Gå til innhold

Oljelekkasje b230fk

Ranger emnet


Colli

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På vegne av Veivhusventilasjonspolitiet ønsker jeg herved å peke nese til alle som opplever med oljelekkasjer og denslags som kan relateres til tett eller feilaktig (herunder uoriginal catchtank) veivhusventilasjon.

 

Om kort tid vil vi i Veivhusventilasjonspolitiet bli betraktelig strengere i våre reaksjoner. Da vil vi ikke lenger nøye oss med å peke nese. Neida, vi vil med overveiende sannsynlighet ta ut tiltale med påstand om forelegg på kr 500, subsidiært 30 dager på vann og brød, subsidiært begge deler.

 

Det er som sagt utallige ganger tidligere av avgjørende betydning for motorens ve og vel at veivhusventilasjonen er i toppform, herunder oljeseparator, slanger og enveisventiler.

 

Veivhusventilasjonen har betydning for oljas friskhet, tetningsringers tetthet med mer.

 

 

For Veivhusventilasjonspolitiet og Lokomotiv Flåklypa

 

Reodor F

Politidirektør og styreformann

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på det selv Reodor. Jeg har ikke vakum på den boksen min, jeg har slange ut i fri luft. Får vel kanskje for mye trykk i blokken slik at det pipler ut litt her og der?

 

tror du skal fikse deg vakuum der først, er jo orginalt en liten vakumslange på den store slangen som går inn på innsugs-slangen.

 

jeg hadde potte fette tett veivhusbox på FX motoren orginalt i min bil, og da tok en stk. ny tettering bak på veiva kveld, før jeg fant det ut..

 

sjitbiler nei?! jeg har da kjørt 25000km siden jeg byttet motor, uten ett eneste feilslag:)

93 Volvo 245 Turbo

86 Volvo 240

98 Kawasaki ZX6-R

09 Polaris Assault RMK 800

87 Suzuki lt250r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg startet motoren førstegang da ventilasjonen bare gikk til catchtanke. Men da RANT det olje ut under. Koblet på den originale ventilasjonen. (før turbo, og vakuumslange til innsug) men ved turbotrykk vil den vel blåse trykk ned i bunnpanna? jeg satte hvertfall på en liten enveisventil på vakuumslangen, som gjør at det kun blir vakuum, ikke trykk.

Når jeg startet da, så dryppet det olje under.. Byttet bunnpannepakninga uten at det hjalp noe.

Mulig jeg har ødelagt simmeringen bak på veiva? for det er hvertfall olje inni clutchhuset, kommer ut clutcharmen og overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg startet motoren førstegang da ventilasjonen bare gikk til catchtanke. Men da RANT det olje ut under. Koblet på den originale ventilasjonen. (før turbo, og vakuumslange til innsug) men ved turbotrykk vil den vel blåse trykk ned i bunnpanna? jeg satte hvertfall på en liten enveisventil på vakuumslangen, som gjør at det kun blir vakuum, ikke trykk.

Når jeg startet da, så dryppet det olje under.. Byttet bunnpannepakninga uten at det hjalp noe.

Mulig jeg har ødelagt simmeringen bak på veiva? for det er hvertfall olje inni clutchhuset, kommer ut clutcharmen og overalt.

 

Som du sier så skal det benyttes enveisventil på veivhusventilasjonsslangen som kobles til innsuget ved turbokonfigurasjoner. Det må også kobles en ventil slik at det ikke kan suges luft fra innsuget via veivhusventilasjonen som er koblet før turbo. Manglende ventil her kan føre til at man bløffer luftmassemåleren og dermed motorstyringen ved at deler av innsugningsluften omgår førstnevnte.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det olje inne i clutchuset så er det trolig enten simringen bak på veiva eller bunnpannepakningen.

 

B230 motorer med mer enn 200k på nakken lekker nesten bestandig fra simringen med mindre den har vært byttet.

 

Men før du bytter den kan du sjekke om det ligger olje over og rundt bunnpannepakningen. Sjekk også "lokket" bak kamakslingen, og pakningene rundt den originale veivhusventilasjonen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så skal det benyttes enveisventil på veivhusventilasjonsslangen som kobles til innsuget ved turbokonfigurasjoner. Det må også kobles en ventil slik at det ikke kan suges luft fra innsuget via veivhusventilasjonen som er koblet før turbo. Manglende ventil her kan føre til at man bløffer luftmassemåleren og dermed motorstyringen ved at deler av innsugningsluften omgår førstnevnte.

 

Jeg tror du begynner å bli gammel Felgen ;) Det er da ingen enveisventil på en firesylindret volvoturbo. Derimot så går slangen rett fra veivhusventilasjonsboksen til bøyen mellom turbo og LMM, og suget før tuboen sørger for at det er godt med undertykk i veivhuset til enhver tid.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår