Gå til innhold

help en liten "bil-idiot" her..

Ranger emnet

jan1990

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å sette inn luftfilter? Har hørt det gir en bedre lyd fra bilen? Som dette Finnes det noen tutorialer som jeg kan se?

Vil helst klare det selv uten at jeg må betale for at andre gjør det. Bilen er en 850 GLT.

Nei dette er superenkelt og gjøre selv har akkurat vært der og kjøpt meg filter øker effekten noe og gir en grommere lyd!!Dette funker,hatt meg en langtur til aurland i sogn videre til lærdal og så tilbake til Oslo i løpet av noen dager!Kjørte temmelig rått oppover fjellsidene og parkerte mange!1:worshipnissan :volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, gutter, gutter!

Det er med skuffelse og stor sorg jeg leser om denne hang til å bytte ut originalfilteret med noe annet som skal gi høyere effekt og bråke mer.

Sannheten er at en vanlig 850 ikke har særlige pusteproblemer - det er tross alt ikke akkurat en høyytelsesmaskin vi har med å gjøre, så det hjelper ikke særlig med et annet filter. Et sportsluftfilter filtrerer dessuten ikke like godt som det originale papirfilteret, spesielt ikke hvis man slurver litt med innoljingen. Dessuten er det jo et helvetes søl å måtte rense og olje inn filteret med jevne mellomrom da, så det utsetter man gjerne i det lengste. Og da blir jo filtreringen deretter.

Jeg hadde i sin tid Pipercross sportsluftfilter på 850en min, men jeg var ikke helt fornøyd med passformen. Og som sagt var det et pes med rengjøring og reoljing. Jeg bestemte meg derfor for å bytte tilbake til originalt filter. Før jeg gjorde det tok jeg imidlertid en rekke akselrasjonsprøver, og bilen var akkurat like kvikk etter at jeg hadde montert tilbake originalt filter. Dessuten er det betryggende å vite at filtreringsgraden er 99,9% i stedet for kun 99%.

PS

Mr Volvo 850, skal hilse og si takk for filmene :)

DS

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, gutter, gutter!

Det er med skuffelse og stor sorg jeg leser om denne hang til å bytte ut originalfilteret med noe annet som skal gi høyere effekt og bråke mer.

Sannheten er at en vanlig 850 ikke har særlige pusteproblemer - det er tross alt ikke akkurat en høyytelsesmaskin vi har med å gjøre, så det hjelper ikke særlig med et annet filter. Et sportsluftfilter filtrerer dessuten ikke like godt som det originale papirfilteret, spesielt ikke hvis man slurver litt med innoljingen. Dessuten er det jo et helvetes søl å måtte rense og olje inn filteret med jevne mellomrom da, så det utsetter man gjerne i det lengste. Og da blir jo filtreringen deretter.

Jeg hadde i sin tid Pipercross sportsluftfilter på 850en min, men jeg var ikke helt fornøyd med passformen. Og som sagt var det et pes med rengjøring og reoljing. Jeg bestemte meg derfor for å bytte tilbake til originalt filter. Før jeg gjorde det tok jeg imidlertid en rekke akselrasjonsprøver, og bilen var akkurat like kvikk etter at jeg hadde montert tilbake originalt filter. Dessuten er det betryggende å vite at filtreringsgraden er 99,9% i stedet for kun 99%.

PS

Mr Volvo 850, skal hilse og si takk for filmene :)

DS

Reodor F har talt med sine visdomord,så det er like greit og kjøre orginalt ja, ikke overrasket egentlig.:driving Og ellers til han Reodor F bare hyggelig,alltid hyggelig med litt filmer for free!!God Helg til oss alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, gutter, gutter!

Det er med skuffelse og stor sorg jeg leser om denne hang til å bytte ut originalfilteret med noe annet som skal gi høyere effekt og bråke mer

Enhvers smak. "Bråk" for deg, er golyd for meg. Og litt mer arbeid fordi jeg skifter filter bryr jeg meg lite om. Men takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhvers smak. "Bråk" for deg, er golyd for meg. Og litt mer arbeid fordi jeg skifter filter bryr jeg meg lite om. Men takk for råd.

Nå skal ikke du belære en sykkelreparatør om hva godlyd er. Jeg har tross alt viet halve livet og hele formuen på å lage godlyd i mine farkoster :D

Hvis godlyd er så viktig for deg, hvorfor tar du ikke bort hele luftfilterboksen og kjører uten filter? Siden konsekvensene likevel ikke betyr noe...

Skal du ha godlyd ville jeg heller ha kjøpt meg et 2,5" eksosanlegg. Eksoslyden er likevel mye tøffere enn innsugningslyden.

Jeg merket forresten ikke noe særlig til godlyden da jeg hadde sportsfilterinnsats i bilen min. Tror det er mest fremtredende ved såkalte åpne filterløsninger, hvor filteret ikke er omsluttet av en lyddempende plastikkboks.

universal.jpg

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øker effekt ved og montere et åpent luftfilter på 2.5 sugemotor, NEI NEI NEI, trekker mer varmluft, ergo mindre effekt og en bil som kjennes tregere ut, selv kjører jeg nå, men et green innsats filter, som er lett og rengjøre, merker ikke noe effekt øking av et filter uansett, lyden blir jo litt mere bråkete, (noe man går lei av, fort) så Konklusjon, behold det orginale filtret ditt.

Turbo motor ( monter åpent luftfilter ;) )

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider