Gå til innhold

Oljelekkasje b230fk

Ranger emnet


Colli

Anbefalte innlegg

Får håpe det er feilen din da, yengis.. Er så irriterende med oljelekkasjer.. Rimelig umulig å finne dem.. :b

 

Når skal du forresten lage tråd om bilen din?

 

er rimelig sikker på at det må være simmeringen, fordi at den var slitt. og bunnpannepakninga byttet jeg på fredag.

 

har forresten en tråd om bilen min, litt dårlig oppdatert i det siste, men skal få inn noen bilder og info om motorbyttet mitt.

http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=15&t=20438&st=0&sk=t&sd=a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror du begynner å bli gammel Felgen ;) Det er da ingen enveisventil på en firesylindret volvoturbo. Derimot så går slangen rett fra veivhusventilasjonsboksen til bøyen mellom turbo og LMM, og suget før tuboen sørger for at det er godt med undertykk i veivhuset til enhver tid.

 

Jeg kunne vært faren din sliten, jeg kunne vært faren din...

 

Som du ser, hvis du virkelig tar deg bryet med å lese det jeg skriver - og det burde du, for det er høyverdig lesestoff av ypperste valør, så ser du at jeg ikke skriver hva en Volvo-turbo har, men jeg skriver litt generisk om hva man må ha dersom man også kobler veivhusventilasjon til innsuget etter gasspjeldet. Jeg har aldri satt mine ben i en firesylindret Volvo-turbo (ikke femsylindret heller, ved nærmere ettertanke...), så hvor LMM'en sitter på disse har jeg ikke peiling på. Sitter den før turboen, og veivhusventilasjonen kun har sitt utløp mellom disse så kan jeg ikke skjønne annet enn at man ikke trenger enveisventil.

 

Noen som vet om den gjengse enveisventil lukker både ved undertrykk på ene siden og overtrykk på andre siden?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tettet lekkasjen :D:D:D

var simmeringen i bakkant på veiva som var synderen.

 

I tillegg til at den var slitt, så stod den også ujevnt presset inn. 5mm på ene siden, 7mm på andre siden.

 

Presset den nye ringen 3mm inn slik som på gammelmotoren.

Monterte og har kjørt litt idag, ikke EN dråpe hengende under giret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme hit og finne min også! :)

 

litt langt å kjøre, men var flata på veiva slitt? der simmeringen skal ligge på?

 

fikk det tett rundt dekslet som holder simmeringen?

 

Hvordan har du koblet veivhusventilasjonen din?

 

jeg tror veivhusventilasjonen min hadde mye å si, for når jeg kun hadde den kun til oilcatchtank så rant det olje under motoren, når jeg koblet det slik det skal være (til innsug og før turbo), så dryppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror veivhusventilasjonen min hadde mye å si, for når jeg kun hadde den kun til oilcatchtank så rant det olje under motoren, når jeg koblet det slik det skal være (til innsug og før turbo), så dryppet det.

 

Da får jeg lage meg veivhusvent igjen! :P

 

Hurra, to som har sett lyset :D

 

Jeg har forresten nettopp bestilt meg veivhusventilasjon av Porsche-type hos Autozentrum til prosjektbilen min. Den bør ankomme fedrelandet i løpet av de nærmeste dagene, og vil prompte monteres et høvelig sted på motoren.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men reodor, på motorer som har lite eller ingen veivhusvent, (noen har jo "innvendig" veivhus vent), hvordan skal man da kunne klare å lage en "forbedret og god" veivhusvent.? Siden catchtank osv er utelukket altså.. Blir det catchtank-prinsipp om man sveiser/lodder på en nippel på toppdekslet, for så å ta en slange til en tank for så å ta en slange fra tank og til innsug..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men reodor, på motorer som har lite eller ingen veivhusvent, (noen har jo "innvendig" veivhus vent), hvordan skal man da kunne klare å lage en "forbedret og god" veivhusvent.? Siden catchtank osv er utelukket altså.. Blir det catchtank-prinsipp om man sveiser/lodder på en nippel på toppdekslet, for så å ta en slange til en tank for så å ta en slange fra tank og til innsug..?

 

Hvis den originale veivhusventilasjonen fungerer tilfredsstillende (altså med lavt eller ikke noe overtrykk i veivhuset, og med minimalt oljesøl i innsuget) så er det jo ingen grunn til å forbedre den.

 

Ved trimming kan den originale veivhusventilasjonen bli utilstrekkelig, og da bør man koble en slange fra veivhus og eventuelt toppdeksel til en oljeseparator, og to slanger fra denne som leder henholdsvis til bunnpanne under oljenivå og til innsug.

 

Mange motorprodusenter har de senere årene slitt med problemer grunnet mangelfull veivhusventilasjon. Saab er en av disse,og de har måttet utvikle stadig nye og forbedrede systemer for å unngå sludge og motorhavarier. Saabs problemer var blant annet forårsaket av for små dimensjoner på reduksjonsventiler. Lange oljeskiftintervaller og små oljevolum er selvsagt andre medvirkende årsaker.

 

Også i Formel 1 leder man veivhusgassene tilbake til innsuget, men dette skyldes i hovedsak at man ikke ønsker søl på banen. Effektreduksjonen som en følge av dette blir på ca 10 hester, men det er det altså verdt mener man.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår