Gå til innhold

Feil ved kobling av bilstereo (pipelyd i 9x6)

Ranger emnet

Kimbrev

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkuratt kjøpt meg ny bilstereo og har noen problemer med koblingen.

Her er litt infor for å hjelpe dere til å finne feilen.

Jeg har en sony CD spiller,

Forran har jeg 2 stk standar høytalere som er koblet direkte til spilleren.

To stykk små litt gammle høytalere bak i hattehyllen som også er koblet direkte til spilleren,

En basskasse fra kicker (dobbel 12"),

En egen kicker forsterker bare driver basseren,

En forsterker til som driver 2 stykk 6x9" fra MacAudio.

Signalet går fra spilleren og inn i kicker forsterkeren også videre inn i forsterker nr 2 som driver 6x9".

Problemet ligger i pipelyd som er i 6x9" kun når jeg skrur på bilen. (mange av dere har garantert hatt samme problemet før).

Jeg har trukket 2 stykk kabler direkte fra batteriet til hver forsterker. Jordingen til begge forsterkerene har jeg skrudd fast i en mutter bak i bagasjerommet ettersom jeg har begge forsterkerene der.

JEG HAR PRØVD FØLGENDER FOR Å FIKSE PROBLEMET:

Satt jordingspunktet i bagasjelokket.

Satt jordingspunktet i beltefestet i baksetet.

Koblet anlegget fra hverandre og koblet det til igjen.

Lagt alle kablene rett så de ikke ligger i krøll.

Trukket strømkabler og signal på hver sin side av bilen.

Jeg har rett og slett gått tom for ideer som kan fikse problemet mitt. Håper dere kan hjelpe meg, jeg blir gal av pipelyden i anlegget.

EDIT: Skrivefeil

Takker for alle svar!

- Ford Sierra 2,0L 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun i 6x9 du har lyden, så vil jeg tro forsterkeren der er dårlig, men det kan være vanskelig å høre denne pipelyden i suben, så du har den kanskje der også ;)

Dette er et jordingsproblem, spørsmålet er bare HVOR... Siden du har testet såpass mye, så vil jeg tro jordingen til signalutgangene på spilleren er brent. Du kan teste med jording til ytterskjermen av signalkabelen din, se om det blir bedre da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pipelyden er kun i 6x9"

Mulig det også ligger pipelyd i kassen som jeg ikke hører, men vi ikke tro det siden det er 2 forskjellige forsterkere.

Hvis signalutgangen i spilleren er brent skal bass kassen også lage ulyder. Men er dette noe jeg kan se bak i spilleren?

Kom på en ting til. 6x9" pulser hver gang jeg skifter sang på spilleren hvis det sier deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha les litt rundt på forumet her tror jeg det er mulig at jeg har glemt å jorde spilleren og da brent signalutgangene på spilleren (hvis jeg ikke har missforstått helt)?

Skal sjekke det senere i dag, men hvis jeg har brent signalutgangen på spilleren, vil det si at den er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha les litt rundt på forumet her tror jeg det er mulig at jeg har glemt å jorde spilleren og da brent signalutgangene på spilleren (hvis jeg ikke har missforstått helt)?

Skal sjekke det senere i dag, men hvis jeg har brent signalutgangen på spilleren, vil det si at den er ødelagt?

Ja, men det går fint å fikse, for en som er litt god med loddebolten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det går fint å fikse, for en som er litt god med loddebolten ;)

sorry bare låner posten litt...

jeg har to spillere som mest sansynelig er brent jordingsbanene til rca-utgangene(til singnalkablen)

så bare lurte på om du kunen gå i litt mer dybde åssen du gjør dette og åssen du ser utgangen er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett lite triks du kan prøve er og surre en ledningstamp rundt jorda på RCA pluggen (altså at du surrer en ledningsbit rundt den den største rundingen på signalkabelen) og så kobler du den andr enden rett i chassiet på spilleren

ja takk for svar. var på radiosalongen i dag og spurte der og han sa det sammen, men han sa jeg kunne bar ejorde den til chassiet på spilleren og ha det sånn. Det spilte ingen rolle...nå er alle ulyder borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider