Gå til innhold

Male bil med vanlig veggmaling?

Ranger emnet

Sulliken

Anbefalte innlegg

Det er klart det går an! Det er jo bare å åpne boksen å male på med malekost! Men er du ute etter mitt ærlige svar så hørtes det ut som en vanvittig dårlig ide!

Noen ting sparer du penger på som uoriginale deler, men du maler IKKE en bil med jotaplast.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

male en bil i det heletatt er jo dømt til og suge rass! Kjøp heller ei billig sprøyte og bengalakk som du blander ut med tynner. Ikke bra men mye bedre!

Jeg har malt bil med bengalakk med rulle før og jeg vil si det er bortkastet tid og sparkle opp og bruke utallige timer på gamle slitere med verdi rundt vrakpant, russebil osv... Hadde vanlig innendørs jotaplast virket ? og holdt noen år ? Så må det være bra nok. Å sprøytemale er unødvendig på en gammel sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maling holder ikke. garantert. Flasser av uansett. Og det har du rett i at det ikke er verdt å bruke penger på biler med verdi vrakpant. Den skal være hos hoggeren og ikke i garasjen :D

Men seriøst. Skal du bruke bilen bør du velge om du vil holde bilen litt pen og hel - og dermed behandle rust og lakkere, ellers må du velge å bare drite i det. Men å male med husmaling... nei det går ikke. Bortkasta tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malt bil med bengalakk med rulle før og jeg vil si det er bortkastet tid og sparkle opp og bruke utallige timer på gamle slitere med verdi rundt vrakpant, russebil osv... Hadde vanlig innendørs jotaplast virket ? og holdt noen år ? Så må det være bra nok. Å sprøytemale er unødvendig på en gammel sliter.

om det er bortkastet arbeid er vel opp til eier av bilen, jeg har hellakkert mange biler som etter min mening har vært bare å kjørt videre oppover gata og på skroten. men jeg lar eier få ha sin mening uten å kritisere han :) nå mener jeg gamle volvo 240 med sur forgasserturbo :P har også hellakkert mange russebiler og fått både 20,30 og 30 lapper for å gjøre det. det sier kanskje mer om kjøpekraft og viljen til russen enn om deres "kjærlighet" til bilen. så jeg mener at om noen f.eks kommer med en en simca 2000 og vil hellakkere den så må de jo få lov til det? ingen grunn til å rakke ned høggerbiler :)

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det lengre tid å male med bengalakk enn husmaling? :| Bengalakken holder nok noen år, men det gjør helt klart ikke husmalingen (bil som ruster fortere pga holder på fuktigheten og maling som flasser av).

Jotaplast er for det første en vannbasert maling som kun sitter på bygningsplater og tre inne (!) og kan nærmest vaskes av etter herding om du prøver godt nok når malt på tre, på stål kan du nok skrape den av med neglene og vaske den av lett. Samme gjelder Bindoplast (Nordsjø sin utgave).

Skal du bruke husmaling må du på med Nordsjø Ready eller noe lignende fra andre produsenter, dette er beregnet på jern og treverk inne og ute og vil nok sitte godt på bilen. Om det blir noe pent er en annen sak.

Det enkleste og peneste blir nok å:

1. Pusse over fort med fint pussepapir

2. Spyle av med hageslange

3. Tørke

4. Maskere alt av vinduer og dørhåndtak, hvor nøye du er bestemmer du selv.

5. Tynne ut bengalack og sprute på med biltema lakksprøyte 2 strøk

Det blir nok det fineste du får gjordt på 2 timer uten å legge mye arbeid i det. Går nok fortere enn å male det på og blir finere, holdbarheten er nok et par år om du ikke maler rett på de værste rustflekkene og er litt nøye med å vaske først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. du har da helt rett i at mange betaler vanvittig mye for å lakke russebiler, og andre biler som helt klart skulle vært på hoggeren. OG selvsagt må de jo få bestemme selv de som skal betale for det. Men du kunne likså greit satt fyr på penga syns jeg... Men å holde rust og annet nede fordi bilen fungerer greit - OK men å hellakkere for at bilen skal bli pen som ny er forbeholdt de mest interesserte.

Men om spørsmålet om å male bil med husmaling som var temaet her, er svaret mitt enda uansett bil og stand - bortkastet penger. Hvis det absolutt skal være billig så bruk bengalakk. Det er ikke særlig dyrt og holder noen år som nevnt i forhold til husmaling som du antagelig kan vaske av etterpå. Dersom du finner en husmaling som sitter så er det ikke snakk om vanlig vannbasert husmaling, da er det noe dyrere - og da er det mye smartere med lakk. Dere ser teiningen.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kunne vært riktig tøft på en russebil eller gammel volvo, var klarlakk og bare klarlakk, uten primer og farge. Men det ville vel ikke holde.

Hva med biltema båtlakk, topcoat og primer som alternativ til bengalakk ?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1699&iItemId=104648

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1699&iItemId=104650

haha, er samme maling som denne:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?denied%3B=yes&%40where.ItemID%40EQ%3B=550108&mainpage=ItemDetails.jsp

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?denied%3B=yes&%40where.ItemID%40EQ%3B=550108&mainpage=ItemDetails.jsp

2-komponents aluminiumspigmentert uretanepoksymaling som primer

og polyuretanakryl som lakk ...Er det noe særlig da?

Blir sikkert ikke koking som med bengalakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel funke om det biter på stål...

Fra HMS bladet: 1 1,3,5-Tris(6-

isocyanatohexyl)biuret (60-100%)

"Farlig ved innånding.Produkter som inneholder isocyanat kan gi akutt irritasjon med astmalignende pustevansker

som kortpustethet, pipende pust, trykk over brystet og åndenød.Innånding av høye dampkonsentrasjoner kan

forårsake symptomer som hodepine, svimmelhet, tretthet, kvalme og oppkast."

Nam nam..Antageligvis skikkelig godsaker dette. Dette er nok bedre enn bengalakk.

Den som tenker på HMS kan bare glemme denne biltema sine båtprodukter. Det er jo skikkelige isocyanat lakker som skal brukes med friskluftmaske om de sprøytes. Og uansett brukes med maske:)

R10 Brannfarlig.

R11 Meget brannfarlig.

R20 Farlig ved innånding.

R20/21 Farlig ved innånding og hudkontakt.

R38 Irriterer huden

R51/53 Giftig for vannlevende organismer: kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i

vannmiljøet

R65 Farlig: kan forårsake lungeskade ved svelging.

R66 Gjentatt eksponering kan gi tørr eller sprukket hud

R67 Damp kan forårsake døsighet og svimmelhet

6 /

Lenke til kommentar
Del på andre sider