Gå til innhold

EGCV - Exhaust Gas Control Valve. Hva gjør den? :) (MC)

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet gjelder en Honda CBR1000RR ! Jeg spør her fordi det ikke er særlig respons på mc-forumene ang. denne tingesten.

 

Får opp en feilmelding på sykkelen når jeg kjører, som har vist seg å være feil på denne EGCV greia.

 

Har googla litt og funnet ut at den er delvis lukket rundt ca 5000rpm, for så å være fullt åpnet over 5600rpm. Er en slags ventil på eksosanlegget.

 

Noen her som vet hva formålet med en EGCV Exhaust Gas Control Valve er? :)

 

Siterer meg selv fra et mc-forum jeg spurte på:

 

Hey

 

Har i det siste stadig dukket opp FI-error på sykkelen mens jeg kjører. Når jeg stopper for å sjekke antall pulser på koden, er det 3 lange, etterfulgt av 5 kjappe. De sjekket det på servicen, men det var bare memorerte feil så de gadd ikke bry seg, og siden det har blitt hyppigere nå omtrent med en gang jeg starter sykkelen, tenkte jeg at jeg skulle dra inn å sjekke hva det betydde siden "de ikke huska hva det var (omg). Men de hadde ikke serviceboka til sykkelen der nå visstnok så da fant jeg jo ikke ut noe alikevel, før til mandag.

 

Men jeg vil sjekke om det er noe "farlig" før den tid, for vil jo ut å kjøre i helga :)

 

Noen av dere som har peiling på disse feilkodene? Prøvde å google litt, men lite hell.

 

Altså, FI-lampe lyser, kan variere så mye som etter 1 km eller 10 mil. Pulser: 3 lange, etterfulgt av 5 korte. Altså error code 35. Motor oppfører seg som vanlig.

 

Noen som har peiling? :) Det burde jo uansett være en garantisak.

 

mvh

 

EDIT: Har funnet ut at det betyr: "EGCV Servo Motor lock" . Har hørt litt om denne "servomotoren", men har ikke skjønt stort annet enn at den har med luft/eksos å gjøre? Virker som det er en ganske vanlig feil ifølge diverse forum jeg har skummet over på nettet.

 

 

Hmm... lurer på om det er bad å kjøre rundt med i mellomtida... noen som har litt mer peiling hvordan den fungerer?

 

Hmm etter litt googling ser jeg at EGCV står for Exhaust Gas Control Valve, og at det er mange forskjellige meninger om hva den er til.

 

Honda selv mener at den gir mer kraft på lave turtall, mens andre skeptikere (som gjerne har røska vekk hele greia) mener den kun er der for at Honda skal klare støykrava ved 5000rpm (siden den åpner fullt over 5600rpm).

 

Er ved lave turtall feilmeldingen dukker opp, så den har maybe låst seg i full åpning? Det var jo synd :lol: Hadde den låst seg i liten åpning burde jeg vel merke noe på effekten?!

 

Ser også at ofte ved skifte till effektanlegg blir denne ventilen ofte utelatt. Virker som det er endel problemer med den sånn ellers, så kunne vel nesten bare kasta den ut siden jeg mest sannsynlig må bytte den senere også, men igjen, da må jeg leve med FI error popping up hele tida, med mindre jeg får meg en HRC ECU som visstnok ikke er programmert for å "finne" EGCV, men som også koster FLESK :)

 

Hehe...jaja. Her er en link til en som hadde litt peiling: http://www.hooliganbiketech.net/hondacbr1000rrweb/1000RR_tech/1000RR_exhaustvalve/1000RRexhaustvalve.htm

 

Etter å ha lest igjennom den sida kan jeg ikke si at det er noe fare ved å bruke sykkelen fram til verkstedtime (sånne ting burde være garantisak)?

 

Er denne dingsen vanlig på nyere biler også kanskje?

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser no ut som du har funne ut svaret. Etter det eg veit, er eksosventilen der for å gi eit bedre bunndrag. Biler har og dette. Bmw har vanos.

Du må vel ha sykkelen i benk for å finne ut om det er forskjell. 3-4hk forskjell er ikkje lett å oppdage!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår