. bytta bremeseklosser bak. klarte ikke engang med brekkjern å få inn stemplet i calipern igjen etterpå. har ikke gått løs på andre siden enda. bakgrunnen for å bytte klosser var voldsomme ulyder fra høyre bakdekk(der jeg har bytta, å ikke får inn stemplet). tar det nesten forgitt at det ikke var klossene det var noe galt med, men calipern. for d skal være mulig å presse inn stemplet i calipern igjen slik at jeg får den på? skal også sies at stemplet sto litt sånn på halv tolv når jeg tok av calipern, det løsnet først å spratt ut når jeg rota med brekkviren. hva tror folk? gåen caliper?? eller skal stemplet være stein stokke hardt?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet August 16, 2008 Rapporter Share Skrevet August 16, 2008 Stemplet skal være rimelig hard ja.. Uansett.. Man skal vel ikke skru stemplene på plass på disse bilene..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet August 16, 2008 Rapporter Share Skrevet August 16, 2008 Har gått på den der før.. Holdt på i flere timer før jeg fant ut at stemplene bak må skrues inn.. Du ser det ganske enkelt ved at det er noen form for "spor" i stempler som skal skues inn istedet for å bare presse. funker med tang, men mye enklere med spesialverktøy.. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brumlebil Skrevet August 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2008 Visst d skal skrus å ikke presses så begynner jeg å skjønne litt mer ja. Er to hakk ovenfor hverandre på stemplet som i tilfelle kan se ut som feste for aktuelt verktøy. Da bli det å prøve med tang imorgen, funker ikke d, blir det en tur på biltema på mandag for å kjøpe en boks med "bremsestempelverktøy". Takker for hjelpen sålangt! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brumlebil Skrevet August 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2008 Okey, har prøvd å skru stemplet med ei rørtang, skrudde mot klokka å stemplet kom utover, når jeg prøver å skru med klokka går det rundt, men stemplet går bare 1 cm inn, da vil det ikke lenger inn. Dette er jo ikke nok til å få calipern over klossene og skiva :) Any ideas?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet August 17, 2008 Rapporter Share Skrevet August 17, 2008 Du må presse å skru samtidig.. På ene siden er det med klokken, på den andre er det mot klokka.. Husker ikke hvem som er hvem, men.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 18, 2008 Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 Det skal skrues med klokka på begge sider. Kjøp et kaliperverktøy på Biltema til rundt 100-lappen så er jobben lekende lett. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brumlebil Skrevet August 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2008 Køpte meg ett helt skrin med kaliperverktøy for 300 på biltema, funka som gull!!! Takker for hjelpa! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 21, 2008 Rapporter Share Skrevet August 21, 2008 Bytta foran på min bil her om dagen, var faktisk lettere å få inn stemplene foran enn jeg husker at det var bak. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opel_Hajoo Skrevet August 21, 2008 Rapporter Share Skrevet August 21, 2008 det er fordi foran kan du bare presse stempelet inn med en vannpumpetang, men bak må du ha et pressverktøy som du presser inn stempelet samtidig som du skrur den inn. funker like herlig hver gang<3 husk å sjekk håndbrekke etter at du har fiksa den bak da. kan være at du må justere på den, måtte jeg ihvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 21, 2008 Rapporter Share Skrevet August 21, 2008 Brukte samme pressverktøy foran som bak. Koppen ytterst kan snues så taggene ikke stikker fram, dermed kan den brukes også på stempler som ikke trenger å roteres. Men synes likevel det var snodig at det var så mye mindre motstand foran. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.