Gå til innhold

Oil catch tank

Ranger emnet


Tvåførr

Anbefalte innlegg

Reodor:

1 ting jeg ikke føler du har svart helt på:

Jeg har nå den svarte boksen, men istedenfor å ha en slange til innsug, så har jeg den bare rett ut i løse lufta. (Ja jeg fikk med meg at jeg puster inn gasser da)

Så det jeg da lurer på er: hvorfor skal jeg føre en slange til innsug istedenfor til en tank eller noe som kan "ta seg av" gassen.

Med min "løsning" så har jeg veivhusvent, men gassene blir sluppet ut i friluft. Det har jo ikke noe å si for motorens vedkommende. Så istedenfor å ta en slange på tvers over hele motoren, vil jeg heller ha den et annet sted. Hvor?

 

Dette føler jeg at er besvart tidligere. Din metode vil føre til høyere overtrykk i veivhuset og tidligere degenrering av motorolja, med alle de ulemper disse tingene medfører.

 

Det er forbrenningsrommet som skal ta seg av veivhusgassene og bunnpanna som skal ta seg av olja som skilles ut.

 

I riktig gamledager (50-60-tallet og bakover) førte man veivhusgassene ut i friluft i et rør under motoren. Her bidrar fartsvinden til at det skapes et undertrykk, men man fikk da altså problemer med ventilasjonen i lave hastigheter. Det er bare å ta en titt på en gammel B18, så ser man hvordan de løste det da. På slutten av 60-tallet fikk så alle personbiler lukket veivhusventilasjon.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har brukt den orginale oljeutskilleren på rødblokk, så vil du raskt finne ut at den ikke er noe god oljeutskiller hvis du lader litt. Alle motorer vil ha gjennomblåsing forbi ringene, spesielt turbo motorer. Og da vil det komme oljedamp ut veivhusvent, som igjen griser til alt av rører,slanger, intercooler og innsug hvis det koples slik du vil.

 

Og hvor blir det overtrykk i veivhuset hvis du kjører med slangen i friluft???

 

Det teroien med at div tettinger på motoren får lekkasje, er det en teori du selv har diktet opp, eller har du konkrete bevis på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har brukt den orginale oljeutskilleren på rødblokk, så vil du raskt finne ut at den ikke er noe god oljeutskiller hvis du lader litt. Alle motorer vil ha gjennomblåsing forbi ringene, spesielt turbo motorer. Og da vil det komme oljedamp ut veivhusvent, som igjen griser til alt av rører,slanger, intercooler og innsug hvis det koples slik du vil.

 

Og hvor blir det overtrykk i veivhuset hvis du kjører med slangen i friluft???

 

Det teroien med at div tettinger på motoren får lekkasje, er det en teori du selv har diktet opp, eller har du konkrete bevis på det?

 

Har du konkrete bevis på det motsatte?

 

Mangelfull veivhusventilasjon fører til forhøyet trykk, er det så vanskelig å forstå? Det produseres i verste fall mer veivhusgasser enn denne slangen ut i friluft klarer å svelge unna, og dermed kan det oppstå et visst overtrykk. Har man derimot koblet ventilasjonen til innsuget får man hjelp av innsugningsundertrykket til å evakuere veivhusgassene.

 

Jeg hevder at mange av dagens oljelekkasjer kan relateres til mangelfull veivhusventilasjon.

 

Enda større overtrykk får man selvsagt dersom veivhusgassene må presse seg gjennom et knøttlite filter på en catchtank før de kommer ut i friluft. Likevel tror jeg nok at sludge-problemet er mer alvorlig enn en blåst tetningsring hvis vi holder oss til det rent tekniske.

 

Ved trimming bør man oppgradere veivhusventilasjonen med bedre oljeseparator, større strupinger (mindre restriktive) og kraftigere enveisventiler, men fortsatt beholde de originale prinsippene med lukket system og oljeseparator. Er dette systemet godt nok dimensjonert vil man neppe oppleve større problemer med olje i alskens rør enn ved en utrimmet motor.

 

Inderlig full av godhet som jeg er så stiller jeg min prosjekt-Volvo til disposisjon for veivhuseksperimentering. Jeg skal ha lukket veivhusventilasjon på denne, og lover å rapportere hvordan dette funker i praksis.

 

Og husk: Teori og praksis skal alltid følge hverandre. Hvis ikke har man benyttet feil forutsetninger eller beregninger for å komme fram til teorien.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår