Gå til innhold

ferdig lakket, men ble veldig mørk :/

Ranger emnet

the_dragon_no1

Anbefalte innlegg

har akkurat lakket sideskjørtene mine "tourmoline green perl metalic" er en 94 mondeo orginal farge.

men synes de ble veldig mørk :?

har ikke fått sjekket i dagslys enda, men med lyskaster.

lakket med sprøyte (kopp under) på ca 3-4bar.

nesten så det ser svart ut.

er jo en ganske mørk farge, men igår lakket jeg øyenlokk samme farge. da med airbrush på ca 2bar, og disse ble veldig bra, matchet skjermer perfekt.

blandingen er 1 del tynner på 2 deler lakk.

kan sprøyta ha noe invirking på dette, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger skal alltid sjekkes i dagslys, og aldri med lyskaster, for da blir det feil fargegjengiving, og siden du har lakkert med matt klarlakk, så er det ikke godt å se om nyansen er riktig eller ikke mot en som er lakkert med blank klarlakk, og å sjekke nyanser på bilder er heller ikke noe serlig lurt, siden der kan vise glansforskjeller mellom ny og gammel lakk, og da kan det virke som at der er fargeforskjell

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er jo fullt klar over det da..

lakket i dagslys.

når den var tørr, var det begynnt og bli litt mørkt, så sjekket med lyskaster.

men hele pointet er jo hvorfor det ble så mye farge forskjell :?

ble jo nesten svart matt..

to tanker slår meg...

for tykke strøk, eller sprøyta...

noen meninger om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja gode poeng, men har seg sånn at den "gammle" lakken er veldig bra og blank faktisk.

og som sagt fikk jeg jo perfekt farge når jeg lakka øyenlokkene med airbrush, med samme lakk, og samme blanding..

@Sulliken..

ja sant det.

Men er såpassa forskjell, at når jeg hadde lakka, og det kom kompiser og så på dem, spurte dem hvorfor jeg hadde lakka dem svart ... xD

er såpassa forskjell :(

Må finne ut av dette asap, vil jo lakke frontfangern også, men vil ikke at den og skal bli "svart"

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og som sagt fikk jeg jo perfekt farge når jeg lakka øyenlokkene med airbrush, med samme lakk, og samme blanding..

Lakka du øyelokka også med matt klarlakk ?? Hvis ikke, så må du nok gjøre som jeg sa i en tidligere post her, få på blank klarlakk, er jo ikke muligt å se om en farge med matt klarlakk har rette nyansen mot en som har blank klarlakk.

Og der er mye som spiller inn på nyansen når du sprøyter, hvor tykke sjikt du legger, luft trykk, avstand til objektet, og der er store forskjeller på å bruke airbrush kontra vanlig lakksprøyte.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har det ikke altfor varm når jeg lakker, kan og være en årsak ja.

@bosscat... nei brukte blank på øyenlokkene, så når jeg tenker meg om kan det sikkert ha mye og si på hvordan fargen blir. men har vanskelig for og tro at det sku bli så sinsykt forskjell fordet :/ men men, selfølgelig ikke umulig..

har gjort litt tester i kveld, med forskjellig trykk, tykkelse på lakk og sånt.. ble best med 2 tynne lag, og lavt trykk på sprøyta.

men ska få lagt på noe klarlakk for jeg kan si hvordan det ble, men ser mye grønnere ut vil jeg si.

når jeg ser på linje med plata ser den veldig grønn ut, men når jeg holder plata vertikalt og ser rett mot den ser den veldig svart ut.. vil dette endre seg med klarlakk over kanskje :?

ja grunnarbeid er alfa omega..

alt er grunnet, og våtpusset med p800 og p1000 ;)

ang puss av lakk, TROR jeg ikke jeg skal trenge det, men det vil vise seg når det er ferdiglakket.

takk for mange gode svar sålangt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel. har lakka front'n min nå. og ble grønn ::woohoo:: :)

eneste jeg gjorde her, som jeg ike gjorde på sidekjørtene, var og riste/blande lakken myyye mer, og lakket i litt varmere miljø.

så var nok bare det som skulle til :)

resultatet:

240820081678.jpg

trenger enda klarlakk da.

takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider