Gå til innhold

Bør jeg chip-trimme 2.0 TDI 170 HK?

Ranger emnet


DonHansen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Akkurat kjøpt en ett år gammel Octavia RS 2.0 TDI m/170 HK. Bilen er kjørt 32 000.

 

Den går jo som et uvær, men det er selvsagt fristende å rulle opp til Roger på Flisa og få den tunet - øker HK fra 170 til 210 og Nm fra 350 til 420.

 

Jeg har en 99-mod Octavia 1.8T bensin som jeg fikk tunet fra 150 til 190 HK i 2003, aldri hatt noen problemer som følge av det.

 

Motorgarantien ryker jo ved tuning. Men hva betyr det i praksis - hvor stor er sjansen for at noe alvrlig skjer med moderne bilmotorer?

 

Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mikael her, sjekk det først, og du kommer alltid til og irritere deg over at du MÅTTE tune den bare litt mere, hvis det skjer noe med motoren..

Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler ;)

 

PS. Gratulerer med ny bil :D

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er mye bruken av bilen som har betydning for hva som ødelegges eller ikke. Skal du rivstarte er jo det selvfølgelig å belaste ekstremt mye mer enn normalt.

 

Derfor: velger du programvare fra annerkjente leverandører bør du slippe unna problemer.

Selv ville jeg sett på Hohenester Sport eller MTM sine produkter hvis man evt skal "bygge videre", men her som det er snakk om en FWD er det fort man begrenser seg litt mer med effektuttakene. Er man på slike "steg 1", "steg 1+" og etc kan man fint velge seg BSR eller Revo OBD2 (diagnosestikk) trim hvor man kobler opp og legger inn selv. Må være MEGET kjekt for norsk vinterføre.

 

Men, jeg har generelt inntrykk av at mange er kjempefornøyd med BSR PPC tuningen - konseptet er jo genialt for moderat tuning av motor, noen tror jeg har hatt trøbbel med for høyt ladetrykk som har gitt ymse feil/ødeleggelser.

 

Sånn sett har du kanskje den TDIen hos Skoda som har minst gevinsat ift hva du betaler for det.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefalle deg en chip fra JCS racetechnology. han har en teknisk å elektronisk innsikt mange tunere kan drømme om. og han har fine priser..

han chippet en kolega sin leon 1.9tdi top sport, 150hk originalt. den bremset 186hk med chip på hellers urørt motor.... å den er bremset på rulla til møller å ikke på lottorulla til fms.

 

bsr greiene resulterer i alt for høyt ladetrykk.

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligen hadde jeg ikke tatt sjansen hvis det ikke er mulighet for at kjøpe til motorgaranti.

 

Ligger en tråd her på forumet der det blev chippet en 140 TDI der turboen raset etter 200 meter (hvis jeg ikke husker feil)

Der blev det konkludert at det var for høyt ladetrykk!

 

Legg heller pengene på senk eller 3" eksosanlegg, eller nye felger :D

 

/M

 

Edit: Ser foresten at du holder til i Oslo. Du får bli med på neste treff sånn at vi får se bilen din!

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har kjørt bilen en måned nå. Tror jeg dropper å tune, det er stress nok som det er å få all kraften ned i asfalten med kun FWD - bilen river seg løs på andregir med 225/40/R18-luggene som sitter på originalt fra fabrikken. Den er ultrarask på de tre første girene, her mener jeg jeg skal kjøre fra min andre Octavia 1.8T (gamle typen) som er chippet til 193HK.

 

MEN: Ligger man i 100 på motorveien og trenger et spark for å smette inn i en luke så er den ikke like heftig - da er det mer sprut i gamlebilen. Mulig det er de ekstra 18 hestene, men det er vel snarere at bilene er giret annerledes med fem mot seks-trinns kasse.

 

Vel vel. Kjører mest i by'n. Det er nok pulver til det...

 

P.S.: Mikael - det er DENNE bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14192472

 

Ikke så mye vise frem på treff, den er helt original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S.: Mikael - det er DENNE bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14192472

 

Ikke så mye vise frem på treff, den er helt original.

 

Ikke tenk på at den er orginal... kjörer selv 100% orginal så du vil ikke bli alene :D

 

Ser pen ut den bilen, ikke noe stress at dukke opp på Skodatreff med denne :)

 

//M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår