technobreath Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Hei. Har lyst til å dele historien som har dominert den siste uka mi. Jeg kjøpte for kort tid siden ny bil, pøg 406 2000 modell. Her om dagen så var jeg ute å kjørte, heldigvis ikke langt hjemmefra, da som om noen klippet en ledning, gikk den på 3 sylindre. Fra helt bra til dønn dårlig på sekundet! Vel, jeg taua bilen fra gårdsrommet mitt og opp i en større garasje hos fattern for å mekke litt. Jeg ringte til diverse pølsestasjoner (de kalles service senter!!) for å sjekke om de hadde inne plugger til meg. Men ingen av dem hadde, og han ene på 1 av 4 bensinstasjoner som visste hva en tennplugg var, visste iallefall ikke hvordan han skulle finne NGK sin som de hadde i hylla ut ifra bosch delenr som stod på datamaskinen hans. Jeg hadde ikke med tennplugg å vise til heller! Utrolig. De kan faktisk ikke mer enn å steike pølse å habbiser! Etter mye om og men så ga jeg opp den kvelden å skaffe tennplugger. Dagen etter så reiste jeg rett til peugot forhandler (de hadde heller ikke på den lokale bilxtraen) og kjøpte nye tennplugger. Mannen bak disken var selv overrasket over prisen. De kostet altså 120 kr PR STK!!! Og det var normale Champion plugger MED peugeot eske på! RAN RAN RAN SKAM DERE PEUGEOT!! De koster 40 pr stk hos bilxtra, men nytter lite når de ikke hadde det inne! Vel hjemme med nye plugger og pågangsmot satte jeg pluggnøkkelen og skrudde ut en plugg. til min forferdelse var den full av olje! Og jeg sa til meg selv, her er det mye mer galt enn bare pluggene! Etter nærmere ettertanke og nedroing av sinn og kropp så tenkte jeg litt - oljen var helt fersk (ikke vært innom motoren) og det var stort sett gjengene på pluggen som var dekket med olje. Konklusjonen min var da at det ikke var olje i sylinderen (bekreftet ved sveiping nedi sylinderen) men olje etter at jeg hadde skifta olje, som hadde rent ned og lagt seg i hullet der pluggen stod. Så jeg rensket opp dritten og satte i nye plugger, full av håp. HÅPET FORSVANT FORT! For det var akkurat som før! Så da brukte jeg og en kammerat en tid for å finne ut at tennkasetten (coil og fordeler i ett - en slags elektronisk inretning) ikke gav tilstrekkelig gnist i alle plugger. DVS det er overslag en plass inne i denne. Så jeg lette etter sprekker, og fant en som muligens kan ha ført inn noe fukt enten vann eller olje inn i elektronikken og foråraket overslag i høyspenten. DVS at gnisten springer en annen vei en den skal. Jeg bestilte inn ny tennkasett, overbevist om at dette var synderen. Etter noen dager kom den til meg (i dag). Jeg full av nytt pågangsmot og håp satte i gang å montere denne i. I mellomtida hadde jeg blåst rent all fukt i hull, krinker og kroker på toppen, så jeg var sikker på at dette ikke skulle ha noe innvirkning. Vel montert, så satte jeg i nøkkelen og vrei. Bilen starta i 0,5sek! Den starta på ALLE sylindre, ingen tvil om det. Men den døde. Jeg blei så sur å skuffa at jeg var ikke til å ha i nærheten i noen minutt! For det gikk nemlig ikke an å starte den igjen! Nå var den ennå dårligere enn før, for nå viste motoren INGEN tegn til tenning eller noen ting som den gjorde før, om det var bare 3 sylindre, så starta den iallefall før. Men nå altså helt død. Og det fortsatte den å være. Vi sjekka at det var gnist i tennkasetten på alle hull en gang til, og det så ut til å være i orden. Det lukta bensin fra all kjinninga, så jeg var sikker på at bensintilførselen var i orden, og pumpa sveiv og alting! Etter mye om og men så bestemte jeg og fattern for å gi opp og snakke med noen som kan den bilen. Jeg hadde fra før av bestilt tid på verksted for å rette feilen, så i verste fall så måtte de få fikse den for meg. Men så tenkte jeg FY SØREN! Jeg SKAL prøve en gang til, og nå skal jeg være sikker på at jeg har prøvd alt! Jeg satte meg inn i bilen og kjinnet på, ingen reaksjon. Så trødde jeg gassen i bunn, og da hostet den, og så sveiv den! WOW den starta etter at jeg hadde trykt gasspedalen i bunn! Men gleden ble litt skada når jeg slapp gassen igjen, da døde den igjen! Men jeg starta en gang til! Og da gikk det fint! Den starta fint og sveiv fint, og det har den gjordt hele kvelden etterpå nå. En ting er sikkert - at det var IKKE tennpluggene som jeg gav 500 kroner for som var grunnen til at jeg fikk problemer i utgangspunktet, men en gåen tennkasett! Men hva som var grunnen til startproblemene etter jeg skiftet tennkasett er meg totalt UVISST! Kommer nok til å undre meg lenge over dette! Hadde vært interessant om noen av dere har noen tips til hva det kan være som har laget problemene... :) Håper dette kan være til nytte for noen som sliter seg i håret der ute :P. Jeg undres! Det er fantastisk med ny bil, men den gamle toyotaen min måtte jeg i det minste ikke ha datamaskin og diagnosekabel for å finne ut hva som var feil på! :) hehe. Tenkte bare jeg skulle dele historien i tilfelle noen kan dra nytte av det. Legg merke til at alt tydet på at bensintilførselen var i orden. Undersøkelser viste til og med bensinfukt på tennpluggene og det lukta bensin av eksospotta som bare juling, men likevel måtte jeg trøkke pedalen i myra ett par ganger for virkelig å få gang på systemet! Fornøyd nå! Slipper til og med å ta kjerra til verkstedet! :D Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 rart ettersom det ikke skal være nødvendig å pumpe gassen pga det er direkte innsprøytning.... Kan det være att når du trykket gassen i bånn så løsnet du noe som hadde vært opphengt og ga feilmålinger? rart... Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Velkommen til de med nybil sin verden... :D 1. skulle vel ikke handlet Pegått... 2.slikt finner de som regel ut av på verksted....= dyrt... 3. Stor kred til deg som stod linja ut...og fikk det til.. 4.Endel biler har en eller annen funksjon som aktiveres med helt nedtrykket pedal, om bilen er for varm/blitt sur/ kinnet for mye/ Men om detta er på peugotten vet jeg ikke... :D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Kan det tenkes at det var litt ventilheng som gjorde at den ikke startet med ny kasett? Ventiløftrene tetter seg slik at ventilene blir stående litt oppe. Kjent problem på gubbekjørte Ford Escort 16V. Starter kun på full gass. Prøv med en kjøretur på høyt turtall Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Dette er vel helt normalt egentlig. Iom at du har kinna mye og lenge uten gnist, så samler det seg store mengder bensin i sylindrene. Dette blir alt for fet blanding, som ikke tenner. Når du tråkker gassen i bunn derimot, åpnes lufttilførselen gjennom gasspjeldet, og bensinen i sylindrene "luftes ut" av lufgjennomstrømningen. Etter litt tid er bensin/luftblandingen nede i akseptabelt nivå, og motoren harker igang etterhvert med masse sur røyk/eksos... Dette kan inntreffe både med innsprut og gasser. Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 1. skulle vel ikke handlet Pegått ??? :D hehe. Jaja. Jeg er ekstremt fornøyd med den nå når den virker + jeg fikk den til en vanvittig bra pris. Flere kammerater av meg har eller har hatt peugeot, og har sjelden eller ingen trøbbel, og jeg anså det som en bra bil. Viktigste for meg er at bilen går når den skal, og det gjør den nok også, må bare komme over noen nykker :) Uansett. Med ny tennkasett på pluggene satte jeg til å starte - og den starta med en gang. Det var første nøkkelvridning den dagen, så sur var den ikke, og mye bensin var det ikke i motoren heller, men akkurat som noen klippa ledningen så døde motoren igjen... merkelig - jeg trodde det var startsperre som pga et eller annet snacks hadde slått inn - for det var nemlig slik det var - absolutt full stopp ingen antydning til tenning eller noe. Nå kveler vel startsperra bensintilførselen, men dere tok poenget... :) Masse biler jeg kunne kjøpt utenom peugeot, men prisen er også mye høyere. Bilen syns jeg er utrolig flott, spesielt interiøret, og funksjonelt er det også. Bakenden er ikke fullt så fin, men det driter jeg i :) Så du kan si etter en toyota carina 86 med 1,6l forgassermotor 75 hester så er det vel ikke rart jeg er storfornøyd med en pøgg med comforten og nesten dobbel motorkraft viss jeg smører litt godt på :P den har vel 99kW eller noe... whatever... bare kom med flere tips - litt brainstorming til nå så har vi løst mysteriet. "3. Stor kred til deg som stod linja ut...og fikk det til.." - takk :) "2.slikt finner de som regel ut av på verksted....= dyrt..." - ikke aktuelt når jeg kan fikse selv. Hadde bestilt verksted om en uke nå bare i tilfelle jeg ikke klarte finne utav det selv. Nå kan jeg avbestille :D Jeg har nå brukt 6000 på bilen etter jeg kjøpte den for å reparere småting og litt store ting, og den er nå i virkelig bra stand, så jeg er fornøyd! :) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.