Gå til innhold

Har høytalere. Trenger tips til det som mangler.

Ranger emnet

harald25

Anbefalte innlegg

Har nå fått tak i noen høytalere en jeg kjenner hadde liggende på loftet.

Hadde hadde også liggende et par delefiltere, og nå har jeg et par spørsmål.

Hvordan skal delefiltrene koples opp?

Jeg har 2 par høytalere (4 elementer), og et par filtre.

Skal da ett filter styre 2 elementer? Eller må jeg skaffe to til?

Filtrene er passive står det på esken, men hva vil det si for meg egentlig?

Er det noe spesielt jeg på huske på?

På pakken til høytalerne står det "Peak power: 80W".

Kan jeg allikevel kjøre høytalerne greit med en vanlig bil cd-spiller på 4x 50w?

Eller må/bør jeg dytte inn med en forsterker?

Jeg tar også gjerne imot tips til bra cd-spillere i billigklassen.

Krav: Inngang for mp3-spiller i front, samt mulighet for tilkopling av bass og eventuelle forsterkere jeg måtte trenge hvis jeg skal oppgradere litt en gang.

Håper noen har tid til å hjelpe!

Legger ved noen bilder av høytaler + delefilter hvis det hjelper noen å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 par høytalere (4 elementer), og et par filtre.

Skal da ett filter styre 2 elementer? Eller må jeg skaffe to til?

Ja. Nei.
Filtrene er passive står det på esken, men hva vil det si for meg egentlig?

Er det noe spesielt jeg på huske på?

Nei. Passive filtre jobber uten strømtilførsel og monteres etter forsterker. Aktive filtre trenger strøm, monteres før forsterker, og sitter gjerne innebyget i forsterkeren.
På pakken til høytalerne står det "Peak power: 80W".

Kan jeg allikevel kjøre høytalerne greit med en vanlig bil cd-spiller på 4x 50w?

Ja. "Glem" watt på høyttalerne.
Eller må/bør jeg dytte inn med en forsterker?
Om du vil ha best mulig lyd; Ja. Og det betyr ikke bare høyere volum, men også bedre lyd på samme volum som ellers, en separat forsterker vil ha bedre kontroll på hva høyttalerne driver med, enn en spiller kan greie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerkabler drar du da fra spiller/forsterker, og til Input på filteret. Pass på Pluss og Minus, det er viktig hele veien.

Fra filteret skal basshøyttaleren kobles til "Midrange", (pass på Pluss og Minus ja),

mens diskantene skal kobles på "Tweeter". Pluss på + , mens Minus kobles først på "0dB". Når alt er montert i bilen og du hører på hvordan resultatet ble; synes du det ble litt for mye diskant, sett Minus på "-2dB" isteden, eller "-4dB", til du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider