Gå til innhold

Dan`s Passat 1,8T

Ranger emnet

abnorm

Anbefalte innlegg

Hei, har vært medlem på forumet en stund men har ikke akkurat hatt noe annet enn en superstandard passat å poste. Men nå skjer det endelig ting med den, fortrinnsvis motormessig og litt stereo :]

Bilen er en 98-modell, 3B STV. 1,8T, blå metallic.

Det er ikke gjort noen særlige ting med den utseendemessig, kun 40mm senk og 18" Felger. Litt usikker på type og merke mtp. felger, men skal få opp noen bilder rimelig kvikkt så får jeg vel ett svar på det også :)

For 14-dager siden gikk turboen min rett til skogs, noe som selvfølgelig skjedde etter at den endelig var i orden igjen. Og ja det som ble fikset var diverse på den berømte forstillinga til passat :\

Var i kontakt med en del delelager rundt omkring og hadde forsåvidt ordnet meg ny orginal turbo.

Men, planen for denne bilen har alltid vært å få den chippet for å få litt mer liv i den. Den er ikke akkurat sprek, hadde vel litt for store forventinger til en 150HK bil :)

Men var tilfeldigvis i kontakt med Mjøsa Chipsenter, og fikk tilbud på oppgradering av turbo og hele sulamitten, så det ble ganske fort avgjort hva jeg skulle gjøre

Det som blir gjort med den er følgende:

K04 Turbo

Chip

Ferrita Cat.back

Ferrita 3" eksos

Forge Dumpvalve

K&N Innsatsfilter

Ikke 100% sikker på hvor mye hester man får ut av den etter dette, men estimert rundt 250hk. Skal benke den så fort jeg får mulighet osv.

Noen som vet om noen som kan gjøre dette i Hamar/omegn ?

Det er iallefall det som skjer ang. motor. (så langt) :)

Stereo har jeg ikke 100% bestemt meg for enda, spørsmålet henger egentlig på hvor mye jeg skal legge i det.

Jeg er glad i bass, men nå som man er kommet over jordskjelv-i-bil-alderen (!!) vil jeg bygge noe som høres bra ut og trøkker passe :]

Jeg vil heller ikke bruke en formue på høyttalere osv ettersom dette er i mine øyne totalt unødvendig i en bil.

Skal man bruke en formue på stereo, bygger man heller i stua :]

Iallefall det jeg har av komponenter til å begynne med er:

2x 12" Biltema (Alpine) Bassere

2x 12" Fabrikk-kasser (usikker på produsent)

1x Emphaser Forsterker (modellnummer kommer!)

Frontsettet er pr. i dag orginalt, men jeg liker virkelig lyden i dem. Mulig jeg kommer til å montere tweetere bare for å få med de høye toner :)

Når det kommer til spiller vurderer jeg veldig sterkt en indash dvd spiller. Har kikket på ett par og funnet noen kandidater.

Blir det en indash spiller, kommer jeg til å bygge inn en Xbox eller en Wii, har også en PS2 liggende i deler ett eller annet sted så har noen muligheter :)

Alternativet til spiller blir eventuelt en Carputer som vil kjøre MythTV, fordelen vil jo være at avspilling av HD-materiale ikke vil være noe problem (som på f.eks en xbox) og diverse annet snacks. Får ikke akkurat full utnyttelse av dette på en 7" LCD, men smør på flesk! :D

Styling har jeg egentlig lagt på hylla, men kommer til å bli nye lykter og en ny grill. Hengerfeste skal også fjernes selvfølgelig. Virker ikke som det all verdens styling til passat stv, noe er det da, men jeg personlig syns det ikke ser bra ut.

Jeg poster bilder så fort jeg har fått shinet den skikkelig innvendig og utvendig. Har ikke rukket dette enda pga jobb osv, pluss at den har vært en del inn og ut av diverse verksteder nå :p (og jeg er fryyyyktelig lat)

/Dan

If you can't race it, Style it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

K04 Turbo

Chip

Ferrita Cat.back

Ferrita 3" eksos

Forge Dumpvalve

K&N Innsatsfilter

Ikke 100% sikker på hvor mye hester man får ut av den etter dette, men estimert rundt 250hk. Skal benke den så fort jeg får mulighet osv.

Noen som vet om noen som kan gjøre dette i Hamar/omegn ?

/Dan

Heisann! Grattis med nytt motoroppsett! 150hk passat er ikke noe racerbil nei! :) Med K04 turbo og tilpasset chip får du helt "ny" bil! Men 250 hk er det ikke. Hvis du klemmer alt du kan ut av K04`en så tror jeg du kan hente ca 240 motorhester... Sannsynligvis kanskje mer sannsynlig har du 220-230 hk i motor ved en bremsebenk-test! Med tanke på at du har driv på forhjula, så er det ganske bra, og det gir nok krefter til daglig kjøring og forbikjøringer!

Legg ut en post hvis du bremser den da, så vi får se! :)

mvh TurboTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Turbotom!

Som sagt når det gjelder antall hk er dette noe som ble antydet, men at det er rundt 220-230 stemmer nok bra :) Den er iallefall satt opp så den lader rett i underkant av 1,5 bar, så det går fælt, det er det ingen tvil om :) Ble som du sier en ny bil!

Har nå endelig fått montert eksos så det ble litt mer lyd og fått satt på Turbo XS resirkventil. Justerbart turbotrykk etc, men dette er strengt tatt noe jeg ikke kommer til å røre :p

Skal få ordnet bremsing på den etterhvert, er bare manko på slikt i området mitt er jeg redd.

Clutch er nå sliten så blir bytte av denne i nærmeste fremtid!

/Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Turbotom!

Som sagt når det gjelder antall hk er dette noe som ble antydet, men at det er rundt 220-230 stemmer nok bra :) Den er iallefall satt opp så den lader rett i underkant av 1,5 bar, så det går fælt, det er det ingen tvil om :) Ble som du sier en ny bil!

Har nå endelig fått montert eksos så det ble litt mer lyd og fått satt på Turbo XS resirkventil. Justerbart turbotrykk etc, men dette er strengt tatt noe jeg ikke kommer til å røre :p

Skal få ordnet bremsing på den etterhvert, er bare manko på slikt i området mitt er jeg redd.

Clutch er nå sliten så blir bytte av denne i nærmeste fremtid!

/Dan

Det er ikke så verst å lade rundt halvannen kilo med k04 turboen da..burde kunne klemme ut litt hester da! :) Det er nesten vanskelig å finne en Vag bil med 1,8t motor som ikke har blitt chippet/trimmet, men jeg synes det er moro når noen tar utgangspunkt i en Passat, og ikke de vanlige Audi A4`ene som det går hundre på dusinet av! Selv om det hadde vært artig med firhjulstrekk på passaten også da, for all del!

Du har ikke noen bra bilder av den du kan slenge ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Har ikke akkurat fått oppdatert posten min på en stund, har rett og slett ikke kommet så langt :p

Det som har skjedd i det siste var vel at jeg ble rygget på, og venstre bakdør fikk seg en fin liten bulk. Den har nå stått på karosseriverksted i 4 uker så ting tar tid kan man si. Merkelig mtp at det bare er en dør. Menmen den ble ferdig for en ukes tid siden, og da hadde selvfølgelig bensinpumpa takket for seg. så venter på å få satt på en brukt en så lenge. Får den vel igjen denne uka, kan si det sånn som at passaten er blitt savnet :~(

Har iallefall endelig fått skaffet meg en Spec Stage 2 clutch som egentlig skulle vært byttet for en "liten" stund siden, men den står på verksted som sagt. Denne ble bestilt fra Protrim, handelen gikk kjempefint så jeg vil anbefale dette.

http:// http://www.protrim.no/produkter_drivverk_spec.shtml

Når det gjelder bensinpumpe kommer det til å bli satt på en brukt, men skal oppgradere denne litt senere. Er ikke akkurat driftssikkert med en brukt en, så fant en MSD pumpe hos protrim også, er for opptil 350hk så regner med det holder :)

http://http://www.protrim.no/produkter_bensin_pumper.shtml

Har også alt liggende klart til montering av stereo, så blir montering og test av forskjellige forsterkere så fort dette er gjort.

Bilder kommer om ikke så lenge, må bare få ordnet med shining utvendig.

Noen som har erfaring med benking på flisa ? vet det er ett tuningfirma der ute, men usikker på navn. Hvis noen har pris så hadde det vært greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
når det gjelder styling så er vel passat noe av det det faktisk er mest styling til,men hvor mye bra det er,er en annen ting.er ikke veldig plastikk fan selv så finns ikke sånt på min heller.

men en ting det er kleint utvalg av til 3b stv er fine baklykter.

Ta en titt her http://www.dectane.de/

Har funnet noen fine til meg selv til våren, men sier ikke hvilke:)

FK Autoparts tar inn deler fra dem. Vet det er en post her på forumet fra dem. Slik jeg fikk linken

2012 Hyundai i40 1,7CRDI Premium STV med custom anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Da har det skjedd littegranne mer med passelaten min :D

I påsken var det en eller annen lausunge som løpte (!!) over bilen min, og jeg fikk noen flotte riper på panser og tak, pluss en bitteliten bulk på panser. Kjempefint at folk har så utrolig lite respekt for andres ting. Men uheldigvis fant jeg ikke ut hvem vedkommende var, noe som kunne vært nokså tilfredsstillende, tror jeg hadde skippa å anmelde det for å si det sånn

dukenukem

Men nå har den vært til supershining hos ett bilpleie firma, hvor det har blitt gjort mye grymt med lakkoverflaten osv. Har fått ny bil ser det ut til :) ripene er nesten borte, og fikk massert bort bulken på panseret. Så utfallet ble ikke så ille, klart man ser det hvis man vet om det, men visse skavanker får man bare leve med, bilen er ikke en 2009 modell :)

Har også fått tatt en skikkelig vaskejobb innvendig, og mangler kun å rense seter. Men dette blir vel gjort så fort som mulig.

Har store planer om å få lakket opp igjen innsiden av dørene pga riper og diverse samt deler av bakluka. På bakluka har det begynt å vise seg noen tegn til rust. Forøvrig er vel dette en kjent VAG svakhet.

Har kommet veldig godt i gang med lyd, fått lagt kabler og funnet ut hvordan jeg skal ha det. Selvfølgelig så døde cd-spilleren min av uvisse grunner, men den var ikke akkurat a-klasse, så nå blir det indash dvd-spiller. Planen litt utover blir å montere en xbox i bilen for å dekke alle medie behov. Må bare får reparert den først. Bedre enn at den står hjemme og støver ned.

Har bestilt meg litt deler også, så nå blir det emblemsfri grill, og nye lykter foran. Kom over ett fint tilbud på angel eyes lykter med xenon kit på norskbildelsenter.

06788_2.jpg

12204.jpg

Venter på nytt svinghjul fra turbofun, så jeg endelig skal få byttet clutch :)

Har også bestilt justerbart senkesett (TA Technix) og nye bremser (Turbogroove m. greenstuff).

Dette kommer vel på plass i løpet av mai, og da er jeg forhåpentlig ferdig i denne omgang. FMIC er på planen også, men det blir etterhvert.

Har fått tatt noen bilder også, er vel ett ixus jalla kamera. bare få lasta dem opp ett sted:)så skal få tatt litt proffere bilder så fort solen viser seg igjen her på Hamar.

Endret av abnorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider