Gå til innhold

Støydemping

Ranger emnet

Audio

Anbefalte innlegg

Hei :D

Har en ganske grei bilstereo med bra bass. Men har et problem når jeg spiller høyt å det er mye bass høres det helt for jævlig uten for, nesten som om at bil`en skal ristes i biter :eek:

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre? Støydemping vil det hjelpe, og hvor kan det kjøpes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Demping fungerer! :D

Du får mye mindre veistøy inn og mindre lyd ut. Lyden i bilen i bilen blir også mye bedre, fastere liksom. Frontsett i dører spiller mye dypere i en dempet dør f.eks. Folk på forumet som kan mye mer enn meg om dette, håper de også skriver noe! Bilen føles også mye mer kompakt hvis den er godt støydempet.

Det finnes en del dyre dempematter (brown bead eller no ++) men jeg har brukt vanlige asfaltmatter som du kan få tak i på bimo,bilspectra osv. og de koster ca. 60 kr for 50*40 cm

Disse veier en del men du kan få de i 2 tykkelser enkelte steder.. Du får også noise killer på boks i f.eks. varianter men du må ha på veldig mye guffe for å ta igjen effekten av en asfaltplate men det kan jo f.eks. brukes der det er vanskelig å komme til osv..!

Vask med silikonfjerner først og bruk varmluft pistol når du har på mattene, da blir de mye enklere å ha med å gjøre og du kan forme de mye bedre.

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker med hårføner også viss du ikke har varmluft pistol. Jeg selger noen matter som heter pyle mats. de er dempematter som er spesielt laget for bilstereo. de suger opp vibrasjoner og demper støyen utenifra. bare et par matter rundt i bilen gjør stor forskjell fra det du har i dag. ei matte koster 350 og du får dempet feks en dør med ei matte. Noice killer funker ikke bra på store flater fordi du må ha på så mye. noice killer funker best til å smøre på små flater du ikke får lagt matte eller på plastikk som vibrerer. jeg har brukt to matter på bilen min fåreløbig og det ble stor forskjell. mye bedre lyd

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse asfaltplatene legges helt inni dørene? Skal dempe bakdørene på min Sierra nå i nærmeste fremtid. Har tatt av all org. isolasjon, og tenkte legge 5mm bitumen (blygummi 7,5kg/m2) helt innerst i døren. Platen innerst i døren er selve veggen, hvor lakken sitter på andre siden. Tenkte lime platen på denne....tror ikke det demper så mye støy, men kommer sikkert til å dempe vibrasjoner? Dørene blir kanskje 1-1,5kg tyngre. Men så vet jeg man skal varme for at det skal sitte best. Er redd for lakken på andre siden.... hmm... og vil 5mm bitumen plate hjelpe noe særlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at asfaltmatter er tunge (som nevnt over), og dermed kan være litt trasige på "stående" flater. Dørene mine var dempet med slike, men jeg oppdaget at mattene lå som en rull nederst i døra når jeg skulle fixe vindusheisen. Vet riktignok ikke hvordan disse var festet. Det finnes ganske lette dempematter også, men hvordan effekt disse har mot asfaltmatter (som jo demper bra) vet jeg ikke...

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja asfalt platen kan legges inne i dørene, er vel en av de viktigste plassene i grunn (stor falte = rister mye). Vask godt med silikonfjerner først. Varm platene på forhånd ved en varmeovn el. og trykk de godt på metallet over alt, ikke bare kantene. Gå over med varmluft pistol el. ved kanter i døsiden osv. Rengjøringen og jobben du legger inn når du trykker på platen er veldig viktig for hvordan den vil sitte.

Lykke til.. :)

92 Bmw E36 318i - solgt

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtest litt pussig ut, har jobbet med slike plater mens de var så varme at jeg kunne ikke ta i de uten hansker men aldri kjent noen lukt..? Biler jeg har isolert har ikke fått noen merkelig lukt iallefall..

Sur sokk glemt under setet kansje? :D

92 Bmw E36 318i - solgt

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larson

Ja asfalt platen kan legges inne i dørene, er vel en av de viktigste plassene i grunn (stor falte = rister mye). Vask godt med silikonfjerner først. Varm platene på forhånd ved en varmeovn el. og trykk de godt på metallet over alt, ikke bare kantene. Gå over med varmluft pistol el. ved kanter i døsiden osv. Rengjøringen og jobben du legger inn når du trykker på platen er veldig viktig for hvordan den vil sitte.

Lykke til.. :)

Mener du sånne 5mm bitumen nå? Må man virkelig varme platen på forhånd? Denne platen har et forholdsvis sterkt lim på baksiden. Og er det viktig at platen er over HELE døren inni? Et par biter i A4-størrelse skulle vel gjøre susen tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener vanlige asfalt plater og de bør varmes ja. Limen blir mye seigere, platen blir lettere å legge, kanter og luftbobler blir lettere å få vekk. Har ikke vært borti sånn bitumen jeg.. Du trenger selvsagt ikke dekke hele døren men jo mere jo bedre! :D

Produsenten av platene jeg brukte anbefalte ca.70% dekning av flate som skulle dempes.

92 Bmw E36 318i - solgt

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fester du ikke mattene godt så detter de av... det er selvsagt..

er samme greia med bildekor\folie... er det fett\skitt\vann\fukt\osv så blir det dårlig feste for limen!

hadde asfalt matter i golfen min.. i dørene.. de datt av.. dårlig vasket..

har asflalt matter i calibra dørene.. de sitter.. godt vasket..

og de lukter heller ikke noen ting... (har ikke brukt noiskiller)

som han karen sa.. rengjør godt og bruk hårføner så mattene blir myke og håndterlige..

jeg tenker på å teste dempematter, det blir neste dempingsprosjekt..

don't hate the player, hate the game.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om hårfåner har nok guff til å varme asfaltmatten godt nok! La i matter her om dagen og jeg lot de sto forran en 2kW varmeovn litt først. Allikevel kunne jeg nok gjerne varmet de mye mer!! Litt av matte nr.to ble varm "nok", og holder ganske bra på varmen, så den var fin og formelig helt til jeg skulle lime den på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider