Gå til innhold

problemer rundt årsavgift

Ranger emnet

petterb

Anbefalte innlegg

Hei har vært så dum å selge en bil, og stolt på kjøper sin muntlige bekreftelse på at han skulle omregistrere bil og betale årsavgift.

Solgte bilen 08.02.2008, etter en liten stund fikk jeg en fartsbot i posten, og med dette fant jeg ut at den ikke var omregistrert. Kontaktet kjøper og dette ordnet seg, og jeg fikk omregistrert bilen over på han.

Men nå i dag mottok jeg årsavgift + avgift for manglende innbetaling. Har prøvd å kontakte kjøper om dette på tlf flere ganger, men får ikke noe svar i det hele tatt for tlf er altid skrudd av.

Hvordan skal jeg gå fram for å løse dette? nekter å betale årsavgift på ett kjøretøy som ikke jeg eier. Har jeg noen som helst rettigheter i det hele tatt ettersom jeg stod som eier den 1 januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff akurat det samme var jeg igjennom i fjor.. Et rasshøl som kjøpte bilen min for en billig penge og lovet på tro og ære at han skulle betale årsavgift, dette var noe vi skrev tydelig kontrakt på.. Men så kom dagen da purring kom til meg og jeg tok da kontakt med kjøper om at den ikke var betalt.. Da kom det bare løgner gang på gang m at han hadde solgt bilen videre igjen og at han skulle ordne opp.. Men den gang ei, han bare lurte meg.. Plutselig kom jeg over bilen en dag og da gikk jeg i bagasjerommet og hentet en hammer og brøyt skiltene av bilen, kontaktet så kjøper og sa jeg hadde skiltene og at han kunne betale årsavgifta så skulle han få igjen skiltene.. Gjør hva faen du vil med skiltene sier han, det driter jeg i, og slit med helsa, du får ikke en dritt av meg og gjør hva faen du vil med det.. Etter mye kranling og frustrasjon ble jeg så forbanna at jeg ringte en kranbil og fikk han til å ta bilen og kjøre den på hoggern, der skrev jeg under papirene så jeg fikk igjen vrakpanten ihvertfall.. Etter det har jeg ikke snakket med han for jeg følte det var en liten seier og ta fra han en ganske fin bil og hogge den:)) Det endte med at jeg måtte betale årsavgifta da:((

Det jeg har funnet ut er at aldri selg en bil med ubetalt årsavgift for det er helt umulig å få nye kjøper til å betale hvis han ikke vil.. Man kan ta det igjennom konfliktråd o.l men det koster penger, tid og masse frustrasjon.. Hadde jeg vært deg så hadde mål 1 vært å få tatt skiltene, gjøre en avtale om at han kan få dem igjen hvis han viser kvittering for betalt årsavgift, hvis ikke så leverer du dem på vegvesenet:)

Lykke til, det trenger du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du det går helt fint å få vraket den selv om den er registrert på han.. Du viser legitimasjon også noterer dem seg kontonr ditt og da får du pengene på konto etter en liten stund:)

Jeg var veldig spent på om jeg hørte noe etter jeg vraket den, men jeg var så full av faen så jeg hadde gladelig tatt en annmeldelse for det på meg for dette.. Da hadde jo hele saken kommet fram og:)

Men uansett, første du burde gjøre er å ta skiltene, da må han betale hvis han vil ha dem tilbake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo ikke ut nye skilter hvis ikke årsavgift er betalt vel for da er det vel blitt begjæring på dem nå??

stemmer det. årsavgift må være i orden for at nye skilter skal utstedes

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider