Gå til innhold

For lite strøm til dørhøytalere?trenger tips/hjelp!!

Ranger emnet

chrien

Anbefalte innlegg

har skiftet frontsettet og høytalerene i bakdørene på min vectra b 96. nå sliter jeg med at når jeg skrur opp hørest det ut som høytalrene vrenger seg litt(skurrer, og kommer ikke ordentlig lyd). Hva kan grunnen til dette vere? alle 4 høytalerene er koblet på cd-spilleren min, så misstenker de ikke får nok futt av denne.

er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan fikse dette på en enkel måte? må jeg dra opp nye ledninger fra alle høytalerene, og bak til forsterkeren jeg har til subben i bagasjerommet? eller finnest det enklere måter å gjøre dette på?

takker for alle svar! trenger hjelp!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loudness er ikke på.når jeg stiller spilleren på "FLAT", og stiller Balance til å spille mest på fronthøytalerene forsvinner ulydene, men det er ikke vits med gode høytalere i bakdørene også dersom jeg ikke kan spille med lik balanse mellom front og baksett:S er sony xplode i bakdørene,ble fortalt at det skulle gå helt fint å koble de på en vanlig cd-spiller. stiller jeg ned bassen til 0 spiller også subben fint lite desverre:S

hva spilleren heter er jeg ikke sikker på, ett litt vansklig navn, kjøpt hos bilxtra.

har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke vits med gode høytalere i bakdørene også dersom jeg ikke kan spille med lik balanse mellom front og baksett
Ikke naturgitt at det skal være lik balanse mellom front og bak, om høyttalerne har helt forskjellig følsomhet må man justere inn dette med faderen. Og høyttalerne i bakdørene er også mindre enn frontsettet, så bakdørene "gir seg" først når volumet nærmer seg max. om de får for mye bass servert. Du har montert de i originalåpningene?
er sony xplode i bakdørene,ble fortalt at det skulle gå helt fint å koble de på en vanlig cd-spiller.
Det er korrekt.
stiller jeg ned bassen til 0 spiller også subben fint lite desverre
Her har du gjort noe "galt" ved montering... bass/diskant skal på 0 og loudness AV når man justerer inn anlegget, så her må du justere Gain på forsterkeren så du hører den bedre sammen med fronthøyttalerne.

Jeg er nå svært nysgjerrig på hva slags spiller du har, så fint om du kan tasse ut og skrive ned navn og modellnummer på spilleren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke naturgitt at det skal være lik balanse mellom front og bak, om høyttalerne har helt forskjellig følsomhet må man justere inn dette med faderen. Og høyttalerne i bakdørene er også mindre enn frontsettet, så bakdørene "gir seg" først når volumet nærmer seg max. om de får for mye bass servert. Du har montert de i originalåpningene?

Det er korrekt.

Her har du gjort noe "galt" ved montering... bass/diskant skal på 0 og loudness AV når man justerer inn anlegget, så her må du justere Gain på forsterkeren så du hører den bedre sammen med fronthøyttalerne.

Jeg er nå svært nysgjerrig på hva slags spiller du har, så fint om du kan tasse ut og skrive ned navn og modellnummer på spilleren... :)

har utvidet orginalåpningen i bakdøren slik jeg fikk plass til 6,5" høytalere der også. slik som i framdørene. jeg får se på forsterkeren og innstillingene i morgen, er ikke så flink når det kommer til å justere å stille inn lyden. men du mener dersom jeg stille ned bass på spilleren til 0,og loud er av, og stiller deretter Gain på forsterkeren,alt etter hvor mye bass jeg vil at subben skal spille, så kommer lyden til å bli betraktelig bedre? dvs at jeg kommer til å få mer diskantlyd,og mindre bass av høytalerene i fram-og bakdørene?:) Var ute å rota i bekmørket nå, spilleren heter VDO Dayton (cd1327):)

takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette jeg prøver å unngå, slik jeg slipper å dra nye høytalerledninger bak i bagasjerommet til en forsterker. Er veldig mye jobb, å vanskelig når jeg ikke har all verden med peiling på dette:)

Det er VELDIG verdt det!!!! Just so you know :)

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi bli litt mer løsningsorientert kanskje?! Fyren er nok klar over at en forsterker alltid er bedre i utgangspunktet, men det løser ikke nødvendigvis problemet hans nå, såvidt jeg vet hittil...

du mener dersom jeg stille ned bass på spilleren til 0,og loud er av, og stiller deretter Gain på forsterkeren,alt etter hvor mye bass jeg vil at subben skal spille, så kommer lyden til å bli betraktelig bedre? dvs at jeg kommer til å få mer diskantlyd,og mindre bass av høytalerene i fram-og bakdørene?
Bedre og mer bass vil du ihvertfall få, er jo greit å kunne høre subwooferen når du først har montert en. ;)

Med resten... kunne vært interessant å vite om du får samme vrengingen når du spiller med Bass/Diskant på 0 samt Loudness OG DPS/EQ på Flat/Off... lurer litt på hvorfor du har for lite diskant. Hva har du montert av høyttalere foran og bak? Modellnavn og nummer igjen altså... og ta med navn og nummer på sub og forsterker i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi bli litt mer løsningsorientert kanskje?! Fyren er nok klar over at en forsterker alltid er bedre i utgangspunktet, men det løser ikke nødvendigvis problemet hans nå, såvidt jeg vet hittil...

Bedre og mer bass vil du ihvertfall få, er jo greit å kunne høre subwooferen når du først har montert en. ;)

Med resten... kunne vært interessant å vite om du får samme vrengingen når du spiller med Bass/Diskant på 0 samt Loudness OG DPS/EQ på Flat/Off... lurer litt på hvorfor du har for lite diskant. Hva har du montert av høyttalere foran og bak? Modellnavn og nummer igjen altså... og ta med navn og nummer på sub og forsterker i samme slengen.

Har stilt bass diskant på 0, og loudnessen er av. prøvde meg fram med fader og balance, og etter litt prøving fikk jeg stilt så høytalerene spiller nesten kun diskant, og fikk justert subben deretter!:) Vrengingen forsvant når jeg fikk stilt ned "bass" på spilleren, og stilt på faderen slik det kommer mer diskant!

Det ser ut som at det er de "ferdiginnstilte" innstillingene på spilleren jeg har brukt til nå som har gjort at vrengelyden har komt når jeg har skrudd opp lyden. etter Jeg stilte inn dette manuelt som du sa, har jeg klokkeklar diskant inn i bilen, og subben spiller en myk og fin bass! tusen takk for hjelpen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider