Gå til innhold

hvilken vei går vannet?

Ranger emnet


_:OVeRHeAD:_

Anbefalte innlegg

Vifta vil omtrent gå kontinuerlig ved montering på øverste slangen.

 

Jeg hadde en bryter på 92 grader på nederste slangen ut fra radiator.

Det fungerte veldig greit.

Datasiden på sprutet viste da 94 grader kjølevannstemp. når vifta koblet inn.

Vannet i kjølesystemet er under trykk og koketemp. vil bli litt høyere (litt avhengig av % innblanding av frostvæske i kjølevæsken).

 

Blir 95 i grenseland så er det bare å bytte til en på 92. koster noen få kroner for en bryter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å sette bryteren på den nederste slangen, men vannet går ikke den veien. vannet kommer ut igjennom den nederste slangen og som de fleste veit, så stiger varme (i denne sammenhengen varmt vann). så vannet går inn i bunn av radiatoren, stiger og blir av kjølt. og inn i toppen av motoren igjen

 

 

edit: når jeg leser det du har skrivd en gang til, så ser jeg at vi egentlig snakker om "samme ting". da er vi enige da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannet går inn i bunn av radiatoren, stiger og blir av kjølt. og inn i toppen av motoren igjen.

 

Og det er du sikker på!? :D

 

Vannet kommer INN på toppen av radiatoren fra topplokket, renner ned gjennom rad. og blir sugd inn igjen av pumpa fra bunn av rad.!

Bare kjennne på slangene ved varm motor og si meg hvem av de som er varmere/kaldere av de..

 

Grunnen til at termobryter står i bunn er fordi den da alltid er dekt av vann.

 

Når man står på tomgang eller i kø så er det ingen fartsvind som drar varme ut av radiatoren,derfor vil vannet som kommer inn på rad. være omtrent like varmt som det som kommer ut.

Derfor er det såpass høyt innslag som 92 grader og oppover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannet går inn i bunn av radiatoren, stiger og blir av kjølt. og inn i toppen av motoren igjen.

 

Og det er du sikker på!? :D

 

Vannet kommer INN på toppen av radiatoren fra topplokket, renner ned gjennom rad. og blir sugd inn igjen av pumpa fra bunn av rad.!

Bare kjennne på slangene ved varm motor og si meg hvem av de som er varmere/kaldere av de..

 

Grunnen til at termobryter står i bunn er fordi den da alltid er dekt av vann.

 

Når man står på tomgang eller i kø så er det ingen fartsvind som drar varme ut av radiatoren,derfor vil vannet som kommer inn på rad. være omtrent like varmt som det som kommer ut.

Derfor er det såpass høyt innslag som 92 grader og oppover!

 

Dette stemmer, termostaten for kjølevæsken er jo der oppe på toppen av motoren, der slangen kommer ut :-)

 

dvs den mekaniske termostaten som ikke slipper gjennom vann før det er nådd en x temperatur (finnes flere av de).

 

mao. når termostaten er stengt, blir ikke kjølevæsken kjølt. Det er ofte problem når man ikke oppnår driftstemp, da lekker termostaten der oppe, så man får kjølt for mye.

 

ellers, har moderne biler giveren i toppen, evnt noen har rett i radiator også (en del av volvo radiatorene har uttak for nettop dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med ace her...

 

bare tenk slikt..

 

termostaten står jo på toppen, og åpner ¨når tempen "inne" i toppen er "rett temp" så når den blir for varm, så åpner termostaten, og kjøler den ned i radiator..

 

You See?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår