Gå til innhold

våtsliping og polering av nylakka bil ?

Ranger emnet

Ghost.

Anbefalte innlegg

så tar vi det en gang til Bead lock :)

men på Norsk denne gang :D

nei altså det intrykket jeg får her virker det som at det ikke er lurt å bynne med dette...

det jeg tenker å gjøre er :

-lakke bilen .

- klarlakk

- KANSKJE våtslipe med 2000

- så poolere VELDIG nøye å bra ...

blir dette kanskje bra tror dere ?

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lakke bilen er ikke det samme som å rulle bilen som beadlock sier! Dersom du skal få et bra resultat, stripp av bengalakk og gjør alt på nytt. Men dette er ikke noe vits dersom bilen ikke er god og i bra stand. Må jo vurdere om det er fornuftig tidsmessig og pengemessig.

Men dersom du skal ha en skinnende overflate uten struktur så gjør du følgende etter å ha lagt på de laga med farge du vil ha:

1. Legg på klarlakk så mange strøk du har råd og tid til.

2. Slip vekk alle renninger og store ujenvnheter med 800-1000 papir og hard pussekloss og vann. Puss kun en retning og pass på å ha fukt der hele tiden. Ikke puss i sirkler eller noe sånt. Frem og tilbake i samme retningen alltid.

3. Så våtsliper du med 2000 papir eller finere korning Dette skal du gjøre til overflaten er matt og fri for struktur. Spesielt viktig er det at du fjerner alle spor etter 800 papiret du brukte tidligere.

4. Så polerer du lakken med rubbing middel. Middel som passer godt til dette er f.eks. maguiars diamond cut compound 2 eller hva det heter, eller autoglyms 03B rubbing. Denne er grov, og for å få et skikkelig bra resultat uten hologram eller rubbespor med 03B på mørke biler, så må en avslutte med en finere rubbing, som en lakkrens med milde slipemidler f.eks. DA blir det pent.

Avslutt så med en serie voks for å legge på det beskyttende laget på lakken som gjør at lakken holder seg pen lenge.

Polering etter våtslipinga skal gjøres med en roterende maskin. DA maskin er ikke på langt nær så effektiv som en roterende.

Har selv brukt denne fremgangsmåten ekstremt vellykket på en bardisk, og da er det snakk om faktisk oljebasert lakk - 3 stjerners gulvlakk. Denne er noe myk, og dermed vanskeligere å polere opp uten å ødelegge, men det gikk stort sett smertefritt med denne metoden.

Så på billakk som er 2k, slik som klarlakken normalt sett er, så er det litt lettere, da denne er knallhard helt igjennom.

Men husk, våtsliping KUN frem og tilbake for best resultat. OG sluttslipinga bør ikke være mindre enn 2000 korning.

Så det du bør gjøre er å finne noen deler å øve på, få litt teken med maskinene, se noen youtube videoer om polering og våtsliping, så bare å sette i gang. Så sant du har litt dreisen på en roterende maskin så er ikke selve våtslipinga noe vanskelig. Men det krever TOLMODIGHET... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt hvordan jeg gjør det ( jobber som billakkerer og bilklargjører )

det første jeg gjør med en ny lakkert bil som skal ha show glans er og la lakken synke ! dvs la bilen stå i 1til 2 uker før jeg begyner i deheletatt og slipe den .

før jeg sliper:

1.vasker bilen gått ( et grus korn og du kan faktisk ende opp med og lakkee opp igjen de du driver med )

2. dekker opp evt plast detaljer og ting som ikke skal poleres\slipes

3 går over bilen for evt kanter , sig , hakk , støv .osv

4 fjerner dette på vanlig forarbeids måte ( sliping ++ )

5. der etter finner jeg fram en kartong med 2000 pappir ( ja det holder ikke med 1 . for som nevnt grus og div små ting er ikke kult med klarlakk og sand pappir hvis det ikke er beregnet for det )

6 sliper det som skal høy glans poleres .

7 vasker bilen

8 sliper på nytt med 3000

9 røbber med grov røbbing 1 runde

10 tørker vek og kontrolerer fro små riper og hakk ( hvis det ikke er bra gjenta 6 til 9 )

11 fin røbbing og tørk og kontroler

12 polish

13 wax

det er mye detaljer under alle nr som skal kunnes også så det er litt og tenke på .

men en enkel pointer !:

HOLD ALT UTSTYR RENT !

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej

lurte bare på om noen kunne gi med tips punktvis på hvordan dette gjøres...

har sett mye på AmericanHotrod hvordan det noen lunde gjør det men er ikke sikker på om det er Alt som skal til ...

det jeg vet er at man lakker bilen i sin farge , så legger man på klarlakk ( helst litt tykkere lag med klarlakk siden den skal slipes )

- deretter venter man til klarlakken er skikkelig tørr så bruker man vel 1500 våtpapir ? og vann og bare slper forsiktig ( helst bare smått på overflaten til man ser at det ikke er noen ugjevnheter eller alpelsinhud

så skyller man bilen , tørker den ,

og SÅ polerer man ? dette gjøres med poleringsmaskin ikke for hånd

er dette riktig ? hvis feil vennligst forklar

takk

Siden du henviser til boyd ligan, så vet du vel hva type klarlakk de bruker??

Ikke??

Det finnes ett utall klarlakker, med ett utall herdere...

noen av lakkene er laget slik at de SKAL slipes innen 48 timer...

Den sorte "MAX HEMI" bilen fikk 5 lag rein sort... uten klarlakk...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider