PetterJacobsen Skrevet November 28, 2003 Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Postet denne på VW Audi klubben, men har lyst til å høre hva dere sier. Hva sier forsikringsselskapene når det gjelder saker der en av partene "stod på retten sin" og det ble kollisjon? Når jeg kjører hjemmefra må jeg ut på en vei som krysser gata mi. Farmen (som gata mi heter) krysses av Ing. Rybergsgate. Når jeg kjører opp Farmen må jeg kjøre ut på Ing. Rybergsgate for å komme videre. De som kommer kjørende på Ing. Rybergsgate har da vikelpikt (vikeplikt for de som kommer fra høyre) for meg som kommer fra Farmen. Neste hver dag må jeg tute på folk som ikke overholder vikeplikten. Hva skjer hvis jeg en dag kræsjer i dette krysset. Jeg har hatt mange krangler med folk som mener de har forkjørsrett når de kjører i Ing. Rybergsgate. Hvem skaper den trafikkfarlige situasjonen her? Jeg, som har forkjørsrett ut fra Farmen, og som kjører ut i Ing. Rybergsgate. Eller de som kjører i Ing. Rybergsgate og ikke overholder vikeplikten? Det skal sies at Ing. Rybergsgate er mye mer trafikkert en Farmen, men det har ingen ting å si. Hva hadde forsikringsselkspet sakt hvis jeg en dag blir påkjørt fordi jeg "stod på retten min"? Hadde akkurat en krangel med en kar i 50 årene som, i følge han, var mye flinkere en meg til å kjøre bil fordi han hadde hatt fører kort i 30 år... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet November 28, 2003 Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Det er jo han som ikke overholder vikeplikten som for skylda, men tror ikke jeg hadde giddi å kræsja en så ny Audi for å markere at jeg har rett ;) Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PetterJacobsen Skrevet November 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Nei, har en annen bil jeg kan krasje:) Men! Jeg skaper en trafikkfarlig situasjon når jeg "presser" meg ut, men han skaper også en trafikkfarlig situasjon med ikke å overholde vikeplikten. Må bare ha mitt på det tørre. En dag kan det jo hende at det smeller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 28, 2003 Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Du har forkjørsrett, men ikke påkjørsrett. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
taxidriver Skrevet November 28, 2003 Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 er et sånt kryss her hvor jeg bor, tenker ikke noe over att det er den andre som har vikeplikt, så jeg bare kaster ut bilen.. har smelt der før, ikke med meg gudskjelov, og da fikk den andre all skylda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet November 28, 2003 Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Et fint tips er å se på alle andre bilister som rasshøl, ikke regn med at de stopper selv om du har forkjørsretten. :) Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PetterJacobsen Skrevet November 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Originally posted by Viking067 Du har forkjørsrett, men ikke påkjørsrett. Men det har ikke den andre bilen heller! Men hva sier forsikringsselskapet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PetterJacobsen Skrevet November 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Originally posted by taxidriver er et sånt kryss her hvor jeg bor, tenker ikke noe over att det er den andre som har vikeplikt, så jeg bare kaster ut bilen.. har smelt der før, ikke med meg gudskjelov, og da fikk den andre all skylda. Når jeg kjører Saaben til pappa tar jeg større sjanser når jeg kjører ut der. Skremmer de som kommer fra venstre skikkelig! Kjørte også råere når jeg hadde den første bilen min. Men nå er jeg forsiktig. Sitter alltid klar til å trykke inn bremsen fort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PetterJacobsen Skrevet November 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 Originally posted by funkes Et fint tips er å se på alle andre bilister som rasshøl, ikke regn med at de stopper selv om du har forkjørsretten. :) Bra sagt:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet November 28, 2003 Rapporter Share Skrevet November 28, 2003 er enklere å bevise forkjørsrett enn påkjørsrett :D regner med forsikringa til han andre payer bilen din - så hvis pappa sin saab trenger ny skjerm så er det bare å gi på. Hvis du setter standard og smeller en 10 ganger i uka så slutter kanskje folk å kjøre gris der? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet November 29, 2003 Rapporter Share Skrevet November 29, 2003 Husk at det står i Veitrafikkloven noe sånt som at du skal prøve å unngå kollisjoner hvis mulig, uansett skyld/situasjon. Så hvis man "står på retten sin" og blir påkjørt med vilje, så må man late som man trodde den andre ville stoppe... :) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ScoopeX Skrevet November 29, 2003 Rapporter Share Skrevet November 29, 2003 Originally posted by Terminator Husk at det står i Veitrafikkloven noe sånt som at du skal prøve å unngå kollisjoner hvis mulig, uansett skyld/situasjon. Så hvis man "står på retten sin" og blir påkjørt med vilje, så må man late som man trodde den andre ville stoppe... :) trenger ikke late som, den som har vikeplikt, den har vikeplikt.. :) grove brudd på vikeplikten gir store gode bøter til de som feiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 29, 2003 Rapporter Share Skrevet November 29, 2003 Hvis forsikringselskapet er normale, så får vel den som bryter trafikkreglene skylda... altså han som ikke overholder vikeplikten. Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-36 burnout Skrevet November 29, 2003 Rapporter Share Skrevet November 29, 2003 Er det ikke slik at man mister lappen hvis man skaper fare med å ikke følge vikeplikt skilting? Trodde at brudd på vikeplikt lov, var alvorlig brudd => miste lappen alvorlig... Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet November 29, 2003 Rapporter Share Skrevet November 29, 2003 Hva med å stikke ned på snutstasjonen og spørre om de trenger mer penger til julebordskassa si? Isåfall så har de en kjempesjanse hvis de har en kontroll akkurat der. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg