Gå til innhold

ryker svart, 1987 w124 300E..


Radial

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Eldste-mann i familietreet har en 300TE 4-matic (Automat selvsagt) fra 1987 som sluker Enormt med bænzin om dagen.

 

den funker forsåvidt fint, men ryker kull-svart når du gir gass, og soter plugger...men pluggene er Ikke blaute (noe de blir ved slitte dyser etter det jeg husker)

Gjøkhue på MB-verksted skulle ha det til at dysene var nedslitte og måtte byttes(de små manuelle dritt-dysene (6stk) skulle dem ha 500kr+moms pr stk for..!!!), men da satte jeg ned foten og ba morfar pent om og ta den vekk fra dette verkstedet.

 

Så, jeg driver å diagnosterer litt selv her....Har en følelse av at dette har noe med Luft Mengde Måleren å gjøre eller bensintrykket.

Er det noe fint sted å måle bensintrykket på disse 6'erne? eller må du kappe slangen i to og få på ett T-stykke? Isåfal hva er grunntrykket uten vakum?

 

Er det noen måte å "teste" lmm'en på? Lest litt om at den kan renses med litt *kremt* bremserens og håpe på det beste..for den er grassalt dyr :)

 

Rotor, fordelerlokk, pluggkabler etz er bytta.... komp er helt fin, katalysatoren har fått fjerna innmaten (1987 mod).... tror lambda skal være "ok".

 

Noen som vet noe?

Tar imot alle innspill!!

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensindysene holder "i all evighet" på disse bilene, blås gjennom dem med trykkluftpistol. Et besøk på spesislverksted for innsprøytningsmotorer /motorstyringer /Bosh verksted kunne kansje svare seg.

På merkeverkstedene er de altfor flinke til å bare bytte ut ting..

Dessuten finner du mercedelene til halv pris av merkeverksted andre steder.

Burde kansje sjekket lambdaen ja..

230TE/-84 & 280SE/-80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...har ikke helt troen på dysene jeg heller.

 

hmm..ja, lambda'n kan jeg klare selv tror jeg.

skal vel bare variere mellom 0,4 og 0,8 v mens motoren går...der 0,4 er rik blanding, og 0,8 er lean.... så gir man gass, og ser om den klarer å "registrere" den rike blandinga...right?

 

Du tror det lønner seg å levere den på ett bosch verskted ja...hmm...noen som anbefales?

 

Noen som vet om noe litteratur om dette innsprut-systemet på disse bila?

Har en grei systemforståelse bare jeg får oversikten.... så skal jeg nok klare å søke meg fram til no :) Veit ikke hvor mye Haynes-boka beskriver systemet...som regel er det svært begrensa ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. til informasjon fannt jeg en skikkelig god teknisk MANUAL fra bosch ang K-Jetronic.

 

K-jet er egentligt ganske enkelt og greit.... tror dette skal løse seg lett med noen nye vakum-slanger, trykk-klokke og noen bensin-slanger.

Perfekt Manual for feilsøking! (for de med systemforståelse)

 

http://rapidshare.com/files/27257699/Bosch_Technical_Instruction_K-Jetronic.pdf

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for den gode linken :-D

Har ikke lest gjennom enda, men den dekker kansje ikke allt om de nyere KE-jetronic insprøytningene? Men perfekt for mine gamle W123 motorer hehe.

 

Manualen tar for seg K-jet med og uten Lambda-sonde...og KE-jetronic er vel K-jet bare Med lambda (elektronisk påbygget), tror jeg at jeg leste :)

 

K-jet bruke MB til 1995 hvertfal...så antar det skal funke fint ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm!! interessant!

En tenningslampe vil kanskje avsløre om den er gåen..? ;) tenninga skal vel være ett visst sted ved en viss belastning ;)

 

Mye kostet tenningsmodulen til mercedes? Biltema? ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om du ser ne direkte med tenningslampe, viss du ikke kan lese av i fart :P

 

tror det er noe med at den ikke drar på tenning under kjøring, sitter vel en vacumslange på den? mulig denne delen av enheten er ødelagt.

 

orginal tenningsmodul er veldig dyr, as for biltema vet jeg ikke. mulig de beste sjangsene er hoss en hugger :)

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår