Gå til innhold

EGR - feilkode 4-1-3

Ranger emnet


240ft

Anbefalte innlegg

Har fjernet EGR`n på FT`n min. Nå lyser motorlampa...

 

Får opp feilkode;

 

Fault Codes: 4-1-3*EGR

Fault Condition: EGR temperature sensor signal faulty or absent.

Causes of Fault: Faulty EGR temp sensor or wiring.

Symptoms: No fault symptoms evident.

 

Motoren går ikke i nødprogram, men lampa lyser siden signalet savnes.

 

Sletter feilkoden i feilminnet (pinne 6) som går på tenningen. Men lampa tennes selvsagt igjen...

 

Er det noen måter man kan løse dette på? - uten å ta ut pæra i dashen...

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, da tidligere eier har fjernet egr-systemet. Kjører med 977 bensinhjerne og 207 tenningshjerne, uten at jeg helt ser hvorfor forskjellige hjerner skulle hjelpe på problemet (som da er at tempsensoren som forteller hjernen om det er sirkulasjon i egr-systemet er borte).

 

Tenker siden biler ble levert med og uten EGR har det kanskje vært en ide å byttet til ECU/EZK-hjerner uten EGR.

 

Er vel tenningshjernen som skal ha EGR-signalet om jeg ikke tar feil?

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan lese i pin-oversikt for hjernen på hvilken pinne EGR er tilkoblet

 

der står det også aksepterte verdier. viss denne er ex mellom 100 og 1kΩ så kjøper du en 500Ω motstand og lodder inn.

 

dersom den skal ha en viss spenning stjeler du strøm fra bensinpumpe, via en rett dimensjonert motstand slik at du får rette spenningen inn på hjernen. Jeg ville starta med 250Ω

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at hjernen bruker temp. sensoren til å sjekke om det går eksos i egr-systemet. Og da blir det vel feil å ha en fast motstand der? Mtp. at spenningen/motstanden skal variere ettersom systemet slipper eksos i innsuget eller ei.

 

Mulig jeg er helt på jordet nå da...

 

*edit: jeg vurderer faktisk å få tak i et egr-system og montere igjen. Ser ingen grunn til å fjerne det, ved wot er systemet stengt uansett, så at man taper effekt er et dårlig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan lese i pin-oversikt for hjernen på hvilken pinne EGR er tilkoblet

 

der står det også aksepterte verdier. viss denne er ex mellom 100 og 1kΩ så kjøper du en 500Ω motstand og lodder inn.

 

dersom den skal ha en viss spenning stjeler du strøm fra bensinpumpe, via en rett dimensjonert motstand slik at du får rette spenningen inn på hjernen. Jeg ville starta med 250Ω

 

Hvor finner du en slik pin-oversikt hvor verdiene står?

 

Etter hva jeg kan skjønne så skal det gå ett signal fra EGR temp.sensoren og til pinne nr:22 på tenningshjernen. Kanskje det kan være en mulighet å prøve å koble seg inn her?

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår