Gå til innhold

Bilder av bagasjen min.

Ranger emnet

TommyTott

Anbefalte innlegg

mellomtone er ikke det samme som midbass. viss du tar skalaen på høytalere litt grøvt: subb bass, mid bass, midrange, tweeter

det vil da si at en midbass spiller på området mellom subben og mellomtone. meste parten av lyden fra en subb (altså dunk dunk lyden) kommer fra mellomtonen.dette finner du lett ut ved at du kobler av alle de andre høytlaerne og spiller bare på subben subben bare setter ting i bevegelse og gir deg dunket du kjenner i kroppen for å si det enkelt. Viss du setter inn en midbass vil du få mere dypere mellomtone, altså mere bass lyd. en høytaler kan bare strekke seg fra en frekvens til en annen og derfor trenger man flere høytalere som spiller i forskjellige frakvensområder for å dekke hele lydbilde

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TommyTott

I og med at han lurer på hvorfor jeg har MELLOMTONE og ikke MELLOMBASS, så kan da ikke mellomtone være det samme som mellombass.

Hva er DA forskjellen?

Er ikke store forskjellen.

jeg har mest kunnskap om hjemme hyttalere.

Men prinsippet burde bli likt, når det blir brukt en kraftig bass, med høyt trykk, så kan det bli vansklig å finne en mellomtone, som takler dypmellomtone, uten å få farginger i øvre mellomtone.

Da velger en mellomtone som er meget bra i øvre mellomtone frekvenser, og en mellombass for nedre mellomtone frekvenser.

Men ved ditt behov, tviler jeg på behovet for mellombass.

De sidveis høyttalera dine, klarer jeg ikke å se behov for. Trur du kan miste noe stereo effekt, men du kunne jo bare koble til dem oppe i stede for å teste.

Med ny forsterker, så kan det hende at de sideveis høyttalera hjelper bassen for fase feil, slik at du slipper å snu fasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at han lurer på hvorfor jeg har MELLOMTONE og ikke MELLOMBASS, så kan da ikke mellomtone være det samme som mellombass.

Hva er DA forskjellen?

Du kunne jo byttet ut de koaxial høytalerne med noen små basser ?

Høyere frekvenser trenger "fritt leide" mens lave frekvenser er vanskeligere å høre hvor kommer fra, nå får du vel mesteparten av stemmer, gitar ol. bakfra og det blir jo ett helt feil lyttebilde, du sitter jo liksom bak scenen og ikke foran.

http://www.sprett.net

Audi A4 1,8 tsq 98 mdl

Audi A6 2,5 Tdi 95mdl

x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6

x- Golf 79 mdl 1,1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg liker det skal det kun være sub bak. og et bra frontsett fremme. Der plassering er viktig. Høytalere i hattehylla osv er med på å ødelegge lydbilde. Greit nok om man driter i d, og vil tenke på de som eventuelt sitter bak. Da kan jeg skjønne d. Mellom bass er veldig viktig for lyden. Mange driter i det og overdøver alt med bare bass, Men hver sin smak. Jeg foretrekker en bra sub som spiller i lukka kasse, som spiller reint og stramt forran høyt og ukontrolert, Så deler jeg bassen på ca 80, så tar front sette seg av den øvre "punch" bassen. Dette forutser at man har et bra frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygget litt i bagasjen min.

Listing og festing er ikke 100% ferdig enda.

Synspunkter ønskes.

Bilder er tatt av Precious.

Ikke så dumt, men som flere har nevnt er det helt bak mål å putte de mellomtone/diskant-elementene nedi kassa der, og bedre blir det ikke av at de spiller mot hverandre..

bytt de ut med 6-8", og skal de stå og spille slik så bør du vel vurdere å snu fasen på den ene så de spiller "samme vei". Det så ikke så ekstremt pent ut med de på siden der heller, ser nok bedre ut med vanlige elementer, evt med gitter foran.

--

Hybris / Thorbjørn

http://www.getawayinoslo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider