Gå til innhold

import av bil?

Ranger emnet


cossiboy

Anbefalte innlegg

bare å stjele d..heh;)lurer litt på d samme jeg også..og hvordan være sikker på at en får d en betaler for da bilene jeg har sett på selges av privatpersoner..

 

Når det gjelder kjøp gjennom forhandlere som f.eks. http://www.spectraauto.no som jeg nevnte, er det veldig enkelt. Forhandleren tar all risiko frem til du har bilen foran deg - ferdig reg. på norske skilter. Forhandleren har folk som besiktiger bilen i Tyskland eller hvor du nå skal hente den fra, ordner all frakt, forsikring og fortolling og registrerer bilen i Norge. Når bilen står på norske skilter skriver du kontrakt og kjøper bilen av dem.

 

Dette koster naturlig nok litt mer enn å hente bilen selv, men så slipper du også både risiko og mas med å organisere import osv.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen små hendige kalkulatorer for å finne mer nøyaktig priser per bil? :P

 

http://www.toll.no finner du importkalkulator for bruktbil. Du trenger vekt, effekt, motorvolum, dato for førstegangsregistrering, evt co-verdi samt tollverdi på bilen du ønsker å regne på. Finner du bilene på mobile.de står både dato for førstegangsreg og effekt der, samt naturligvis tollverdien, som er prisen på bilen. Øvrige opplysninger kan du for eksempel finne på http://www.carfolio.com.

 

Skal du importere gjennom en forhandler må du naturlig nok legge på endel for å få pris ferdig på vei, men dette varierer nok så mye at det kan lønne seg å snakke med en forhandler på forhånd.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette egentlig lønnsomt, slik at man faktisk kan tjene en del på å drive med dette? (Selge bilen videre, osv.)

 

Ja, det finnes ganske mange firmaer som hovedsaklig livnærer seg på import av brukte og nye biler fra utlandet, så det bør være fullt mulig. Men så vidt jeg vet må du registrere all fortjeneste over 50 000,- som næringsinntekt (alt under regnes som såkalt hobbyvirksomhet), og da regnes du plutselig som forhandler med all risikoen det medfører. Du er vel bl.a. pålagt å gi minimum 3 mnd. garanti, dessuten skal du følge norsk forbrukerkjøpslov osv.

 

Cossiboy: jeg ville helt klart vurdert å kjøpe importert bil via en norsk forhandler. De skal riktignok ha noen kroner for å gjøre jobben (som alle andre), men du kommer fort opp i 10K for å reise ned, hotellopphold, bensin hjem, fri fra jobb ++. Bruk heller tiden det ville tatt å gjøre det selv på å jobbe så mye overtid du har mulighet til, da kan det hende at det ikke blir noe dyrere. Dessuten vil du få en norsk forhandler å forholde deg til, og norsk forbrukerkjøpslov med alle fordelene det gir. Med mindre de krever 25-30K synes jeg det er en ganske billig forsikring mot alt som KAN skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er akkurat det at det fort blir veldig mye styr og arbeid om en skal gjøre alt selv..og d blir fort dyrt som du sier..men om jeg finner en bil jeg vil ha og de kan få tak i den til meg så er jo det absolutt det beste da..spørs bare om de kan skaffe biler fra privatpersoner der nede om jeg finner en spessiell jeg vil ha som jeg har funnet på http://www.mobile.de da foreksempel og ikke bare fra forhandlere de tar inn fra..usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er akkurat det at det fort blir veldig mye styr og arbeid om en skal gjøre alt selv..og d blir fort dyrt som du sier..men om jeg finner en bil jeg vil ha og de kan få tak i den til meg så er jo det absolutt det beste da..spørs bare om de kan skaffe biler fra privatpersoner der nede om jeg finner en spessiell jeg vil ha som jeg har funnet på http://www.mobile.de da foreksempel og ikke bare fra forhandlere de tar inn fra..usikker..

 

Jeg har funnet biler selv på Mobile.de og brukt nettopp Spectra til å besiktige den aktuelle bilen der nede, og så kjøpe den og få den til Norge hvis den var bra nok. I mitt tilfelle var det en 200SX S14a for noen år siden, og etter å ha sett på fire forskjellige biler der nede som de mente ikke var bra nok endte jeg opp med å kjøpe den femte, som var i fantastisk bra stand.

 

Dermed ordnet de alt det praktiske i forhold til kjøp, transport og registrering i Norge, og jeg hentet bilen ferdig på skilt et par uker senere.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår