Gå til innhold

Bankesensoren på 240.

Ranger emnet

Jørgen_Rana

Anbefalte innlegg

Har lenge lurt på hvordan bankesensoren fungerer på en 240, og bestemte meg da for å lage en tråd for å prøve å få svar.

Hvordan "sier" banksesensoren til hjernen at det er tenningsbank? Kan jeg for eksempel sette ett lys på bankesensoren slik at lampa lyser hvis jeg får tenningsbank ?

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankesensoren registrerer "vibrasjoner" mener jeg. Å sender så signal til hjernen at den må justere ned fortenninga..

Tror igrunnen det blir vanskelig å få ei pære til å lyse når bankesensoren gir utslag, da denne ganske sikkert ikke gir fra seg direkte strøm.. Er vel snakk om minimalt med volt isåfall.. Om det ikke er Ohm det går på.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mange ohm den er når tenningsbanken inntar da, kan jo sette i en pære som er langt under 12v, hvis den er ohm styrt i det store og hele.

Tenkte kansje at vibrasjonene fikk en kobberbit til å vibrere slik at den tar borti en annen, og da vil jeg da få til å styre en LED med dette, som en vanlig bryter.

Men det hadde vært meget fint om noen vet hva prinsippet bak dette er, slik at det ikke bare blir spekulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, litt mere avansert enn først antatt :) Noen som vet om det går ann å få kjøpt en boks som sier i fra når jeg har tenningsbank ?

Edit: Fant nå boks, men ikke som selges i norge..

Takker for svaret emilhetty!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du kan kjøpe en KnocksenseMS som er utvilket til formålet å forsterke bankesignalet (for bruk til feks megasquirt eller annen datalogging).

Denne kan også lyse i LED og er utrolig lett å koble opp.

Koster ca 69$, inkl frakt, om du ikke trenger kabel til bankesensoren.

Sjekk den ut på http://www.viatrack.ca/

Her er hvordan jeg koblet den mot MegaSquirt

http://www.volvo-power.net/gallery/albums/ms_lodde/DSC_8612.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det bare var en kødd eller om det lå noe bak ? :P Er ikke så veldig oppdatert på forumet for tida hvis det var noe sånt x)

Er vell mere å være oppdatert på hygiene fronten ;) :camper:

2000 Audi A4 1.9TDI

1984 Volvo 240 bruksbil:P

1964 Volvo Amzazon *prosjekt*http://www.bilforumet.no/120/223113-volvo-amazon-64-mod.html

1987 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider