Gå til innhold

Noen spørsmål ang lakkpleie

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Tenkte å polere bilen min i helgen, men lurer litt på framgangsmåte mm, er en nybegynner. Jeg tenkte å gi den en full behandlig med de midlene og redskapet jeg har til rådighet, har blandt annet Meguiars 3 step serien.

 

Jeg lurer blandt annet på om jeg trenger/bør rubbe bilen før polering? Legger ved noen bilder av bilen som jeg har tatt så kan dere vurdere lakken selv. Lakken har også en del riper som jeg har lyst å fjerne, da kan vel rubb og en runde med Scratch X gi litt resultater?

 

Og isåfall, hvis jeg skal rubbe bilen tenkte jeg først å ta Step 1 rubb og så ScratchX før step 2 polish. Er det en grei framgangsmåte?

 

Lurer også på om jeg kan bruke de samme padsene til både rubbing, polering og waxing. At jeg bare rengjør dem godt mellom hvert step (et sett med slike pads kostet 200kr pr par, så det er ikke noe jeg gidder å kjøpe 3 sett av)

 

Tenkte først å ta en grovvask på bensinstasjon, derretter vaske bilen for hånd hjemme med svamp, Meguiars bilshampoo osv.

Derretter kjøre Meg serien step 1 - 3 med Scratch X mellom step 1 og 2 (de ripene ikke rubbinga tar)

 

 

Produktene jeg sitter med er:

 

- Meguiars bilshampoo (Gold class tror jeg)

- Scratch X

- Step 1 - Rubbing

- Step 2 - Polish

- Step 3 - Wax

 

Av redskapene jeg har:

 

- Biltema DA poleringsmaskin

- Et sett orange Cyclo pads (BilXtra fyren som anbefalte)

- Gule Meguiars poleringspads (for håndbruk - satt av til bl.a Scratch X)

- Meguiars towel (stor gul mikrofiberklut eller no, som ikke lager riper)

 

Bilder:

 

http://img141.imageshack.us/my.php?image=p1010132ph9.jpg

http://img141.imageshack.us/my.php?image=p1010131sa1.jpg

 

Tok flere bilder, men kameraet har visst ikke lagra det.. Er blandt annet fargeforskjell på venstre forskjerm å resten da den ble lakkert på nytt i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripefjerning for hånd er ikke det enkleste, men det finner du ut når du kommer igang.

 

Dc Paint cleaner (step 1) renser lakken men fjerner lite riper.

(inneholder en svak kjemisk rens+litt fyller)

 

Scratchx vil vel fjerne mest defekter/riper men det tar tid.

 

Du kan jo begynne med scratchx, og når du er ferdig med ripefjerning kan du fyke over med lakkrens/polish/voks.

 

Bruk forskjellige pad`s til de forskjellige produktene, skal du vaske de mellom hvert steg bør de i vaskemaskinen også skal de tørke osv..da tar ting plutselig tid. Bruk ren tørr pad..

 

DC serien til meg`s er ikke ment for maskin og tviler sterkt på at step 2 vil klare å fjerne evt. kjørespor etter step 1 + orange cyclo. Ville ikke brukt noe grovere enn grønn cyclo hvis du skal bruke maskin. Også bør du ha ihvertfall 1 mf-klut pr.produkt.

 

Vil anbefale deg å lese litt på Detailersclub.no

 

http://cpanel13.proisp.no/~detaiprv/forum//index.php?act=idx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripefjerning for hånd er ikke det enkleste, men det finner du ut når du kommer igang.

 

Dc Paint cleaner (step 1) renser lakken men fjerner lite riper.

(inneholder en svak kjemisk rens+litt fyller)

 

Scratchx vil vel fjerne mest defekter/riper men det tar tid.

 

Du kan jo begynne med scratchx, og når du er ferdig med ripefjerning kan du fyke over med lakkrens/polish/voks.

 

Bruk forskjellige pad`s til de forskjellige produktene, skal du vaske de mellom hvert steg bør de i vaskemaskinen også skal de tørke osv..da tar ting plutselig tid. Bruk ren tørr pad..

 

DC serien til meg`s er ikke ment for maskin og tviler sterkt på at step 2 vil klare å fjerne evt. kjørespor etter step 1 + orange cyclo. Ville ikke brukt noe grovere enn grønn cyclo hvis du skal bruke maskin. Også bør du ha ihvertfall 1 mf-klut pr.produkt.

 

Vil anbefale deg å lese litt på Detailersclub.no

 

http://cpanel13.proisp.no/~detaiprv/forum//index.php?act=idx

 

Har eksperimentert litt med dette og kommet frem til at det lønner seg å kjøre DC1 før man går over med Scratch-X.

Jeg kjenner ikke Cyclo-pad'ene, men DC1 kan kjøres med en medium polishing pad med minimalt cut slik at du ikke får kjørespor. DC2+3 anbefaler jeg man bruker hånd på. Hvis Scratch-X'en er av den nye typen kan også denne brukes med medium polishing pad. Dette står i så fall på tuben.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har erfart at når du vil vaske bilen heil gulle rein så beynd med å vaske den ned med zalo(en dråpe er nok) bruker du på bilen sammen med svamp. så rubber du den eller scratch x på noen plasser der de trengs. så er de da å legge et lag med polering(kvit væske) så legger du utapå "de ice" som koster ca 300,- på ein bensin stasjon. bruker du dette så ser bilen din blank lenge...

 

hilsen erfaren drosjemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksperimentert litt med dette og kommet frem til at det lønner seg å kjøre DC1 før man går over med Scratch-X.

Jeg kjenner ikke Cyclo-pad'ene, men DC1 kan kjøres med en medium polishing pad med minimalt cut slik at du ikke får kjørespor. DC2+3 anbefaler jeg man bruker hånd på. Hvis Scratch-X'en er av den nye typen kan også denne brukes med medium polishing pad. Dette står i så fall på tuben.

 

Ok...orange cyclo er ganske så stiv/grov og har bra med cut, grønn er polishing pad med minimalt med cut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har erfart at når du vil vaske bilen heil gulle rein så beynd med å vaske den ned med zalo(en dråpe er nok) bruker du på bilen sammen med svamp. så rubber du den eller scratch x på noen plasser der de trengs. så er de da å legge et lag med polering(kvit væske) så legger du utapå "de ice" som koster ca 300,- på ein bensin stasjon. bruker du dette så ser bilen din blank lenge...

 

hilsen erfaren drosjemann

 

Zalo tørker ut lakken og hører hjemme på kjøkkenet...

 

Den ice greia fra turtle er en vits, varer ca en vask og er ganske dyr i.fht mye annen voks som til samme prisen varer lenge og ser bra ut...

 

Vil du ha ren bil kan du lese litt på Detailersclub.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har erfart at når du vil vaske bilen heil gulle rein så beynd med å vaske den ned med zalo(en dråpe er nok) bruker du på bilen sammen med svamp. så rubber du den eller scratch x på noen plasser der de trengs. så er de da å legge et lag med polering(kvit væske) så legger du utapå "de ice" som koster ca 300,- på ein bensin stasjon. bruker du dette så ser bilen din blank lenge...

 

hilsen erfaren drosjemann

 

UFF og HUFF!

 

Stakkars bil sier nå bare jeg.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har erfart at når du vil vaske bilen heil gulle rein så beynd med å vaske den ned med zalo(en dråpe er nok) bruker du på bilen sammen med svamp. så rubber du den eller scratch x på noen plasser der de trengs. så er de da å legge et lag med polering(kvit væske) så legger du utapå "de ice" som koster ca 300,- på ein bensin stasjon. bruker du dette så ser bilen din blank lenge...

 

hilsen erfaren drosjemann

 

Hehe, ja hvorfor bruke tusenvis av kroner på bilpleie produkter når du kan vaske bilen med Zalo...! smart :P

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo er nok ikke så dumt å bruke før lakkrens "fra bunnen av". Det tar, i motsetning til mange bilshampoer, voks som ikke er helt ideellt å ha på bilen når du skal la lakken trekke til seg oljer osv.

Ikke gunstig etter behandling, men før en total behandling ...

 

Jeg ville kjøpt en pakke med Quick Clay og kjørt over bilen med det en gang før jeg begynte på selve lakkpleien. Resultatet etter poleringen og voksingen blir bedre hvis du får fjernet ALT av urenheter. cleyingen tar ikke så fryktelig lang tid heller, men kjøp gjerne med en flaske ekstra med Quick Detailer. Jeg vet ikke hvor mye folk pleier å bruke på en bil, men jeg brukte litt over to flasker på min bil. (Var nok litt vel raus, men fordelte også jobben over tre kvelder)

 

Har ikke prøvd Caranuba Wax, men NXT Tech Waxen virker veldig god. Har holdt et par uker nå, som er et par uker minus noen dager lengre enn Turtle Wax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo er nok ikke så dumt å bruke før lakkrens "fra bunnen av". Det tar, i motsetning til mange bilshampoer, voks som ikke er helt ideellt å ha på bilen når du skal la lakken trekke til seg oljer osv.

Ikke gunstig etter behandling, men før en total behandling ...

 

Nei, nei og atter nei! All lakk har naturlige oljer i seg som løses opp av sterke vaskemidler som Zalo! Og når fargepigmentene i lakken ikke har beskyttende oljer å binde seg med lengre, falmer de og "dør."

 

Er du interessert i bilpleie, er en av de viktigste reglene at "bilpleieprodukter er laget til bilpleie, husholdningsprodukter til huset!"

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår