Gå til innhold

Erfaringer om short shifter ??

Ranger emnet

BBS

Anbefalte innlegg

Originally posted by clayman

Har tenkt litt å montere en short shifter på bilen min, en A3 1.8TQ.

Funker dette bra ?

Snakka med be-4-you og de skulle ha 2200,- for En B&M short shifter. Er dette noe å satse på?

Andre merker / butikker som selger dette ??

Dette fuker som en drøm...du kommer ikke til å angre...har dette selv på min passat 1.8T....meg jeg bestilte min fra USA hos Dieselgeek.

Den er litt billigere og vel så bra. Men du kan jo bare sende en mail til Jim hos Dieselgeek så får du nok de svara du vil ha....tror jeg bet rundt 70.- ekstra i frakt bare.

Ellers så er jo den til B&M også bra men en del dyrere.

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Remi Berg

Med short shiffter mener dere da girstanga eller tuller jeg nå? Kjøpte short shift girstang til min bil og jeg merket stor forskjell, girene ble tettere av dette. Jeg betalte 5-600 inkl. frakt for dette.

Ja vi mener Girstanga....Heter Short shifter over there:)

På min var stanga kortet inn samt at den blei kortere mellom gira...

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være litt usunt for girkassen at man etter montering av short shift da girer en del kjappere enn man "vanligvis" ville gjort på den girkassen? Rask giring sliter vel mye mer på kassa enn sakte, spesielt synkroniseringsringer? Hva når bilen er kald da, da er det vel hvert fall ikke bra at man girer litt fort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til short shift, er et tips å montere en såkalt "clutch stopper",

D.v.s å bygge ut den eksisterende stopperen på clutchpedalen, slik at du slipper å trø inn clutchen mer enn akkurat nok til å frigi den (+10mm for å være på den sikre siden).

Jeg har laget en slik på min BMW 318Ti, og merket med en gang at dette gav raskere girskift.

Det er også mere behagelig at clutchpedalen stopper litt tidligere.

I tillegg er det helt gratis :)

Frode H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by clayman

Tror ikke jeg satser på noe hjemme-mekk..

Vil ikke ende opp med postman Pat giring heller..

ChrisDude : Var det enkelt å montere? har ikke noen spesielle kunnskaper, men har sundt vett og verksted!!

Tenkte jeg skulle kose meg litt med monteringa i jula. :D

Halvtimes jobb....bare å skru ut den gamle og sette inn den nye...det eneste du trenger etterpå er å få justert gira riktig...men dette skal gå greit...

Bare å følge bruksanvisningen her:

Shortshifter A4/Passat

A3

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider