Gå til innhold

Oljecatchtank.

Ranger emnet


Buøyvolvo

Anbefalte innlegg

Kan ikke selveste politidirektør Reodor F i Veivhusventilasjonspolitiet dra en ørliten tur til Vallåkra en gang uten at det skal mases om håpløse veivhusventilasjonsløsninger?

 

Du skal slett ikke kjøpe deg noen "oljecatchtank" til bilen. Denne bidrar med stor sannsynlighet til å ødelegge motorens system for veihusventilasjon, noe som medfører hurtigere forurensing av motorolja, fare for utette tetningsringer, oljelekkasje og økt fare for tidlig motorhavari. I tillegg medfører det fare for at fører og passasjerer drar i seg gassene fra veivhuset. Dette er jo rester fra forbrenningen som har passert via stempelringene.

 

En velfungerende original veivhusventilasjon skal skille ut olja som følger med veivhusgassene i en svart plastikktank som inneholder ei oljefelle og lede disse tilbake til bunnpanna, samtidig som gassene føres tilbake til forbrenningen via innsuget. Det skal normalt altså ikke følge særlig olje med tilbake til forbrenningen.

 

Den eneste lille ulempen med original veivhusventilasjon er at gassene som returneres til innsuget opptar litt plass og dermed fortrenger litt friskluft, noe som igjen kan redusere effekten med noen ytterst få prosent. Det er det imidlertid verdt, sett i lys av alle ulempene man pådrar seg ved å ha jalla-ventilasjon.

 

Den typiske måten å lage seg en misforstått veivhusventilasjon på er altså å montere en catchtank og sette et lite filter på denne. I bunnen sitter gjerne en tappeplugg. Sånn skal du ikke gjøre det!

 

Ideelt sett skal det råde et lite undertrykk i veivhuset, men det oppnår man ikke ved å bruke catchtank og filter som ånder ut i friluft.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En velfungerende original veivhusventilasjon skal skille ut olja som følger med veivhusgassene i en svart plastikktank som inneholder ei oljefelle og lede disse tilbake til bunnpanna, samtidig som gassene føres tilbake til forbrenningen via innsuget. Det skal normalt altså ikke følge særlig olje med tilbake til forbrenningen.

 

Nå er det da ikke alle biler som har en slik løsning på dette da.

F,eks så har begge Golfene mine en tut på toppdekselet som via en slange er koblet rett på innsuget.

 

Vil ikke en gunstig løsning være å lage en tank som samler opp oljedamp/kondens i bunn og en slange i topp som går tilbake til innsuget?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da ikke alle biler som har en slik løsning på dette da.

F,eks så har begge Golfene mine en tut på toppdekselet som via en slange er koblet rett på innsuget.

 

Vil ikke en gunstig løsning være å lage en tank som samler opp oljedamp/kondens i bunn og en slange i topp som går tilbake til innsuget?

 

Neida, ikke alle biler har en slik løsning. Men det burde de...

 

En gunstig løsning vil være å lage en oljefelle med utløp i bunnen som leder tilbake til bunnpanna under oljenivået (alternativt over oljenivået, men da via en væskelås ikke ulikt den på dass). I tillegg er det et utløp høyt opp som leder tilbake til innsug. På turbobiler må man ha turbotrykket i bakhodet når man plasserer utløpet, og i tillegg bør man bruke enveisventiler. Problemet med standard veivhusventilasjon er at den kan bli underdimensjonert ved trimming, men man bør uansett tilstrebe en liknende løsning. Alternativt benytte tørrsump...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F, det du sier er jo sant, men hvorfor fraber du han å ha catchtank?

De fleste som har over 500hk f.eks har jo catchtank.. 1, fordi det ser tøft ut. 2, fordi..?

 

Grunnen til at jeg ikke anbefaler han å gjøre dette er at tanken han kommer til å kjøpe med stor sannsynlighet er av dårlig kvalitet og at han trolig kommer til å sette et filter på utløpet fra tanken.

 

De fleste har det fordi:

1). det ser tøft ut

2). de ikke vet bedre

 

I tillegg går selvsagt ikke slike motorer bøttevis av kilometer, så tetningsringene holder en stund likevel, dessuten bør man uansett skifte olje oftere på en "løpskjørt" motor. Men nevertheless skal man altså ha et system for positiv veivhusventilasjon!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man der man MÅ ha catchtank da ? Jeg har ikke noe sted(jeg tar det ikke inn filteret igjen hvertfall) å gjøre av oljedampen fra veivhusventilasjonen. Har per dags dato en catchtank med filter på. Og før jeg hører noen beviselige fakta beholder jeg den der :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste catchtankene som er på markedet har jo to tilkoblinger. 1 fra veivhusvent og til tanken og den andre skal til innsuget. Var ihvertfall slik på den jeg kjøpte til bilcrossern min.. Er også en tappeplugg nederst i tanken, samt et "synlig" rør som viser hvor mye olje det er i tanken.. Denne tanken er da laget for biler der man har dårlig eller ingen veivhusventilasjon. F.eks golf som nevnt lengre opp her..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man der man MÅ ha catchtank da ? Jeg har ikke noe sted(jeg tar det ikke inn filteret igjen hvertfall) å gjøre av oljedampen fra veivhusventilasjonen. Har per dags dato en catchtank med filter på. Og før jeg hører noen beviselige fakta beholder jeg den der :)

 

Ingen MÅ ha catchtank, men de bør ha en oljefelle som skiller olja ut som følger med veivhusgassene og leder denne tilbake til olja i bunnpanna. Man skal ikke ha en tank, men en separator (oljefelle). Har man en god separator er det uproblematisk å føre veivhusgassene tilbake til innsuget, foran turboen eller begge deler.

 

At Golfen nevnt noen hakk ovenfor ikke har egen separator skyldes at man ved å ta ut veivhusgassene i toppdekselet får med mindre olje og har dermed mindre behov for separator. Noen motorer kan også ha separatoren innebygget.

 

Det er påbudt med et lukket system for veivhusventilasjon, men dette skyldes selvsagt ikke hensynet til motorens ve og vel. Det skyldes helse og miljø. Det er verken sunt for de som befinner seg i bilens nærmiljø eller for miljøet som sådan at disse gassene får komme ut i friluft.

 

Du må gjerne fortsette å benytte din catchtank, men da kan du oppnå følgende:

1. Raskere forurensing av olja, motorens blod

2. Større fare for oljelekkasje via uttette ringer rundt veiva

3. Større fare for motorhavari

4. Større forurensing av miljøet

5. Fare for at DU puster inn giftige gasser

 

I bilsportsammenheng har man i noen tilfeller ledet veivhusgassene til eksosrøret et sted der hvor gasshastigheten og undertrykket er tilstrekkelig høyt, men dette blir heller ikke godkjent for gatebruk, siden gassene da ikke forbrennes. Denne metoden er heller ikke egnet for biler med katalysator.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår