Gå til innhold

ABS system Passat 96modell

Ranger emnet

redhot

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger en kjapp innføring i feilsøking på ABS systemet.

Symptomer: lampa i dashbord lyser konstant

Merker ingenting med bremsene ellers

1) Vanligste feil? Elektronikkfeil, følere, tromler/skiver etc?

2) Kan det være nok å resette systemet? Hvordan/hva trenger man for å gjøre dette?

Takknemlig for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller tar vel en blodpris for dette som for alt annet?

Penger er ikke flust med, så håper på mest mulig selv-jobb. Må man kjøre dit for å diagnostisere? Kan man evt blanke ut minnet selv for å se om feilen kommer på igjen?

Vant med å skru selv, men hittil på eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS følerne på hjulene kan du sjekke med et multimeter. mål motstanden over tilkoblingspunktene. Den skal ligge på omtrent 1-1.3 Kohm.

Tilkoblingspunktene finner du under baksetet (bak) og øverst på hver side av torpedoveggen (framme). Åpne koblingene her og mål.

Det pleier som oftest å være disse som ryker. De fremre får du faktisk kjøpt på biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Hvordan ser de "boksene" jeg skal måle i ut? Kikket såvidt her forleden, men så ingenting jeg dro kjensel på i motorrommet. Under baksetet er det vel færre ting å finne.

Et side spørsmål: når man skal bytte skiver/tromler: er ABS ringen presset på eller følger de med nye? Ser for meg at de er noe slit å få dem av i en hel fin bit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

om det er samme som golf 4/bora sitt system så tror jeg ikke den sklir ut av seg selv... den er skrudd på baksia av navet... men kan være at kabler er revet av også... det skjedde på min bil... dekkene hadde tatt inni kablene til abs og da kom det opp feilmelding og den funka ikke.. mn sjekk alle følere til abs og sjekk ledningene for skader..om du tar av hjulet så ser du føleren på baksiden av navet på høyresia av navet...d en er skrudd inn med en umbrakoskrue... knips av pluggen å mål dem.. lykke til...

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle her sier, er dette en enkel sak å finne ut av.

Hvis du ikke ser skader på ledningene til hjulsensorene, tar du av pluggene til sensorene, og måler alle. Det er mest sannsynlig at du får mange megaohm på den som er gåen, men du sammenligner jo bare alle målingene. Er lite sannsynlig at det er mer enn 1 som er gåen.

Ang. ringer, har jeg ikke skrudd på noen av denne typen enda, så det skal jeg ikke svare på.

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Takk for mange gode tips! Hyggelig med hjelp når man føler seg litt fersk. Har jo skrudd mye bremser men ikke ABS. Sånn er det når man er glad i gammel bil ;)

Nå har jeg utsatt dette lenge, så nå får jeg ta tak...

Tromlene kommer med ringer tydeligvis ser det ut som, og som nevnt over her. Ble utrolig usikker først da jeg har rep.manualen til VAG og her drev de og presset disse av/på... Heldigvis slipper man det!

Følerene: skjønte jeg det riktig at man tar av ledningene inn til sensoren ved hjulene, og så måler på kontaktpunktene der? Tenning og alt av, og man trenger ikke å rotere hjulet eller noe? Er det kretsen som brytes mekanisk rett og slett?

0 ohm = OK, den som utpeker seg fra dette synder?

Skal selvfølgelig sjekke ledninger etc først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider