Gå til innhold

240, turbo motor

Ranger emnet


Kruzty

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er da på jakt etter en komplett turbo motor.. Noen som har forslag til hvor det er mulig å få tak i det? evt noen som selger her?

 

Lurer også på hvor mye sånt er verdt? Har ikke planer om mer en 250-300hk

 

Jeg er foresten helt fersk på forumet ;)

 

Mvh

Stian

 

vis du skal ha en driftsikker motor på 250 til 300hk så må du nok ut med 40 000kr minst. det beste du kan begynne med er og kjøpe en b230fk fra skroten i sverige og starte med det som utgangspunkt. kommer langt med større turbo og chip på en sånn...

 

ellers så kan du søke littt her på forumet. mange tråder om temaet

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du skal ha en driftsikker motor på 250 til 300hk så må du nok ut med 40 000kr minst. det beste du kan begynne med er og kjøpe en b230fk fra skroten i sverige og starte med det som utgangspunkt. kommer langt med større turbo og chip på en sånn...

 

ellers så kan du søke littt her på forumet. mange tråder om temaet

 

Takker for kjapt svar.

 

40 000kr har ikke jeg råd til med det første så det kan jeg bare glemme.. tenkte mere på en sånn b230fk motor ja.

 

har ikke så mye peil på sånt, men b230fk er bare selve motoren sant? turbo, grenrør osv må i tilegg?

 

Cheers

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet, avhenger det av hvor gjennomført du vil ha det, hvor god tilgang du har på brukte deler, hva du har fra før (lh2.4?, injection, forgasser?), etc. samt stand på bilen du vil ha det inn i.

 

250-300hk kan i teorien gjøres veldig billig:

b230f 1989 el nyere blokk (sterke rådene)

nye lavkomp stempler (feks ft stempler == billig?)

oljeretur bunnpanne (potensiellt gratis mod)

ny bunnpannepakning

ny kamaksel (1000-1500kr)

turbo (15g/16t) - ca 2000-2500kr fra usa v/ egenimport (brukt)

slanger, rør++: x kr

intercooler: ca 1500-2000kr (klracing feks)

store dyser (ca 40$ stk x 4 + frakt på ca 60$ - ca 1300kr inkl mva)

chip til tenning og bensin (ikke så ille fra frpe82 på turbobricks)

turbomanifoil - BILLIG fra usa (får det gjerne gratis m. turboen)

3" dp + jt superflow

Du kan også få tak i tenning og bensinhjerne "gratis" fra usa... Men ikke alle tenningshjerner er chippbare, så der må du vel ut med litt mer.

 

I teorien kan du få 250-300hk for VELDIG lav sum, men det krever at du kan gjøre alt selv, samt det krever at du får alle delene brukt fra en i USA feks. (t.d. så jeg nettop en 16t for 150$ inkludert international shipping! - uten slakk i lager).

 

Du må ha mer enn 16t for 300hk, men 250 går nok.

 

Om bilen din har gasser, så mangler du bensinpumper, du mangler da også retur, bensinfilter, etc. bilen skal være meget bra, for å bygge den om fra gasser. dvs. ikke bygg om en stygg gasserbil til en turbo injectionmotor ;) blir litt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet, avhenger det av hvor gjennomført du vil ha det, hvor god tilgang du har på brukte deler, hva du har fra før (lh2.4?, injection, forgasser?), etc. samt stand på bilen du vil ha det inn i.

 

250-300hk kan i teorien gjøres veldig billig:

b230f 1989 el nyere blokk (sterke rådene)

nye lavkomp stempler (feks ft stempler == billig?)

oljeretur bunnpanne (potensiellt gratis mod)

ny bunnpannepakning

ny kamaksel (1000-1500kr)

turbo (15g/16t) - ca 2000-2500kr fra usa v/ egenimport (brukt)

slanger, rør++: x kr

intercooler: ca 1500-2000kr (klracing feks)

store dyser (ca 40$ stk x 4 + frakt på ca 60$ - ca 1300kr inkl mva)

chip til tenning og bensin (ikke så ille fra frpe82 på turbobricks)

turbomanifoil - BILLIG fra usa (får det gjerne gratis m. turboen)

3" dp + jt superflow

Du kan også få tak i tenning og bensinhjerne "gratis" fra usa... Men ikke alle tenningshjerner er chippbare, så der må du vel ut med litt mer.

 

I teorien kan du få 250-300hk for VELDIG lav sum, men det krever at du kan gjøre alt selv, samt det krever at du får alle delene brukt fra en i USA feks. (t.d. så jeg nettop en 16t for 150$ inkludert international shipping! - uten slakk i lager).

 

Du må ha mer enn 16t for 300hk, men 250 går nok.

 

Om bilen din har gasser, så mangler du bensinpumper, du mangler da også retur, bensinfilter, etc. bilen skal være meget bra, for å bygge den om fra gasser. dvs. ikke bygg om en stygg gasserbil til en turbo injectionmotor ;) blir litt bak mål.

 

Tusen takk for en fin oppsumering.

 

Skal få tatt en titt igjennom lista di. Som sagt har jeg ikke mye peil, men læringen kommer seg ;)

 

Cheers

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår