Gå til innhold

Vannbasert lakk, tørketid?

Ranger emnet

Sulliken

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det før vannbasert lakk ikke trekker til seg støv sammenlignet med løsemiddelbasert lakk til bil?

Jeg bruker gjerne vannbasert lakk for å spare miljøet litt, men det spørs hva det krever av utstyr for at resultatet skal bli bra.

3-5 minutter med vifter på.. i "vanlig luft" så må du regne med 10-15 minutter uten at du hjelper til med blåsespiss...

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Snakket med en lakkerer som sa det med vannbasert lakk bare var tull som økte fyringsutgiftene, og reduserte inntektene, pluss at han uansett brukte løsemiddelbasert primer og klarlakk.

Virker det ikke noe bra og bruke vannbasert til alt?

vi lakkerer 90-100 jobber i uka fordelt på 4 bokser og bruker kun vannfortynnbar base.. kan ikke se noen grunn til at fyringsutgiftene skal gå opp om en har det rette utstyret for å "tørke" basen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en lakkerer som sa det med vannbasert lakk bare var tull som økte fyringsutgiftene, og reduserte inntektene, pluss at han uansett brukte løsemiddelbasert primer og klarlakk.

Virker det ikke noe bra og bruke vannbasert til alt?

Er noen som ikke vil venne seg til den nye lakken som er vannbasert. Men det har seg nå slik at det ikke lengre er lov å bruke løsemiddelbasert lakk..

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15 min tørketid er i lakkboks med god varme og helst luft dyser...

det jeg snakker om 30 min- 1 time tørketid er + - 15 grader garagelakking...:D

Får fortsatt kjøpt tynnerlakk...og er lov å bruke...

ALL fansylakk er forsatt tynnerbasert... iallefall HoC og det finnes fortsatt ingenting som kan erstatte den lakken industrien bruker på det de produserer...

men det er klart.. skal en fortsette å være kreativ er det nesten bare å bite idet og handle lakkboks...

Men kommer man til å ta godt betalt som alle de andre da...

tipper det :D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er det at vi begynner å bli færre og færre igen av oss som begynte å lakke BARE med tynnerlakk...

vi VET hva muligheter vi hadde og kjente dissa produktene inn og ut...utmerket til det meste, ikke så farlig som mange vil ha det til, brukt på rett måte og med vanlig personvern...

er nå blitt sånn at det er MANGE som aldri har lakket med tynner lakk, og vet egentlig ikke hva vi kunne/kan få til med slik lakk...

for min del er detta vann greiene kun kommet til fordi det finnes endel BLÅRUSS med for lite å finne på bak kontorpultene sine..

For kom ikke her å fortell meg at det ikke er skadelig å slomse med denna vannlakken også...huden trekker til seg ALT av den også...

Så personlig, så kan jeg leve uten den moderne drittlakken...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye rett i det du sier her.

Tok ei heil lakkering på en L200 idag på jobb, sølv nede å burgunder oppe. La da sølvfargen først før jeg maskerte opp for det burgunder farga. Hvordan skal man klare dette uten den gode gamle base lakken? kan jo ikke teipe på vannbase uansett hvor tørr den er, får da blir det merker :/

Vet det går å mixe om RM lakken, men er relativt fersk med standox så.. lenge leve baselakken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ei heil lakkering på en L200 idag på jobb, sølv nede å burgunder oppe. La da sølvfargen først før jeg maskerte opp for det burgunder farga. Hvordan skal man klare dette uten den gode gamle base lakken? kan jo ikke teipe på vannbase uansett hvor tørr den er, får da blir det merker :/

Hmm hva slags vannfortynnbar lakk er det du bruker da ?

Jeg har gjort mange flerfarge lakkeringer med vannfortynnbar lakk, og ikke hatt noe problemer med å tape på basen, og ikke ble det merker i basen heller, og dei lakkmerkene jeg har gjort dette med er Sikkens, Glasurit og Spies Hecker

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker standox på jobb jeg.

Vet ikke om standox er det beste lakk merke, er ikke så erfaren enda så, har bare vært innom litt av hvert. Men dette er kansje ikke rette tråden til og diskutere lakk produkter og levrandører, lage en tråd til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte med vannfortynnbar lakk når vockravet tredde til 1 januar 2007 så jeg er vel av den gamle sorten? :P bruker også ofte den gode gamle når jeg skal legge flere farger, men sikkens har også en vannbaseherder som funker ganske greit slik at man kan tape på den etter vanlig blåsetørk.. man slipper å vente så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider