Gå til innhold

DaButcher: Volvo 960 - S90 T6

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

1995 Volvo 960

 

DSC_8091.JPG

 

Denne bilen har følgende utstyr

  • ABS
  • Klimakontroll
  • Airbags
  • SIPS
  • Pyrotekniske beltestrammere
  • Elektriske vinduer
  • Elektriske speil
  • CruiseControl
  • Elektrisk Antenne
  • +++

 

Følgende har jeg gjort hittil

  • 17" felger m. continental dekk (byttet til meg)
  • Byttet til Pioneer headunit
  • Byttet luftfilter
  • Fikset oppheng for luftfilterboks, samt koblet på rør som var løsnet av en med ti tommeltotter.

 

Planer fremover

  • Senking
  • Twin Turbo
  • Fikse el vindu bak h.s.
  • Fikse skinnet på 3 av dørene
  • Fikse tåkelys v.s.f. (grøftelys)
  • Lakkere frontfangeren på nytt
  • Slenge inn Megasquirt og tilhørende komponenter

 

 

Baksete

normal_baksete.JPG

 

Baksete

normal_baksete2.JPG

 

Pioneer double din spilleren jeg monterte

normal_DSC_8104.JPG

 

Her drev jeg å loddet jeg DB25 pluggen for å loope I/O. dvs. bredbåndsinput, bankesensorforsterkeren KnocksenseMS, kabel for å switche maps (blyfri/e85)

DSC_8608.JPG

 

Her har jeg loddet jeg DB25 pluggen for å loope I/O. dvs. bredbåndsinput, bankesensorforsterkeren KnocksenseMS, kabel for å switche maps (blyfri/e85)

DSC_8612.JPG

 

Her har jeg koblet KnocksenseMS

normal_DSC_8610.JPG

 

Nybygget twinturbo motor (b6304 bygget med v70 lavkomp stempler, pianostreng i topp-pakning, m.m. samt påmontert to nye xc90t6 turboer)

normal_DSC_2328.JPG

 

 

 

 

Jeg har allerede fått laget MegaSquirt inni en motronic boks.

Denne megasquirten er en 3.57SMD med MSII cpu, den har også et moddet I/O board, moddet for boostcontrol. Det er også et moddet sparkboard som er moddet for å loope I/O (input / output).

 

Så har jeg en KnocksenseMS for å forsterke bankesignalet, samt jeg har en LC1 kontroller til LSU bredbåndslambdaen min.

 

Ps planen er å få twinturbo godkjent, som jeg fikk til i 242en.

 

Relaterte lenker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Konge!

... Takk!

 

Gratulerer med ny bil da:) Er flotte biler dette her. Skal følge med på denne. Har du solgt 242n eller?

Takk!

 

Jeg har ikke solgt den nei, er to folk som vil se på den.

Om den ikke blir solgt hel, blir den vel hugget.

 

I så tilfelle er iallefall Ole (med 244 v8) interessert i karross "ribbet". Dvs. ribbet for det som er verdt å ribbe.. Jeg gidder jo ikke ribbe den helt :P

 

Men skal si det er nice å ha irs mk2 :) negativ camber under fjæring, samt det krenger faktisk ikke så ille - selv med org understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette her :) Har to spørsmål iom at jeg har planer om å starte et MS-prosjekt med sprit.

 

1) Hvordan fikser man switching mellom to mapper slik du ser ut til å ha? Det meste av info som ligger om MS og E85 baserer seg på innsignal fra en flexfuelsensor i tanken, og det gidder jeg ikke.

2) Er du sikker på at knocksense'n klarer å gi tilfredsstillende signal på E85? Onde tunger skal jo ha det til at det er vanskelig å detektere motorbank med sprit i motoren.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette her :) Har to spørsmål iom at jeg har planer om å starte et MS-prosjekt med sprit.

 

1) Hvordan fikser man switching mellom to mapper slik du ser ut til å ha? Det meste av info som ligger om MS og E85 baserer seg på innsignal fra en flexfuelsensor i tanken, og det gidder jeg ikke.

2) Er du sikker på at knocksense'n klarer å gi tilfredsstillende signal på E85? Onde tunger skal jo ha det til at det er vanskelig å detektere motorbank med sprit i motoren.

 

hei..

1) Jeg trenger bare en ledning som kommer ut fra db25 min (den blå), når den møter jord, bytter den map.

 

Dvs. på en vanlig MS er det ikke en DB25, men min er litt custom I/O board på og boost board, etc.

 

Jeg bruker mao. en lik type bryter som man har feks på en pc.. en sånn momentary switch.

 

2) Bankesensorforsterkeren er tunet til cylinderborren, så bedre enn dette blir det vel ikke. Man kan dog. selv tune den også, men jeg ville heller stolt på det boris tuner den til.

 

Man kan vel også be boris lage den litt mer følsom enn den skal være, men det heter seg jo at det er mindre sjanse for banking på e85 enn blyfri 98. Dog. vil du sikkert dra tenningen lengre, siden du spør om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dærsken, det så ut som en grom bil, flere bilder!!!

 

Takk..

Ja, skal komme flere bilder etter hvert.

 

fikset grøftelys på v.s. :-)

Viste seg å være todelt problem:

1) Rust inni reflektor => ikke noe elektrondans for lysepæren

2) Kontaktene inni kontaktstykket var på god vei ut av kontakten (heisann, du som har skrudd på denne bilen før!).

 

Jeg har også funnet en del annet tull rundtom på bilen, men det har heldigvis ikke vært noe ødelagt. Men det ahr t.d. vært kabler som ikke har vært koblet til (lys over førerside bein), paneler som ikke har vært klipset på plass skikkelig og litt sånt smått.

 

Heldigvis har alt fungert og klipset seg på plass, lyset kom med en gang jeg plugget i stikket, m.m. Tåkelyset er jo også noen som da åpenbart har prøvd å dra løs kontaktstykket ved å dra i kablene (veldig lurt!).

 

Det er ca samme type kontaktstykke som dysene bruker, så det var litt pes å få inn de ledningene etterpå, hehe.. Men det gikk nå (ble merkelig lite banning på meg i dag, men jeg brukte opp litt kvote i går, når jeg skulle fylle øl i kjøleskapet).

 

Her er forresten bilde av tåkelysene

31082008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES YES!

I dag fikk jeg start med megasquirten.

 

jeg måtte justere pot'en for VR følsomhet (R52), så startet den.

Jeg hadde ikke koblet på inlet air temp eller O2 sensor, samt vakuum var ikke koblet på. Så jeg måtte gasse for å holde den i live, men ja :-) Gikk fint..

 

Måtte bare modde litt på msq'en for å få start, bla.a enable injector bank 2, velge alternating (funket dog også på simultanious).

 

her er to datalogger

http://www.volvo-power.net/div/b6304/megasquirt/logs/

 

ps. det er bare den som slutter på 30 i filnavn som er relevant egentlig, da den som slutter på 22 var en lang log med div settings jeg testet :-)

 

Før jeg tester igjen nå, må jeg koble opp inlet air temp sensor, o2 input og koble på den I/O jeg loddet. Men det virker lovende!

 

mstronic.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil!!! 960 er jp råe!!! Men mykje elektro som eg trur dei fleste får frysningar av å gjere sjøl, men det virkar som du har peiling:respect

Takk!

Jeg er bare flink å late som jeg har peiling, hahaha...

Men seriøst: Det jeg får til, kan "Alle" få til.. Dvs. Det krever litt research og slikt, men... Så lenge man har grunnleggende elektronikk-kunnskap, så går det seg til.

 

Lykke til vidare med beistet!!!

Takk!

Jeg gleder meg til jeg har fått koblet inn givere og slikt :-)

Har tenkt å "kjøre inn" megasquirt på sugemotoren før twinturbo kommer inn, så jeg vet den funker stabilt.. Er litt mindre risiko ;) Men skal bli morro å ha en map for e85 og en annen for bensin og da kunne bytte enkelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med ny bil..

 

Takk!

 

--

Jeg har shinet bilen i dag.

 

Har polert plast, men også skiltlys-glassene, samt jeg har montert hvite dioder istedenfor vanlige pærene som var der fra før.

 

glass.gif

 

Ble ganske nice med polering av plasten der også, glasset ser nytt ut nå :-)

Ps. har selvsagt gjort det på begge sidene.

 

Før:

DSC_8889.JPG

 

Etter:

DSC_8905.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår