Gå til innhold

Hvor kjøpe billig sandblåsesand heretter?

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

Biltema har sluttet å selge vanlig sandblåsesand har jeg hørt. Hvor får man tak i sand til fornuftig pris heretter?

Til nå har de jo solgt sand i 25kg sekker til en femtilapp, men heretter er det bare aluminiumsilikat til 150kr sekken å få.

 

Litt teit når man ikke har mulighet til å samle opp alt blåsemediet når man blestrer ute i friluft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ei badestrand i nærheten kan du stikke og hente noen bøtter og sile den... Bruk myggnetting i stål eller anna finmaska netting. Funker som tusan!

 

Ellers veit jeg at Hovinmoen grus på Jessheim har 0-4 sand.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, utrolig nok var det faktisk moren min som tipset meg. Hun leser på et forum for akvariuminteresserte, og der klaget de sin nød over at sanden de bruker i akvariene sine plutselig var trukket tilbake fra biltemabutikkene. (ja sandblåsesand! :) )

 

Det hadde visst gått så langt at de ikke ville la en fyr få kjøpe det han kunne feie opp av sandsøl på gulvet en gang ved en av biltemabutikkene. Det SKULLE sendes tilbake fordi sanden plutselig ikke var egnet for sandblåsing visstnok. Nytt for meg som storforbruker av biltemasand.

 

Har sjekket biltema på nett nå, og i den nye katalogen er det ikke lenger vanlig sand å få. Bare den 3 ganger dyrere og mye mer forurensende aluminiumssilikaten.

 

Men finnes det rester på biltema skal jeg jommen sjekke neste gang!

Vet du hva sanden koster på Jessheim? Det er jo ikke lenger unna enn at det er verd turen for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 20 år siden, da jeg først stiftet bekjentskap med sandblåserbransjen, lærte jeg av de som solgte blåsemiddel at vanlig sand var svært helseskadelig og at man dermed måtte bruke silikat for å unngå lungeskader. Dette førte til at jeg utrustet mitt sandblåsekabinett med aluminiumsilikat.

 

Var jeg rett og slett en pioner, eller er Biltema lovlig sent ute?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trur jeg kommer an på om man arbeider med det eller det er på hobbybasis... Men med dagens systemer med frisklyftmaske og avtrekk i hjelmen osv skulle det vel ikke være så skadelig...

 

Hvis du kommer med personbil og henger kan du laste til det kneler for 200 spenn.... :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige poenget herr Felgen er inne på her kalles vel silikose, eller steinlunge og er ikke særlig sunt. Men bruker man støvmaske unngår man nok det ved hobbybruk av "vanlig" sand ville nå jeg tro.

 

Jeg bruker gjerne silikat i sandblåseskapet mitt, men skal jeg f.eks blåse ren kanalene på en bil ute i det fri, hadde det vært greit med vanlig sand som ikke gjør så mye å søle bort.

 

Hørtes ikke dumt ut det på Jessheim. Takk for tipset JvhCossie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer veldig an på hva du bruker til å sandblåse med og hvor rent du skal ha det. Jeg hadde en sånn biltema sak med slange til å stikke i sekken før. Den brukte masse luft og masse sand uten at det ble særlig rent. Nå bruker jeg en trykksandblåser fra thorsov. (blant de beste verktøykjøpene jeg har gjort!)

Med trykksandblåseren ville jeg kanskje brukt en sekk eller to på et motorrom hvis det ikke var for mye seig lakk/rust. Legger som regel en stor presenning under så jeg kan samle opp litt av sanda igjen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke Thorsov bilrekvisita på vestlandet?

 

Siste forskning på sand-temaet er at Thorsov selger Olivin-sand som er en god sand til sandblåsing. Den lager ikke støv som er farlig for lungene heller. Koster visstnok kun 69,- eller der omkring for sekken.

 

Biltema sand og "vanlig" sand inneholder kvarts som i støvform kan være skadelig for lungene hvis man ikke bruker støvmaske. Har også lest at biltema har trukket tilbake sanden sin fordi den visstnok inneholdt kvikksølv. Om dette bare er sladder eller faktisk er sant vet jeg ikke. Andre rykter omkring sanden er at den ble trukket tilbake fordi kornstørrelsen ikke stemte med det som sto på emballasjen.

-Mye rare forklaringer som jeg tar med en klype..sand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår