Gå til innhold

Drypper olje

Ranger emnet


logga

Anbefalte innlegg

Problem: audi 100 quattro, 1990-mod. Drypper litt olje (sannsynligvis) fra et sted fremme i motoren, ganske høyt oppe. Er generelt ganske skittent der, har ikke motet meg opp til rengjøring. Bilen bruker ikke motorolje, så veldig alvorlig er det neppe (bremse og servo-væske er stabilt. Men den forbaska eu-kontrollen gav 2'er anmerkning. Flekkene er ganske mørke, så tror ikke det er kjølevæske fra radiatoren (som er ganske slitt). Spørsmål: Ut fra hva som bruker å være problemene med denne modellen, hva kan man gjette på? (Jeg har tydeligvis ikke nok ferdigheter til å finne lekkasjen selv). Spør fordi andre problemer jeg har hatt har dere alltid klart å "tippe" meget bra ut fra mine vage beskrivelser:)!

 

Forøvrig: eu-kontrollen fant ikke at bremsetrykkakkumulatoren er på nippet til å ta kvelden, selv om ! blinker kontinuerlig! Er ikke dette mye viktigere for sikkerheten enn et par oljeflekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt sikkert skadelig for olje og motor. Der for de selger den :) Eller ikke!

 

Skader vel ikke å prøve. Men om en simring er gåen tror jeg ikke det hjelper stort

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mikkel, gjør følgende:

 

1: KRAFTIG motorvask.

2: kjør så en liten stund

3: se så etter kilden til oljelekkasjen

 

å prøve å finne ut av en oljelekkasje med dritt møkkete motorrom er som å høre etter slitte ventiler med hørselvern.

 

Edit: og SÅ kan du komme med vage beskrivelser, så skal jeg prøve å hjelpe deg. det kan jo selvfølgelig være toppdekselpakning, tetningsring til kam(mer) nå veit ikke jeg, kjører ikke du 20v turbo? kan også være rundt vakuumpumpe, simmering som du nevnte.. men gjør som beskrevet ovenfor først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal ta en skikkelig vask og kommer tilbake med nærmere beskrivelse av problemet.

 

En annen ting: tror ikke tennkabler har vært skiftet på denne bilen (100 quattro 2.3 90-modell, 250.000 km) i det hele tatt. Da er det vel på tide!? Møller skal ha 1600, mekonomen rundt 1000 og biltema ca 400. Er det noen grunn til at jeg absolutt bør bruke orginalt? Hva ville dere valgt? Er det enkelt å skifte selv? (har veldig lite erfaring, men lærer fort. Er litt redd for å ødelegge noe, skape fler problemer enn som finnes allerede LOL)

 

 

Skiftet luftfilter igår, det var HELT svart (stod stemplet 1999 på filteret), ble vesentlig bedre drag med én gang:) Fikk forresten skiftet manifold-pakning (inn og ut) for et par tusen, mange timers arbeid, men verkstedet hadde gitt meg en muntlig avtale om denne prisen og det stod de for. Bra! Det er vel ikke alltid slik!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nok en gang en helt annen oppfatning der. jeg ville utelukkende kjøpt originalt her, fordi det ofte er forskjell på skjerming, lengder osv. men gjør hva du føler for, hør gjerne på mikkel. har eid to slike femmere og erfart sammen med flere på gamlejobben at plugger og kabler burde strengt tatt kjøpes originalt selv om dette er dyreste mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt 3 stk vag. Kjørt uorginalt på to av dem.. Kjøpte orginale på mekonomen til gamlebilen.. Første jeg måtte gjøre var å fjerne det metallhettene.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

originale på mekonomen?

 

Kjøpt fra mekonomen da.. Var laget i tyskland de også.

Du må ikke gå rundt å tro at man kun får orginaldeler på Møller.. Mekonomen osv har også deler fra samme produsent, men de har ikke det syke påslaget som Møller :)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Den har en kobberring som tetter. Så må nok bytte den. Uten om det er det bare å skru den ut og sette den inn igjen. Kan hende det kommer litt olje ut av hullet men. La bilen stå ei stund så har alt rent ned i bunn.

 

Morten, plugger trenger man ikke ha orginalt. Kjøp hos tunere eller lignende. Billigere! Audi har aldri laget tennplugger og kommer nok ikke til å gjøre det :) Ikke pluggkabler heller.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Når det gjelder pluggkabler: Mekonomen har merket BERU (zef628) 1100 kr. Bilxtra har BOU/4103 Wire wound range, Kvalitet Hypalon Pluggtype-ID M4. 1100 kr.

 

(Møller skal ha over 1600 kr så de styrer jeg unna, biltema regner jeg med er for dårlige)

 

Er begge disse typene ok eller?

Bruer, du nevnte du hadde brukt kabler fra mek., var det BERU sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår